سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
۰ نفر

محسن فرجی: «رولت روسی» آخرین کتابی نیست که خوانده‌ام اما داستان‌هایش خوب به یادم مانده است؛ همین یکی از ملاک‌های من برای ارزشگذاری آثار هنری و ادبی است، یعنی اینکه وقتی با فاصله به آنها رجوع می‌کنم، طعمی از آنها در ذهن و خیالم مانده باشد، یا حتی برعکس، خود آنها به من رجوع کنند؛ این همان اتفاقی است که با رولت روسی برایم افتاد.

محسن فرجی

كامران محمدي در اين كتاب، 9داستان كوتاه را گردهم آورده و مجموعه‌اي 88صفحه‌اي را شكل داده‌ است. با اين حساب، هر داستان كتاب، كمتر از 10صفحه است. اما منظور من از آوردن اين اعداد و ارقام، تأكيد روي كوتاهي داستان‌ها نيست بلكه مي‌خواهم به موجز بودن آنها اشاره كنم كه نتيجه‌اش شده همين كوتاه بودن آنها. اما به‌نظرم، آنچه داستان‌هاي رولت روسي را خواندني و به‌يادماندني مي‌كند، 2 نكته است؛ يكي صداقت و صميميت نويسنده در طرح و روايت قصه‌هاست كه بدون ادا و اصول‌هاي بي‌دليل صورت مي‌گيرد، به همين دليل هم به گمانم مخاطب مي‌تواند آدم‌هاي اين قصه‌ها را بشناسد و باور كند. نكته دوم، تأكيد و تمركز محمدي بر نوشتن داستان‌هايي است كه مباني قصه‌نويسي را رعايت كرده‌اند.

مهم‌ترين آنها هم تعليق است كه در همه اين 9داستان ديده مي‌شود. البته نويسنده از اين شيوه براي نوشتن داستان‌هايي با درونمايه‌هاي قديمي و سنتي بهره نگرفته بلكه داستان‌هاي تعليق‌دار او از آدميان امروزي با دغدغه‌ها و شادي‌ها و نگراني‌ها و تنهايي‌هايشان حرف مي‌زند. درواقع، محمدي به شيوه‌اي كلاسيك، داستان‌هايي از زندگي و زيست مدرن نوشته است. از اين منظر هم داستان‌هاي كتاب براي مخاطب امروزي جذاب هستند چون همان تعليقي كه به آن اشاره شد، او را به‌دنبال خود مي‌كشاند.

آدم‌هايي را هم در اين داستان‌ها مي‌بيند كه با او همعصر به شمار مي‌روند. رولت روسي را نشر چشمه منتشر كرده كه ساير كتاب‌هاي محمدي را هم به چاپ رسانده است. خب، قرار است كه در اين مجال بي‌رحمانه اندك، يك كتاب ديگر هم پيشنهاد كنم و من هم بدون فوت وقت اين كار را مي‌كنم. اسم كتاب هست «انگشتر حضرت سليمان». البته كتاب در حوزه دين نيست و عنوان فرعي‌اش درونمايه آن را نشان مي‌دهد؛ نگاهي نو به رفتار حيوانات.

اين كتاب، نوشته كنراد لورنتس است و هوشنگ دولت‌آبادي ترجمه‌اش كرده. لورنتس اين كتاب را پس از سال‌ها گشت و‌گذار و زندگي در دل طبيعت نوشته و يافته‌هاي علمي‌اش آنقدر ارزشمند بوده كه در سال 1973با 2دانشمند ديگر جايزه نوبل فيزيولوژي و پزشكي را دريافت كرده است. اما درباره انگشتر حضرت سليمان مي‌توان گفت كه اين كتاب، رفتارهاي حيوانات مختلف را نه با اصطلاحات و تعابير علمي بلكه با زباني شيرين و قصوي روايت مي‌كند، بدون اينكه از بار علمي موضوعات كاسته شده باشد. اين كتاب در سال 1389از سوي نشر ماهي منتشر شده است. از تجديد چاپ آن اطلاعي ندارم اما اميدوارم اين اتفاق افتاده باشد چون دوست ‌دارم كه عده بيشتري اين كتاب جذاب و شيرين را خوانده باشند و بخوانند.

  • داستان‌نويس و روزنامه‌نگار
کد خبر 332746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha