دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

مردم فیلیپین روز گذشته در انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری این کشور رأی خود را به یکی از ۵ نامزد این انتخابات طی رای‌گیری الکترونیکی اعلام کردند.

انتخابات فلیپین

نظرسنجي‌ها اما حكايت از پيشتازي شهردار يكي از شهرهاي جنوبي در اين انتخابات دارد كه رسانه‌ها به‌خاطر حرف‌هاي جنجالي و تندش به او لقب ترامپ فيليپين را داده‌اند. در اين انتخابات 5نامزد براي جانشيني بنيگنو آكينو، كه دوره 6ساله رياست‌جمهوري‌اش در 30ژوئن(10تير) به پايان مي‌رسد، رقابت مي‌كنند اما رودريگو ديوترت براساس نظرسنجي‌ها شانس بسيار بالايي با حداقل 33درصد آرا براي پيروزي دارد. اقتصاد، نابرابري‌هاي اجتماعي و فساد محورهاي اصلي مبارزات انتخاباتي نامزدها بوده است.

ديوترت شهردار شهر جنوبي داوائو است كه توانسته اين شهر را به يكي از امن‌ترين نقاط فيليپين با مقررات سختگيرانه و برخوردهاي خشن با مجرمان تبديل كند. در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي، او بسيار به مقام‌‌هاي دولتي تاخت و وعده داد كه در مدت كوتاه 3 تا 6‌ماه فيليپين را از فساد، جرم و مواد‌مخدر پاك مي‌كند. اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در يكي از آخرين كمپين‌هاي انتخاباتي خود هم از مجرمان و باندهاي خلافكار خواست كه او را شبانه ترور كنند چون در غيراين صورت او وقتي به رياست‌جمهوري برسد همه آنها را خواهد كشت.

علاوه بر اين او حرف‌هاي جنجالي ازجمله شوخي با تجاوز به زنان و فحاشي‌هاي مختلف در سخنراني‌هايش زده كه باعث انتقادهاي جدي از او شده است. او همچنين اعلام كرده، درصورتي كه نمايندگان پارلمان سد راهش شوند او دست به تشكيل دولتي انقلابي براي پيشبرد اهدافش خواهد زد؛ مسئله‌اي كه نظام دمكراسي فيليپين را زير سؤال مي‌برد. به‌خاطر اين شعارها احتمال دارد كه رياست‌جمهوري اين نامزد با حمايت كنگره همراه نشود. نفر دوم درنظرسنجي‌ها سناتور گريس پو، 47ساله است كه 22درصد آرا را در اختيار دارد.

شعارهاي ديوترت باعث شده تا بسياري او را به عوام‌گرايي يا پوپوليسم متهم كنند چون اين اعتقاد وجود دارد كه شعارهاي او به‌صورت عملي قابليت اجرايي ندارد و تنها براي جمع‌كردن رأي است. با وجود اين، زبان تند و پرخاشگرانه او كه خيلي‌ها را ياد دونالد ترامپ، نامزد پيشتاز حزب جمهوريخواه براي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا مي‌اندازد طرفداران بسياري را جذب او كرده است. بنيگنو آكينو بارها هشدار داده كه درصورت رأي دادن مردم به ديوترت فيليپين در خطر قرار گرفتن تحت حكومت ديكتاتوري قرار مي‌گيرد. او حتي خواستار اتحاد 4نامزد ديگر براي مقابله با اين نامزد جنجالي و نجات فيليپين شد اما هيچ‌كدام از نامزدها اين مسئله را نپذيرفتند.

دولت فيليپين با وجود رشد اقتصادي اين كشور طي سال‌هاي گذشته نتوانسته فقر و نابرابري‌ها را برطرف كند.
در روز انتخابات دستگاه‌هاي راي‌گيري الكترونيكي فيليپين هم دچار مشكل شده و برخي رسانه‌هاي اين كشور با اعلام هك سامانه راي‌گيري اين كشور از احتمال تقلب گسترده در انتخابات حرف زده‌اند. ديوترت همزمان دولت را متهم كرده است كه تلاش دارد تا مانوئل روكساس را كه به گفته او، نامزد مورد نظر دولت است پيروز اعلام كند.

بيش از ۱۰۰هزار نيروي پليس مأمور اجراي امنيت در خلال اين انتخابات هستند اما در ساعات پيش از آغاز انتخابات، اين كشور شاهد خشونت‌هاي مختلفي بوده كه به گزارش رويترز، كشته‌شدن 11نفر را به‌دنبال داشته است. روز شنبه هم يك نامزد شهرداري در منطقه‌اي در جنوب كشور كشته شد. هر چند به‌خاطر مشكلات سيستم الكترونيكي احتمالا اعلام نتيجه انتخابات با تأخير خواهد بود اما هر نتيجه‌اي كه از صندوق‌ها بيرون‌ آيد مي‌تواند اين كشور را درگير يك جنجال تمام عيار كند.

کد خبر 333358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha