سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

اعلام خبر اعزام ۲۵۰ نظامی آمریکایی به سوریه با هدف آموزش گروه‌های مسلح در جنگ با داعش، با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

اوباما

اين خبر يك روز بعد از مصاحبه اوباما با بي‌بي‌سي و اشتباه خواندن اعزام نيروي زميني به سوريه اعلام شد.مقامات آمريكايي مي‌گويند كه اين 250نظامي در جنگ حضور نخواهند داشت و به آموزش گروه‌هاي مسلح ازجمله كردها براي جنگ با داعش مي‌پردازند. ديروز همچنين آمريكا از استقرار سيستم موشكي متحرك موسوم به هيمارس در مرز تركيه و سوريه براي مقابله با حملات موشكي داعش به خاك تركيه خبر داد.

اين اقدام دولت اوباما درحالي صورت مي‌گيرد كه سوريه يكي از بزرگ‌ترين عوامل حمله منتقدان و مخالفان او به سياست خارجي‌اش بوده‌است. مخالفان اوباما در داخل و خارج آمريكا، او را به بي‌عملي و سردرگمي در سوريه متهم مي‌كنند و اين سياست او را عامل بحراني‌تر شدن اوضاع خوانده‌اند. نخستين واكنش رسانه‌هاي غربي به اين خبر اين بود كه اين اقدام اوباما تلاش براي فرار از انتقادها در ماه‌هاي پاياني عمر دولتش است.

اما هانس‌كريستوف ون‌اسپونك، دستيار پيشين دبيركل سازمان ملل در مصاحبه‌اي با شبكه راشاتودي گفته است، اين تصميم اوباما نوعي آزمون و خطا در سوريه در ماه‌هاي پاياني عمر دولت اوست. به گفته اين ديپلمات سابق سازمان ملل، اين تصميم مي‌تواند بر مذاكرات ژنو كه اكنون همچنان جريان دارد تاثير بگذارد.

ائتلاف مخالفان سوريه هفته گذشته حضور در مذاكرات ژنو را به‌دليل درگيري‌هاي حلب تعليق كرد اما هيأت نمايندگي دولت سوريه همچنان در ژنو حضور دارد و گفت‌وگوهاي نماينده سازمان ملل با دو طرف هم ادامه دارد. هيأت نمايندگي دولت سوريه ديروز پيشنهادهاي جديد خود را درباره طرح استفان دي‌ميستورا نماينده سازمان ملل ارائه كرد. موضوع اين طرح، تشكيل دولت موقت با حضور نمايندگاني از مخالفان سوريه و به رياست بشار اسد است؛ طرحي كه مخالفان تا اينجا آن را نپذيرفته‌اند.

کد خبر 331943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha