مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخلاف بیشتر خودروها، بدنه، موتور و روان‌سازهای مورداستفاده در پراجکت.ام در یک مرحله طراحی شده‌اند تا قطعات خودرو در بالاترین هماهنگی با یکدیگر قرار داشته باشند

خودرو

در شرایطی که بيشتر خودروسازان برای کاهش آلایندگی و تطبیق با استانداردهای زیست‌محیطی به استفاده از موتورهای هیبریدی و الکتریکی روی آورده‌اند

شرکت نفتی «شِل» (SHELL) برای نجات بازار سوخت‌های فسیلی از طرح کانسپت خودرویی شهری به نام «Project M» رونمایی کرده که در هر صد کیلومتر خیابان‌های شهر، کمتر از سه لیتر سوخت مصرف می‌کند، آمار خیره‌کننده‌ای که خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف فعلی را به چالش می‌کشد.

«پراجکت.ام» حاصل بازنگری کلی در خودروی شهری «T.25» است که گوردون مورای، طراح خودروهای «فرمول‌وان» و «مک‌لارن F1» در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) معرفی کرد.

پراجکت‌.ام خودرویی به ظرفیت سه سرنشین است که 5/2 متر درازا، 35/1 متر پهنا و 6/1 متر بلندی دارد. راننده در تک‌صندلی جلو و دو سرنشین دیگر پشت او مستقر می‌شوند.

این خودرو از موتور بنزینی سه سیلندر به حجم ۶۶۰ سی‌سی نیرو می‌گیرد که ۴۳ اسب‌بخار قدرت و ۶۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

بدنه‌ی خودرو از فناوری‌های سبک‌وزن «فرمول‌وان» و مواد بازیافتی ساخته شده و کل خودرو فقط ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

پراجکت.ام می‌تواند طی 8/15 ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۵۶ کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود، هرچند که سیستم الکترونیکی خودرو اجازه‌ی عبور از سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت را نمی‌دهد.

برخلاف بيشتر خودروها، بدنه، موتور و روان‌سازهای مورداستفاده در پراجکت.ام در یک مرحله طراحی شده‌اند تا قطعات خودرو در بالاترین هماهنگی با یکدیگر قرار داشته باشند.

شل برای این خودرو روان‌سازهای خاصی تولید کرده که به‌تنهایی مصرف سوخت را تا پنج درصد در مقایسه با دیگر خودروهای تجاری کاهش می‌دهد. آزمایش‌های استاندارد هم نشان داده که این خودرو با سرعت ثابت ۷۰ کیلومتر بر ساعت فقط 64/2 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

به ادعای مهندسان شل، این خودرو در طول عمر خود یک‌سوم خودروهای معمول شهری انرژی مصرف می‌کند و انرژی لازم برای تولید آن نصف خودروهای خانوادگی کوچک شهری است.

هزینه‌ی ساخت پراجکت.ام که از فناوری چاپ سه‌بعدی نیز در تولید آن استفاده می‌شود، یک‌چهارم خودروهای فولادی رایج است و عملا همه‌ی بخش‌های آن را می‌توان بازیافت کرد.

منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 333002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha