سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) درباره امکان بالقوه «افزایش فراوان» در شمار عفونت‌های ویروس زیکا در ماه‌های آینده و انتشار آن به بخش‌های جدیدی از جهان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ماری- پل کینی، دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس علمی درباره زیکا در پاریس گفت، با رسیدن فصل تکثیر پشه‌ها در اروپا، «امکان انتقال محلی ویروس زیکا به همراه احتمال انتقال جنسی آن ممکن است باعث افزایش فراوان در شمار افراد دچار عفونت ویروس زیکا و عوارض مرتبط با آن شود.»

کینی گفت: «شروع افزایش دمای فصلی در اروپا باعث می‌شود دو سویه پشه آئیدس که می‌دانیم این ویروس را منتقل می‌کنند، شروع به تکثیر و گسترش کنند.»

 او افزود: «این پشه مرزی نمی‌شناسد.»

حدود ۶۰۰ کارشناس بیماری از ۳۴ کشور پایتخت فرانسه گرد می‌آیند تا داده‌های اندک اما به‌طور فزاینده نگرانی‌آور درباره گسترش ویروس زیکا در آمریکای لاتین و تهدیدات جهانی آن را بررسی کنند.

مجموعه‌ای از پژوهش‌ها بر روی ویروس زیکا انجام شده است، اما هنوز چیز زیادی درباره این ویروس زیکا نمی‌دانیم- ازجمله این که این ویروس چه مدت در بدن انسان پنهان می‌ماند، میزان خطر انتقال جنسی آن چقدر است، فهرست کامل بیماری‌هایی که ممکن است این ویروس ایجاد کند و همه سویه‌های پشه‌ای که می‌توانند این ویروس را منتقل کنند.

  • اضطرار جهانی

کینی ویروس زیکا را با آسیب مغزی شدید در نوزادان و یک اختلال نادر عصب‌شناختی در بزرگ‌سالان مربوط شده است، یک «اضطرار جهانی» خواند.

او گفت:‌ » اگر قرار باشد با وضعیت اضطراری زیکا و عوارض ناشی از آن به‌طور کارآمدی برخورد شود، تحول سریع دانش پایه ما درباره آن، کنش هماهنگ و ابتکار عمل در این مورد لازم است.

به گفته کینی، تولیدکنندگان در آمریکا، فرانسه، برزیل، هند و اتریش دارند بر روی ۲۳ طرح واکسن کار می‌کنند، و عملی بودن تولید «یک واکسن برای استفاده اضطراری» در حال بررسی است.

کینی گفت: «از آنجایی این واکسن برای محافظت از زنان باردار و زنان در فرزندآوری استفاده خواهد شد، باید کاملاً استانداردهای ایمنی در آن رعایت شود.»

فعلاً اجماع علمی بر این است که ویروس زیکا باعث ایجاد دو عارضه می‌شود: یکی میکروسفالی، اختلالی که باعث آسیب شدید مغز در نوزادان می‌شود، و دیگری مشکلات عصب‌شناختی در بزرگسالان مانند نشانگان گی‌یان - باری که می‌تواند به فلج و مرگ بینجامد.

این اجلاس دوروزه درباره زیکا به میزبانی انستیتو پاستور و با پشتیبانی بنیاد بیل و ملیندا گیتس، تراست ولکام، کمیسیون اروپا و سازمان جهانی بهداشت برگزار می‌شود.

کد خبر 331825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha