شورای شهر تهران پیشنهادی داده تا کمیته‌ای مشترک میان شرکت راه‌آهن و مدیریت شهری برای استخراج راه‌حل‌های مناسب در جابه‌جایی ایستگاه راه‌آهن تشکیل شود.

 براساس چنين پيشنهادي كه از كميسيون عمران شورا بيرون آمده از شركت راه‌آهن كشور خواسته شده تا در اين كميته مشترك، بهسازي، ايجاد فضاي سبز و پاركينگ و رفع آسيب‌هاي اجتماعي اطراف خطوط ريلي جنوب پايتخت مورد بررسي قرار بگيرد.

اينطور كه اقبال شاكري اعلام كرده پيشنهاد كميسيون عمران و رئيس شورا انتقال ايستگاه راه‌آهن به حريم تهران و ايجاد خط مترو تا آن ايستگاه است تا مردم بتوانند بدون آلودگي صوتي، مزاحمت اجتماعي و زيست‌محيطي به راه‌آهن دسترسي داشته باشند. اين عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران با بيان اينكه كانال خط آهن به‌ويژه در 2 منطقه 17 و 18 باعث گسست اجتماعي شده، افزود: «از طرف ديگر، نوار باند بزرگ رهاشده راه‌آهن حضور بزهكاران و آسيب‌هاي اجتماعي را درپي دارد؛ به‌طوري كه همزمان با تاريكي هوا مشكلاتي جدي براي شهروندان لب خط به‌وجود مي‌آورد.»

البته شاكري با اشاره به اينكه پيشنهاد مديريت شهري سرپوشيده كردن اين مسير بود، اضافه كرد: «با وجود مخالفت‌هاي اوليه خوشبختانه اين اتفاق افتاد و قسمت بالايي مسير خط آهن به مديريت شهري واگذار شد و در شوراي شهر مصوب كرديم تا اين محيط به فضاي سبز عمومي تبديل شود.» به گفته وي، توافق شده تعدادي از پاركينگ‌ها و ايستگاه‌هاي اين فضا در اختيار راه‌آهن باشد تا بدين‌ترتيب شهرداري با ساماندهي، معضلات فرهنگي و آسيب‌ها را از بين برده و توسعه متوقف نشود.

گفتني است خطوط ريلي در مناطق 17 و 18 براي محله‌هايي همچون خيلج فارس شمالي، شادآباد و هفدهم شهريور علاوه بر كاهش امنيت و افزايش آلودگي صوتي و هوا، دسترسي شهروندان به خيابان‌هاي محدوده ازجمله بزرگراه فتح را نيز با مشكل مواجه كرده است. در اين ميان يكي از تفكراتي كه تاكنون مانع جابه‌جايي ايستگاه راه‌آهن و خطوط ريلي شده، وجود خطوط ريلي در مركز شهرهاي توسعه‌يافته جهان است. معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران اما با اشاره به اين تجربيات مشترك در اين‌باره گفت: «در همه جاي دنيا با ارتقاي تكنولوژي و شبكه يكپارچه راه‌آهن با مترو را ساماندهي كرده و با طراحي ايستگاه‌هايي مشترك كه مترو و خطوط برون‌شهري با يكديگر تقاطع دارند، شرايط ايده‌آلي براي شهروندان خود فراهم كردند.»

به گفته سيدجعفر تشكري‌هاشمي اگر در شرايط فعلي كيفيت راه‌آهن تهران ارتقا پيدا نكند و آلودگي محيط‌زيستي و صوتي ناشي از راه‌آهن وجود داشته باشد قطعا جابه جايي ايستگاه راه‌آهن به همراه دسترسي همزمان به شبكه مترو، گزينه بهتري است. وي اضافه كرد ساكنين مناطقي كه راه‌آهن از مناطق مسكوني آنان عبور مي‌كند و گسست محلي به‌وجود آمده از آلودگي دود ديزل‌ها ناراضي هستند. معاون شهردار تهران اين سؤال را مطرح كرد كه آيا زماني كه مسافري در ايستگاه راه‌آهن پياده شده و با مشقت زياد به‌دنبال وسيله‌نقليه عمومي مي‌گردد، شرايط ما ايده‌آل است يا زماني كه قطارهاي ما زيرزمين تجميع شده و مسافر را در فرايند حمل‌ونقل پاك به ايستگاه مترو مي‌رساند؟

شاكري، عضو شوراي شهر تهران هم گفت: «بسياري از ايستگاه‌هاي راه‌آهن درون شهرهاي توسعه‌يافته است اما ايستگاه‌ها، واگن‌ها و سيستم‌هاي حاكم بر آن با استاندارد و با نرم‌هاي شهري سازگاري دارد و باعث هيچ‌گونه آسيب اجتماعي و شهري و زيست‌محيطي نشده است.» وي همانند چمران، رئيس شوراي شهر تهران تاكيد كرد كه مضرات وضعيت موجود راه‌آهن بيش از منافع آن است.

کد خبر 333886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha