پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان بهداشت جهانی روز چهارشنبه ۹ مارس (۱۹ اسفند) توافق کردند که ساختن واکسن‌ بر ضد ویروس زیکا را که تصور می‌رود باعث نقایص جنینی شود، در الویت قرار دهند، اما یک متخصص برزیلی هشدار داد که انجام این کار ممکن است دست کم سه سال به طول انجامد.

zika

به گزارش خبرگزاری فرانسه ژورژه کلیل، رئیس انستیتوی بوتانتان در سائوپائولو خطاب به خبرنگاران در ژنو گفت: «شاید در طول سه سال ما واکسنی داشته باشیم.» و تأیید کرد که حتی این تخمین «خوشبینانه» است.

او در میان کارشناسان بهداشتی در اجلاسی در ژنو از روز دوشنبه بود که هدف آن تعیین این موضوع است که چه پژوهش‌ها و پیشرفت‌هایی باید در مبارزه بر ضد زیکا که با بیشترین سرعت در قاره آمریکا در حال انتشار است، باید در اولویت قرار گیرد.

زیکا پیش از این به عنوان علت ایجاد علائمی ملایم شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شناخته شده بود، اما شواهد فزاینده‌ای بیانگر آن است که این ویروس ممکن است با اختلالات عصب‌شناختی متعددی و نیز میکروسفالی، یک نقصان جنینی شدید که در آن نوزادان با سرها و مغزهای به طور غیرطبیعی کوچک متولد می‌شوند، ارتباط دارد.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که کارشناسان توافق کرده‌اند که تلاش‌ها باید بر ساختن واکسن به خصوص برای زنان در سن باروری و نیز ایجاد آزمایش‌های تشخیصی دقیق و ابزارهای ابداعی کنترل ناقل برای کاهش جمعیت پشه‌ها متمرکز شود.

ماری- پل کینی، معاون رئیس نظام‌های بهداشتی و ابداع سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت اقداماتی برای ساختن «نیمرخ فراورده» یک واکسن اضطراری در دست انجام است تا به مشخص کردن الزامات قانونی و راهنمایی سازندگان کمک شود.

او گفت که نیمرخ نهایی این واکسن باید در ماه مه آماده باشد، اما پذیرفت که ساخته شدن یک واکسن قابل‌استفاده مدت بسیار بیشتری به طول خواهد انجامید.

کینی گفت: «تولید واکسن هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و پیشرفته‌ترین واکسن‌ها نامزدشده هنوز ماه‌ها تا وارد شدن به کارآزمایی بالینی انسانی ابتدایی فاصله دارند.»

او گفت: «بنابراین ممکن است زمانی این واکسن آماده شود که دیگر برای استفاده از آن در شیوع اخیر در آمریکای لاتین دیر شده باشد» ولی درعین‌حال تأکید کرد که «ساخت واکسن امری ضروری باقی می‌ماند.»

کد خبر 327831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha