یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: حضور فلامینگوها و سایر پرندگان در تالاب گاوخونی پس از سال‌ها خشکی و خشکسالی نویدبخش زندگی مجدد در این تالاب است.

زندگی دوباره در تالاب گاوخونی

به گزارش ايرنا، حيات دوباره تالاب گاوخوني نتيجه دو عامل انساني و طبيعي در كنار هم است، زيرا علاوه بر تاثير بارش‌هاي خوب اخير، همت و تلاش مردم و همچنين اقدامات اداره كل حفاظت محيط زيست اصفهان در اين حيات دوباره تاثيرگذار بوده است.

رعايت حقابه تالاب، لايروبي رودخانه و عدم قطع جريان پايه و حداقلي آب در پايان فصل كشاورزي، پر كردن كانال‌هاي سطحي و زيرزميني غيرمجاز برداشت آب و ورود پساب تصفيه شده نقش مهمي در زندگي مجدد داشته‌اند.

تالاب گاوخوني با وسعتي حدود چهار صد و هشتاد كيلومتر مربع در صورت خشكي مي‌تواند به يكي از كانون‌هاي داخلي گرد و غبار در كشور تبديل شود.

اين تالاب در فلات مركزي ايران كه بخش بزرگي از آن در استان اصفهان و مابقي در استان يزد است قرار دارد و زاينده‌‌رود به آن مي‌‌ريزد و يكي از تالاب‌‌هاي مشهور در جلگه مرتفع مركزي ايران به ‌شمار مي‌ آيد. ارتفاع آن از سطح دريا 1٬470 متر و بيشينه عمق آن 150 سانتي‌متر است.

تالاب يا باتلاق گاوخوني منابع زيستي غني‌اي دارد، همچنين پناهگاهي براي پرنده‌هاي مهاجر است كه با همه اين ويژگي‌‌ها يكي از جاذبه‌هاي گردشگري است.

  • بحران در تالاب

با تخصيص بي‌‌رويه آب به صنايع و باغ‌ها، آب ورودي اين تالاب مدتها است به صفر رسيده و عملا اين تالاب نابود شده است اما طي بارش‌هاي اخير حيات به تالاب بازگشته و فلامينگوها با حضورشان ساز زندگي را كوك كرده‌اند.

کد خبر 332380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha