اسدالله افلاکی: یک روز پس از انتشار گزارش همشهری درباره شفاف نبودن عملکرد وزارت نیرو در زمینه احیای دریاچه ارومیه، یک مقام مسئول در وزارت نیرو گفت که تمامی پروژه‌های مطالعاتی سدسازی و اجرایی استان‌های حوضه دریاچه ارومیه متوقف شده است.

دریاچه ارومیه

سيدمرتضي موسوي، مديركل دفتر مديريت به‌هم پيوسته منابع آب حوضه درياي خزر و درياچه اروميه شركت مديريت منابع آب ايران، با تأكيد بر اينكه شوراي هماهنگي مديريت منابع آب حوضه آبريز «زرينه‌رود» تشكيل شده است، به مهر گفت: حوضه زرينه‌رود نقش بسزايي در تأمين آب درياچه اروميه برعهده دارد و در اين راستا هماهنگي و جلب مشاركت همگاني براي احياي درياچه از اهميت بالايي برخوردار است.

به گفته اين مقام مسئول، در راستاي احياي درياچه قصد بر اين است كه با مديريت مصرف، حقوق حقابه آب بران تأمين و با اصلاح الگوي مصرف بدون آسيب به جوامع محلي و با صرفه‌جويي ۸درصدي در سال، حقابه درياچه نيز تأمين شود.

وي با اشاره به برخي اقدامات ستاد احياي درياچه اروميه ازجمله رهاسازي آب از سدهاي استان و توقف كليه پروژه‌هاي سدهاي مطالعاتي و اجرايي استان‌هاي حوضه درياچه اروميه افزود: با تشكيل ستاد احياي درياچه اروميه و تشكيل جلسات متعدد كارشناسي، مصوبات اين ستاد در بين دستگاه‌هاي اجرايي 3‌حوضه آذربايجان‌غربي و شرقي و كردستان توزيع و براي اجرا ابلاغ شد.

  • عملكرد اجرايي همچنان در ابهام

با آنكه انتظار مي‌رود مسئولان وزارت نيرو، با گذشت نزديك به 2سال از تصويب نقشه راه احياي درياچه اروميه و ابلاغ آن از سوي رئيس‌جمهور، گزارشي از عملكرد خود درزمينه احياي درياچه ارائه كنند اما اين وزارتخانه تنها از توقف پروژه‌هاي مطالعاتي سدسازي و اجرايي استان‌هاي حوضه درياچه اروميه خبر داده است. اين اقدام گرچه اقدام در خور تحسين و يكي از الزاماتي است كه براساس نقشه راه احياي درياچه، وزارت نيرو ملزم به اجراي آن شده است ؛اما ضروري است اين وزارتخانه گزارش شفافي از پيشرفت كار خود درخصوص ساير تعهدات خود در قبال درياچه اروميه ارائه كند.

به‌ويژه انتظار آن است كه وزارت نيرو اعلام كند كه تا‌كنون چه ميزان از حقابه آب‌هاي سطحي و زير‌‌زميني را خريده و چه اندازه با هدف تعيين شده در نقشه راه احياي درياچه (كاهش 40درصدي حقابه آب‌هاي سطحي و زير‌زميني از طريق خريد) فاصله دارد. اين تعهد، ‌از آن رو اهميت دارد كه وزارت نيرو تا 8تيرماه امسال وقت دارد به اين وظيفه عمل كند.

«جلوگيري از برداشت غيرمجاز آب از آب‌هاي سطحي»، «ساماندهي چاه‌هاي حوضه آبريز درياچه اروميه و نصب كنتورهاي هوشمند و حجمي براي كنترل برداشت در راستاي افزايش ميزان جريان ورودي از رودخانه‌ها به درياچه» ‌و «انجام هماهنگي لازم با قوه‌قضاييه در راستاي تسهيل و تسريع در اجراي قانون تعيين تكليف چاه‌هاي فاقد پروانه به‌ويژه چاه‌هاي اثرگذاربرآب‌هاي سطحي» از ديگر تعهدات وزارت نيرو در قبال احياي درياچه اروميه است كه بنا به نقشه راه احياي درياچه، ملزم به انجام آنهاست.

علاوه بر تعهداتي كه به آن اشاره شد، «تأمين اعتبار مورد نياز و تسريع در انتقال آب طرح انتقال آب از رودخانه زاب به حوضه آبريز درياچه اروميه و انتقال پساب تصفيه‌خانه‌هاي حوضه آبريز درياچه اروميه به درياچه» و «تسريع در اجراي طرح انتقال آب از رودخانه ارس در محدوده آذربايجان‌غربي منحصرا براي درياچه اروميه براساس مصوبه تخصيص وزارت نيرو» از ديگر راهكارهايي است كه اجراي آنها در حوزه مسئوليت وزارت نيرو تعريف شده اما از ميزان پيشرفت اين راهكارها گزارشي در دست نيست. از آنجا كه احياي درياچه اروميه فراتر از مطالبه منطقه‌اي به مطالبه ملي تبديل شده، شفاف‌سازي‌ در عملكرد و بيلان كار نهادها ودستگاه‌هاي مرتبط با احياي درياچه، امري ضروري است كه افكار عمومي چشم انتظار آن است.

  • دستگاه‌ها پاسخگو باشند

كارشناسان آب، منابع طبيعي و محيط‌زيست بر اين باورند كه نصب كنتورهاي هوشمند ازيك سو و از سوي ديگر، پلمب چاه‌هاي غيرمجاز از اقدامات بسيار اثرگذار و تعيين‌كننده در فرايند احياي درياچه اروميه است و برهمين اساس، بايد وزارت نيرو در اولويت اقدامات مرتبط با احياي درياچه نسبت به اجراي آنها اقدام مي‌كرد؛ با وجود اين، هنوز آماردقيقي از نصب كنتورهاي هوشمند و پلمب چاه‌هاي غيرمجاز اعلام نشده است. چاه‌هايي كه بنا به اعلام مسئولان شمار آنها بالغ بر 40هزار حلقه و بنا به آمار غيررسمي تعداد آنها بيش از 60هزار حلقه برآورد مي‌شود.

کد خبر 331826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha