شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشور هلند در تلاش است استفاده از هرنوع خودروی دیزلی و بنزینی را تا سال ۲۰۲۵ ممنوع اعلام کرده و تنها به خودروهای برقی اجازه تردد در خیابان‌ها و شهرهای این کشور را دهد.

خودرو

براساس گزارش NLtimes، به نظر مي‌آيد خودروهاي برقي و بدون راننده آينده حمل و نقل عمومي در جهان را تشكيل خواهند‌داد، اما پرسش اينجاست كه اين آينده از كي آغاز خواهد‌شد؟ ظاهرا هلند تصميم گرفته آن را از 9 سال ديگر آغاز كند. ظاهرا هلندي‌ها تصميم دارند تا سال 2025 تمامي خودروهاي كشور خود را به خودروهاي برقي تبديل كنند، اگرچه خودروهاي سوخت فسيلي موجود تا زماني كه موتور آنها از كار بيافتد، اجازه تردد خواهند‌داشت.

اگرچه اين طرح به نظر كمي عجولانه و غيرعملي مي‌آيد، اما اكثريت نمايندگان مجلس هلند از آن پشتيباني كرده‌اند و اين به آن معني است كه اين طرح ممكن است به زودي به قانون تبديل شود. براساس اين طرح تمامي خودروهاي آلاينده از دور خارج مي‌شوند، دست‌كم در زمان فروش خودروهاي جديد ديگر خبري از خودروهاي بنزيني و ديزلي نخواهد‌بود. در اين صورت خودروهاي كم‌مصرف هيبريدي نيز ممنوع خواهند شد اما خودروهاي هيدروژني اجازه تردد خواهند‌داشت.

اين اولين‌باري نيست كه هلند از چنين طرح زيست‌محيطي بلند‌پروازانه‌اي با هدف متحول‌سازي فناوري حمل‌و‌نقل پشتيباني كرده‌است. اين كشور درحال حاضر مشغول احداث خطوط راه‌آهن متكي بر انرژي باد است و در تلاش است خيابان‌ها و جاده‌هاي خود را به فناوري خورشيدي مجهز سازد.

نكته جالب توجه در اين طرح،‌ كوتاه‌ بودن زماني است كه براي عملي كردن آن درنظر گرفته شده‌است، كمتر از يك دهه زمان براي تبديل صنعت خودروسازي كنوني هلند به صنعتي كاملا برقي. البته درحال حاضر هلندي‌ها بيشترين ميزان نفوذ‌پذيري خودروهاي برقي را نسبت به ديگر كشورهاي جهان تجربه كرده‌اند.

در سال 2015 بيش از 43 هزار دستگاه خودروي برقي در هلند خريداري شده‌است و سهم اين خودروها در بازار هلند به 9.6 درصد رسيده‌است. اگرچه هلند از اين نظر از كشور نروژ جايگاهي پايين‌تر دارد، اما كشورهاي ديگر مانند آمريكا يا بريتانيا براي رسيدن به جايگاهي مانند هلند زمان بسيار طولاني در پيش رو دارند. (سهم خودروهاي برقي در بازار نروژ 22.39 درصد،‌در آمريكا 0.66 درصد،‌ و در بريتانيا 1.1 درصد است).

طرح هلندي‌ها تنها سياستمداران را ملزم به سياست‌گذاري‌هاي جديد نمي‌كند،‌بلكه كارخانه‌هاي خودروسازي را نيز وادار مي‌كند تا توليد خودروهاي برقي را 10 برابر سازند. با اين همه برخي از منتقدان طرح آن را بيش از اندازه بلند‌پروازانه توصيف كرده و معتقدند تا 9 سال ديگر نهايتا 15 درصد از خودروهاي هلند برقي خواهند‌بود.

کد خبر 330716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha