چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

«بدون پارلمان، بدون دولت و انفجار‌های پیاپی»؛ یک روز پس از آنکه یکی از نمایندگان شیعه پارلمان عراق در جلسه ناموفق رأی‌گیری کابینه وضعیت عراق را اینگونه تشریح کرد، انفجاری مهیب در شهرک صدر بغداد باعث شهادت حداقل ۶۴ نفر و زخمی‌شدن بیش از ۱۰۰ نفر دیگر شد.

انفجار

در ميان ادامه جدال سياسي گروه‌ها و احزاب اين تروريست‌هاي داعش بودند كه روز گذشته بار ديگر با يك خودروي بمبگذاري‌شده در ساعت اوج رفت‌وآمد بازاري شلوغ در محله شيعه‌نشين صدر در شمال پايتخت را هدف قرار دادند. اين عمليات تروريستي در ادامه حملات صورت‌گرفته طي 2هفته گذشته نشان داد كه داعش در ميان بحران سياسي عراق در حال جولان دادن است و هيچ مانعي در مقابل خود حتي در قلب عراق نمي‌بيند.

ساعتي پس از اين انفجار گروه تروريستي داعش مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفت و آن را عملياتي انتحاري اعلام كرد. مقام‌هاي امنيتي عراق اما انتحاري‌بودن اين حمله را تأييد نكرده‌اند و گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه بيشتر كشته‌شدگان اين حمله را زنان و كودكان تشكيل مي‌دهند. براساس اعلام مقام‌هاي عراق، بسياري از مجروحان اين حمله تروريستي در وضعيت وخيم هستند و به همين‌خاطر به‌احتمال زياد تعداد تلفات اين بمبگذاري افزايش پيدا خواهد كرد. گزارش‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه يك خودروي وانت حامل ميوه و سبزيجات با مقادير زياد مواد منفجره جهت اين حمله از سوي داعش مورد استفاده قرار گرفته است. راننده اين وانت آن را مقابل يك آرايشگاه زنانه پارك كرده و سپس به سرعت از محل متواري شده است.

برخي شاهدان عيني اعلام كرده‌اند كه شدت انفجار به حدي بود كه برخي در نزديكي محل انفجار تصور زمين‌لرزه را داشته‌اند. گروه تروريستي داعش بارها شيعيان عراق را هدف حملات تروريستي قرار داده است. در 2هفته اخير داعش با يك خودروي بمبگذاري‌شده يك بازار در منطقه شيعه‌نشين نهروان در نزديكي پايتخت را هدف قرار داده بود كه شهادت 23نفر و زخمي‌شدن 38نفر ديگر را به‌دنبال داشت. 2روز بعد پس از اين حمله تروريستي هم در حمله مشابهي با خودروي بمبگذاري‌شده كاروان زائران پياده حرم امام موسي‌كاظم(ع) را هدف قرار دادند كه شهادت 14نفر را به‌دنبال داشت. پيش از اين هم، يك مسجد شيعيان هدف بمبگذاري قرار گرفته بود كه 6 شهيد برجاي گذاشت. براساس گزارش سازمان ملل در ‌ماه آوريل سال‌جاري حداقل 741عراقي در حملات تروريستي به شهادت رسيده‌اند.

حملات روز گذشته ازجمله انفجار مهيب در شهرك صدر در حالي صورت مي‌گيرد كه بحران سياسي عراق عمليات مقابله با گروه تروريستي داعش را زير سايه قرار داده است. بحران سياسي عراق 2هفته قبل با حمله طرفداران مقتدي صدر به پارلمان عراق به اوج خود رسيد. شهرك صطي روزها و هفته‌هاي گذشته شاهد تظاهرات گسترده حاميان مقتدي صدر براي انجام اصلاحات در اين كشور و شروع فعاليت كابينه‌اي فارغ از جريان‌هاي قومي بوده است.

روز سه‌شنبه اما با تحريم پارلمان عراق از سوي گروه‌هاي سياسي جلسه رأي‌گيري درباره كابينه معرفي‌شده از سوي حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق بار ديگر به حد نصاب نرسيد و به وقت ديگري موكول شد. يكي از نمايندگان شيعه پس از لغو جلسه پارلمان در گفت‌وگو با وال‌استريت ژورنال گفت: ما هم نمي‌دانيم كه اين كشور به كدام سو دارد مي‌رود. نه كابينه‌اي وجود دارد، نه پارلماني و حتي نقشه راهي هم براي آينده در دست نيست. در صحنه سياسي عراق شايد فعلا هيچ اميدي براي بازگشت آرامش ديده نشود اما آمارهاي رسمي نهادهاي بين‌المللي به وضوح افزايش قربانيان حملات تروريستي داعش را در ميان اين درگيري‌هاي سياسي نشان مي‌دهد.

کد خبر 333630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha