همشهری آنلاین: در حالی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به زودی به هیروشیما، هدف بمباران هسته‌ای آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم، سفر می‌کند، شهروندان ژاپنی، به خصوص آن‌ها که طعم تلخ جنگ را چشیده‌اند، می‌گویند که دیگر برای این کار خیلی دیر است.

واکنش مردم ژاپن به سفر اوباما به هیروشیما | دیگر خیلی دیر است

به گزارش ایرنا، با اعلام قطعی برنامه سفر اوباما به هیروشیما در تاریخ 27 مه (7 خرداد)، خبرنگار «ژاپن تایمز» به خیابان های توکیو رفته است تا نظر مردم را در این رابطه جویا شود.

«نوری هیکو فوجی»71 ساله از بازماندگان جنگ جهانی دوم، می گوید: دیگر برای این سفر خیلی دیر است. اوباما زمانی که (در سال 2009) جایزه صلح نوبل را گرفت، باید به هیروشیما می آمد.

او می افزاید:در نظر مردم آمریکا، حمله هسته ای به ژاپن به پایان جنگ کمک کرد و آن ها هیچ گاه عذرخواهی نخواهند کرد. ذات آمریکایی ها اینگونه است.

فوجی می گوید که آمریکا هیچ وقت برای هیچ یک از جنگ ها و خساراتی که خود باعث آن ها بوده است، عذرخواهی نکرده و این بار هم اوضاع به همین منوال خواهد بود:حتی دیگر برای عذرخواهی هم دیر است.

دیگر شهروند مورد مصاحبه, آقایی 67 ساله اهل استان چیباست که می گوید تنها امیدوار است اوباما از موزه یادبود صلح هیروشیما بازدید کرده و آنچه بر سر این مردم آورده است را نظاره گر باشد.

«یوچی آیماموتو» شهروند 46 ساله هم که کارشناس امور فناوری اطلاعات است، می گوید : ژاپن خوب می داند که چه حسی دارد وقتی به شما دستور می دهند که که باید عذرخواهی کنید. با این حال این در ذات ژاپنی ها نیست که به دنبال عذرخواهی آمریکا باشند.

«آن اوتا» 42 ساله از اوکازاکی نیز می گوید عذرخواهی دیگر چیزی را تغییر نمی دهد، ولی آمریکا باید بپذیرد که بمباران ژاپن یک اشتباه بود و باید اقدام های بازدارنده برای تکرار این حادثه در نظر گرفته شود.

جوانان ژاپن اما نظر دیگری دارند. یک خانم 23 ساله در این رابطه می گوید : برای کسی مثل من که هیچگاه جنگ را تجربه نکرده، بیش از آنکه عذرخواهی اوباما مهم باشد، رفتار این کشور در آینده اهمیت دارد.

به گزارش ایرنا، پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم و سقوط هیتلر، آمریکا دو بمب اتم را به فاصله 3 روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخت.

این دو حمله که به دستور هری ترومن، رئیس جمهوری وقت آمریکا صورت گرفت، یکی از بزرگترین کشتار های جمعی تاریخ است که بیش از 220 هزار نفر از شهروندان و غیرنظامیان بی گناه را به سرعت به کام مرگ فرستاد.

کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که باراک اوباما در جریان سفر ماه آینده خود به ژاپن برای شرکت در اجلاس سران گروه 7 که در روزهای 26 و 27 مه سال جاری میلادی (6 و 7 خرداد) برگزار خواهد شد، به همراه «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور از هیروشیما دیدن خواهد کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اواخر فروردین ماه سال جاری در در بنای یادبود قربانیان حمله اتمی آمریکا در هیروشیما حضور یافت و به آنان ادای احترام کرد.

کد خبر 333620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha