دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری دو - محیا ساعدی: در تراژدی ادیپ شهریار، ابوالهول از اُدیپوس سوالی می‌پرسد که تقریبا همه ما جواب آن را می‌دانیم: «آن چیست که صبح هنگام چهارپا، ظهر دو پا و شب سه‌پا دارد؟»؛ گذر عمر باعث می‌شود خیلی از ما ضعف‌هایی پیدا کنیم که می‌توانند به‌راحتی زندگی ما را مختل کنند اما همیشه ابزاری اختراع می‌شوند که ما را در بازگشت به چرخه طبیعی یاری کنند.

دستـم بگرفت و پا به پا بـرد

لازم است بدانيد كه خريد انواع كمك‌كننده‌ها، با نوع محدوديت، سن و جثه استفاده‌كننده ارتباط مستقيمي دارد. به همين دليل پيش از خريد بايد شرايط بيمار را به دقت بررسي كنيد. قدرت، تحمل، عملكرد تعادلي، عملكرد شناختي، بينايي و شرايط محيطي ازجمله نكاتي است كه بايد پيش از خريد بررسي شود چرا كه هركدام از اين عوامل در انتخاب نوع وسيله‌اي كه براي كمك به فرد كم‌‌توان خريداري مي‌كنيد تأثير مي‌گذارد.

  • هر عصا را بهر كاري ساختند

عصا بيشتر براي افرادي كاربرد دارد كه احساس درد يا اشكال در تعادل دارند. دربيماراني كه از انواع آرتروز رنج مي‌برند يا زانو و مفاصل‌شان درد دارد، عصا مي‌تواند كمك شايان ‌توجهي در كيفيت راه رفتنشان بكند. البته جالب است بدانيد كه عصاها هم تقسيم‌بندي مي‌شوند و باز هم با توجه به شرايط بيمار است كه مي‌توان عصاي مناسب را خريداري كرد وگرنه نه‌تنها تأثير مثبتي بر راه رفتن بيمار نخواهد گذاشت بلكه شرايط را براي بيمار سخت‌تر مي‌كند.

عصاي استاندارد: عصاي استاندارد همان تصوير هميشگي است كه ما از عصا داريم. جنس اين عصا بيشتر از آلومينيوم يا چوب است، سبك است و نمونه‌هاي با كيفيت آن را (اگر دنبال تزئينات پيچيده و تراش با دست نباشيد) مي‌توانيد با قيمت مناسب و ارزان خريداري كنيد. اين عصا براي افرادي كاربرد دارد كه تحمل وزن اندام فوقاني خودشان را ندارند.

قيمت: قيمت اين مدل عصا براساس جنسش متغير است. عصاهاي آلومينيومي معمولا ارزان‌تر و سبك‌تر هستند و مهم‌تر از آن قابليت تنظيم اندازه دارند. اين عصاها را مي‌توانيد با قيمت متوسط 60هزار تومان خريداري كنيد. عصاهاي چوبي اما بازه قيمتي متفاوتي دارند. اين عصاها كه نمونه مرغوب آنها به عصاي سناتوري هم معروف‌اند، بسته به جنس چوب، دست‌ساز يا شركتي‌بودن از ۵۰ هزار تومان تا چندميليون تومان در بازار موجودند. اين تفاوت قيمت به‌دليل وجه هنري‌اي هست كه اين محصولات به‌عنوان ارزش افزوده همراه خود دارند.

عصاي خميده: عصاي خميده همانطور كه از نامش پيداست داري يك دسته خميده است و همين دسته است كه آن را از عصاي استاندارد تفكيك مي‌كند. دسته خميده اين عصا باعث مي‌شود وزن بيمار در راستاي عصا پخش شود و به همين دليل براي افرادي مناسب است كه دچار مشكل در زانو يا لگن هستند.

قيمت: اين عصا كه بيشتر جنس چوبي آن در بازار موجود است، تفاوت قيمتي چنداني با نوع استاندارد ندارد و انواع آن را مي‌توانيد با قيمت پايه 70تا 100هزار تومان خريداري كنيد.

  • گام به گام با گام‌يار

«گام‌يار» يا واكر مخصوص كساني به حساب مي‌آيد كه هر دو پاي آنها ضعيف است. اين مدل كمك‌كننده هم بايد براساس قدرت، تحمل، عملكرد تعادلي، عملكرد شناختي و بينايي بيمار انتخاب شوند.

واكر استاندارد

اين نوع واكر داراي تعادل بالا و سرعت كم است. تفاوتي كه با ديگر واكرها دارد اين است كه براي هر گام برداشتن بايد از زمين برداشته شود و به همين دليل اين واكر براي سالمنداني كه در اندام فوقاني خود ضعيف هستند، مناسب نيست.

قيمت: واكر‌ها را عمدتا از جنس آلومينيوم و ديگر فلزهاي سبك مي‌سازند. تنها چيزي كه مي‌تواند در قيمت اين واكرهاي تأثير بگذارد امكان تنظيم بلندي و جنس پلاستيك‌هايي است كه در پايه كار گذاشته شده است. براي خريد واكر استاندارد بايد به‌طور متوسط 80تا100هزار تومان هزينه كنيد.

واكر با چرخ جلو

مناسب براي سالمنداني است كه نسبتا مي‌توانند تعادل خود را حفظ كنند زيرا تعادل در اين مدل نسبت به نمونه استاندارد كمتر است ولي سرعت بالاتري دارد. اين واكر مناسب براي بيماراني است كه قادر به بلند كردن واكر استاندارد نيستند.

قيمت: اين نوع واكر به‌دليل وجود دو چرخ در قسمت جلو از قيمت نسبتا بالاتري نسبت به واكر استاندارد برخوردار است. اين نوع واكر را مي‌توانيد با قيمت 100هزار تا 120هزار تومان از بازار تهيه كنيد.

واكر چهار چرخ

اين واكر براي بيماراني مناسب است كه براي تحمل وزن نياز به واكر ندارند بلكه از ‌بيماري تنفسي يا قلبي رنج مي‌برند.

قيمت: اين مدل واكر هم به‌دليل وجود چرخ‌ها، قيمت بيشتري دارد. هر چه چرخ‌ها از مرغوبيت بيشتر برخوردار باشند قيمت اين محصول هم بالاتر مي‌رود. نوع متوسط اين واكر را مي‌توانيد از 120هزار تومان خريداري كنيد.

  • چرخ‌زدن با صندلي چرخ‌دار

صندلي چرخ‌دار نسبت به مدل‌هاي ديگر كمك‌كننده‌ها از تنوع بيشتري برخوردار‌است و به‌دليل قيمت بالاتري كه دارد براي خريد نيازمند دقت و حوصله بيشتري است.

ويلچر فعال Active: ويلچري است سبك با حداكثر وزن ۱۴كيلوگرم كه قدرت مانور بالايي دارد و بدنه آن تاشو است. سيني بغل و جاپايي جدا‌شونده يا قابل تعويض دارد، قابليت تنظيم مركز ثقل با جابه‌جايي چرخ‌هاي رانش دارد و به‌دليل تنوع اجزاي تشكيل‌دهنده، حداكثر تطابق‌پذيري را با بيمار دارد.

قيمت: اين نوع ويلچر را از ۴۰۰هزار تومان به بالا مي‌توانيد تهيه كنيد.

ويلچر استاندارد: ويلچري است ساده، مستحكم با وزن حدود ۱۸ كيلوگرم كه به‌عنوان ويلچر رايج و معمول تجويز مي‌شود. عمق جاي نشستن و ارتفاع پشتي ثابت است به همين دليل امكان تطبيق‌پذيري ويلچر با استفاده‌كننده كم است.

قيمت: اين مدل ويلچر را از ۲۰۰هزار تومان به بالا مي‌توانيد خريداري كنيد.

ويلچر تك‌محوري: تمام خصوصيات ويلچر فعال را دارد با اين تفاوت كه رانش آن با يك دست هم ممكن است.

قيمت: اين ويلچر را با قيمت پايه 350هزار تومان مي‌توانيد خريداري كنيد.

ويلچر برانكاردي: ويلچر برانكاردي قابليت تنظيم زواياي پشتي و جاپايي را دارد و بيمار روي آن مي‌تواند دراز بكشد.

قيمت: براي خريد يك ويلچر برانكاردي به‌طور متوسط بايد 500هزار تومان به بالا هزينه كنيد.

ويلچر ايستا: نوعي ويلچر فعال است كه امكان ايستايي را تا زاويه ۸۰ درجه نسبت به سطح افق ميسر مي‌كند. اين ويلچر خودش به 3 نوع تقسيم‌بندي مي‌شود.

قيمت: ويلچرهاي ايستا از قيمت بالاتري نسبت به ديگر ويلچرها برخوردارند. اين مدل را مي‌توانيد از قيمت پايه ۷۰۰ هزار تومان به بالاتر تهيه كنيد.

ويلچر الكتريكي: رانش آن با استفاده از موتور الكتريكي صورت مي‌گيرد. اين نوع ويلچر براي كساني طراحي شده است كه توانايي استفاده از ويلچر دستي را ندارند.

قيمت: براساس نوع طراحي، جنس و نوع موتوري كه در آنها استفاده شده قيمت‌هاي متفاوتي دارند. يك ويلچر الكتريكي متوسط را مي‌توانيد با قيمت يك‌ميليون تومان خريداري كنيد.

ويلچر حمام: بدنه و اجزاي آن نسبت به رطوبت مقاوم بوده و براي استفاده در حمام و توالت طراحي شده است.

قيمت: اين مدل را مي‌توانيد از ۴۰۰ هزار تومان به بالاتر خريداري كنيد.

کد خبر 333261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha