همشهری آنلاین: امروزه افراد زیادی در خیابان‌های شهر‌های بزرگ درحالی راه می‌روند که چشم‌ها را به نمایشگر گوشی خود دوخته‌اند، و اگر مطلبی جذاب در گوشی خود ببینند، همه‌چیز در اطرافشان محو می‌شود: انسان‌ها، دوچرخه‌ها، و حتی ماشین‌های در حرکت.

براساس گزارش رجيستر، به منظور تطبيق يافتن شهر‌ها با اين رفتار جديد شهرونداني كه توجه به گوشي‌هايشان آنها را به اطراف خود بي‌توجه ساخته‌است، مقامات شهر آگزبرگ آلمان تصميم گرفتند چراغ‌هاي قرمزي را در پياده‌رو‌هاي شهر نصب كنند.

براي اينكه عابران پياده غرق در گوشي‌هاي هوشمند از خطر تصادف و حوادث خياباني در امان بمانند، تعدادي از چراغ‌هاي ال‌اي‌دي سرخ رنگ درون پياده‌روهاي شهر در نزديكي دو ايستگاه تراموا نصب شده‌است و در صورت موفقيت اين طرح،‌ چراغ‌ها در كل شهر نصب خواهند شد.

چراغ

شايد اجراي اين طرح به نظر خنده‌دار بيايد، اما دلايل دردناكي در پس اجراي آن وجود دارد، به تازگي نوجواني 15 ساله كه درحال گوش دادن به موسيقي و نگاه كردن به نمايشگر گوشي خود بود در مسير ترامواي اين شهر قرار گرفته و كشته شد. پس از آن رويداد نيز دو فرد ديگر به شكلي مشابه دچار سانحه شدند.

آلمان‌ها براي افرادي كه تمامي لحظات زندگي خود را به صفحه اسمارت‌فون خيره شده‌اند يك نام ابداع كرده‌اند، زامبي‌هاي اسمارت‌فون. چراغ‌هاي جديد از آنجايي كه روي زمين قرار گرفته‌اند، مي‌توانند توجه فرد را به خود جلب كنند و از بروز حادثه جلوگيري كنند. مقامات شهر آگزبرگ اين طرح را بيشتر با هدف حفظ امنيت نوجوانان و جوانان شهر اجرا كرده‌است.

چراغ‌ها زماني كه تراموا درحال نزديك‌شدن به ايستگاه‌ است آغاز به چشمك زدن مي‌كنند و فرصت كافي را به حواس‌پرت‌ترين عابران خواهد داد تا متوجه نزديك‌شدن تراموا شوند.

براساس گزارشي كه به تازگي توسط پژوهشگاه سوانح DEKRA منتشر شده‌است، از ميان 14 هزار شهروند شهر‌هاي اروپايي، 17 درصد از عابران پياده در حين راه رفتن در خيابان‌ها از اسمارت‌فون‌هاي خود استفاده مي‌كنند و هشت درصد از آنها نيز در تقاطع‌هاي پررفت‌و‌آمد و شلوغ درحين عبور از خيابان پيامك مي‌فرستند.

مشكل زماني كه به آمريكا مي‌رسد بحراني‌تر مي‌شود، زيرا در شهرهاي آمريكايي از هر سه نفر يك نفر در حين عبور از خيابان مشغول كار با گوشي خود هستند. 

کد خبر 332404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha