یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: پسر که داشته باشی، باید باور کنی یک بابای کوچک همسر آینده را می‌خواهی بزرگ کنی.

تربیت مردان آینده

 وقتي والدين در شيوه‌هاي تربيتي‌شان به اين آينده‌نگري و جزئيات دقت داشته باشند كم‌كم بايد مجهز به آموزه‌هايي شوند كه بتوانند به كمك آن مهارت‌ها، پسران كوچك را به يك مرد واقعي تبديل كنند.

  • او را دست پر بار بياوريد

بايد حساب سال‌ها بعد را بكنيد. پسر كوچك خانه شما قرار است صبح تا شب دنبال نان حلال برود، وسايل سنگين بلند كند، شايد سرباز شود و بخواهد با شجاعت بجنگد و... اين نيازهاي آينده او به يك جسم و تن قوي لازم دارد. مردي كه بخواهد هر شب با دستان پر از خريد به خانه‌اش برگردد يا براي كمك به خانواده‌اش، وسايل را جابه‌جا كند، امروز نبايد تغذيه نادرست، تنبلي و شب‌بيداري داشته باشد. چند راهكار پرورش جسم را بهتر بشناسيد: زياد شرايط بهينه گرما و سرما را براي پسرتان تدارك نبينيد تا بدن او قدرت تحمل سختي‌ها را پيدا كند. اينكه در تمام مدت تابستان كولر بخواهد كار كند، لباس‌ها دائم نازك‌تر و كمتر شود تن او را ضعيف بار مي‌آورد. پسرها به ورزش و تقويت عضلات خيلي نياز دارند. اين تمرين‌ها حتي مي‌تواند با كمك برنامه‌هاي ورزشي تلويزيون باشد اما به هرحال واجب است. كمك كنيد تا پسرتان در غذا خوردن افراط و تفريط نكند كه ضعف جسمي يا اضافه وزن پيدا كند. رژيم‌هاي غذايي كه برخي نوجوان‌ها براي لاغري به آن نياز پيدا مي‌كنند، سيستم اعصاب و حافظه آنها را آسيب‌پذير مي‌كند. براي كارهاي مردانه‌اي مثل تعميرات و... پسرها نياز دارند تا از بچگي به كارهاي فني ظريف مثل بازي با پيچ و مهره‌ها عادت كنند. اگر خريد مي‌رويد، دائم به پسرتان يادآوري كنيد كه او مرد است و اجازه بدهيد در حمل وسايل، حساب كردن پول خريد و... فعال باشد.

  • تصميم‌هاي مردانه تمرين مي‌خواهد

مرد كوچك خانه شما به‌زودي مي‌خواهد براي خانواده و كارش تصميم‌هاي مهم بگيرد و اگر اين قدرت را پيدا نكند هزينه‌هاي عاطفي، اجتماعي و اقتصادي زيادي را بايد متحمل شود. براي پرورش قدرت تصميم‌گيري، يك برنامه‌ريزي دائمي لازم است. به يك نمونه ساده دقت كنيد: مي‌توانيد كارتون‌هايي حتي مثل پت و مت را تهيه كنيد و با ديدن كارهاي آنها در مورد تصميم‌هايشان با هم حرف بزنيد و در طول روز و در عمل از پسرتان تصميم‌گيري بخواهيد. به اين قسمت توجه كنيد: پت يك قوطي كنسرو را در آب جوش مي‌گذارد اما بعد از آماده شدن دربازكن پيدا نمي‌كند. تصميم مي‌گيرد با آچار در كنسرو را باز كند اما خيلي محكم ضربه مي‌زند. غذا به همه ديوارها مي‌پاشد و پت به فكر چاره مي‌افتد. تصميم مي‌گيرد خانه را كاغذديواري كند (درحالي‌كه بلد نيست) كمي ورزش مي‌كند تا قوي شود و بعد شروع به جمع كردن وسايل مي‌كند. خيلي تند كاغذ را به همه جا مي‌چسباند اما روي پنجره‌ها هم كاغذ مي‌چسبد و... با اين بهانه اين تمرين‌ها را با او تكرار كنيد:

هميشه بدان مي‌خواهي چكار كني، يعني هدفت را بشناس تا كارهاي مزاحم و وقت‌گير و انرژي‌بر را به‌كار اصلي‌ات اضافه نكني.

مي‌توانيد با يك بازي، دائم از پسرتان بپرسيد «كدوم كار مهمه، كدوم مهم‌تره»؟ با اين‌كار به ذهن او تمرين اولويت‌بندي مي‌دهيد.

راهكار رسيدن به هدف مهم است و اگر اشتباه شود يا از قبل به نتيجه احتمالي آن فكر نكنيم به پت و مت تبديل مي‌شويم.

مي‌توانيد از اتفاق‌هاي روزمره مثل ديدن تك‌چرخ زدن يك پسر در خيابان تا يك عكس يا بخشي از يك فيلم استفاده كنيد و دائم بپرسيد: «بعد از اين كار چه اتفاقي مي‌افته؟» اين تمرين، به دورانديشي مردكوچك خانه‌تان كمك مي‌كند.

  • هوش اقتصادي‌شان را تقويت كنيد

با كمك اين پيشنهاد‌ها 3 اصل مهم رعايت حلال‌بودن مال، تلاش و مهارت و قناعت را به پسرها آموزش دهيد:

1- قدرداني از زحمت پدر خانواده و به بزرگي ياد كردن تلاش او را جزو فرهنگ خانواده‌تان كنيد. از پول حلال پدر، در خانواده زياد حرف بزنيد و اتفاق‌هاي خوب و با بركت را به آن ربط دهيد.

2- در سال‌هاي كودكي، تلاش پسرتان براي رسيدن به هدفش شبيه كارهاي بزرگ و نشانگر هوش اقتصادي نيست اما شما همت و پيگيري او را براي هدف‌هاي كودكانه‌اش تشويق كنيد تا كم‌كم تنبلي از عادت‌هاي او حذف شود.

3- بازي‌هاي اقتصادي كنيد. مثلا پول الكي درست كنيد و وسايل خانه را قيمت‌گذاري كنيد تا با هم تمرين خريد و فروش كنيد. اگر شغل آزاد داريد به پسرتان اجازه دهيد در اوقات فراغت، كنار شما يا فرد ديگري كسب درآمد كند.

4- وقتي به كمك پس‌انداز خود در بزنگاه به شما كمك مي‌كند؛ مي‌توانيد به پول توجيبي او پاداشي اضافه كنيد و به‌صورت زباني دائم قناعت او را تحسين كنيد.

5- خودتان اهل برنامه‌ريزي اقتصادي، قناعت و دوري از تجمل باشيد.

  • مراقب باشيد چه مردي تربيت مي‌كنيد

مردهاي خوب و با تلاشي هستند كه به‌خاطر درون‌ريزي احساساتشان خيلي زود شكننده مي‌شوند و كم مي‌آورند. مردهاي ديگري هم هستندكه نمي‌توانند محبت‌شان را ابراز كنند يا براي ابراز خشم‌شان به روش‌هاي خشن رو مي‌آورند. اين 3 گروه از مردان بسيار فراوانند و براي تنظيم احساساتشان در كودكي نياز به انس و دوستي بيشتر با مادر يا يك خواهر داشته‌اند تا تمرين درك و ابراز عواطف كنند. نكته مهم ديگر فرهنگ اشتباهي است كه به گوش پسر مي‌خوانند كه اگر ناراحتي نبايد گريه كني. اين فرهنگ كم‌كم گسترش مي‌يابد و موجب مي‌شود كه پسرها روحيه درون‌ريزي پيدا كنند. بهتر است روش‌هاي ديگري را هم براي آرام كردن خود، به پسرها ياد بدهيد.

کد خبر 333911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha