دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان کانادایی با استفاده از لاستیک‌های کهنه دام موثری برای پشه‌ها ساختند که نقش مهمی در مبارزه با ویروس زیکا و دیگر بیماری‌های منتقل شده از پشه دارد.

مبارزه با زیکا با استفاده از لاستیک کهنه

به گزارش ایرنا، پشه‌ها به ویژه پشه‌های ماده علاقه زیادی به لاستیك‌های كهنه دارند و معمولا در آبی كه درون این لاستیك‌ها جمع می‌شود، تخم‌گذاری می‌كنند. به همین علت دولت كانادا برای مقابله با بیماری‌هایی كه از طریق پشه‌ها منتقل می‌شود، از جمله ویروس زیكا، از این واقعیت علیه پشه‌ها استفاده می‌كند.

این دام كه با عنوان ovillanta شناخته می‌شود، از دو قطعه لاستیك به طول 50 سانتی‌متر شاخته شده است كه روی یكدیگر قرار گرفته و محل تاریك و مناسبی را برای تخم‌گذاری پشه‌ها فراهم می‌كنند.

درون قطعه لاستیك زیرین، نوعی محلول غیرسمی متشكل از شیر به همراه مقداری آب ریخته می‌شود تا پشه‌ها را جذب كند. روی این محلول، قطعه‌ای كاغذ به صورت شناور قرار می‌گیرد. پشه ماده درون دام رفته و روی كاغذ تخم‌گذاری می‌كند و با ترشح نوعی ماده شیمیایی موسوم به فرومون درون آب، به سایر پشه‌ها اعلام می‌كند كه مكان مناسبی را برای تخم‌گذاری شناسایی كرده‌اند.

نكته كار در اینجاست كه درون دام لاستیكی در طول هفته دو مرتبه بازبینی می‌شود و در صورت تخم‌گذاری پشه‌ها، كاغذ درون دام سوزانده یا با استفاده از اتانول، ضدعفونی می‌شود.

همچنین آب موجود در آن نیز از طریق یك دریچه خارج شده و لارو حشرات موجود در آن نابود می‌شوند. سپس آب فیلتر شده كه حاوی فرومون است و به مرور زمان با تراكم میزان این ماده برای پشه‌ها جذابیت بیش‌تری می‌یابد، دوباره درون دام ریخته می‌شود تا پشه‌های بیش‌تری را به درون دام بكشاند.

در آزمایشات میدانی كه ظرف 10 ماه در گواتمالا انجام شد، كارآیی این دام‌های لاستیكی 7 برابر سایر روش‌های جمع‌آوری تخم پشه‌ها، بوده است و هزینه استفاده از آن‌ها به یك سوم هزینه سایر روش‌های جمع‌آوری تخم پشه می‌رسد و 20 درصد ارزان‌تر از سم‌پاشی است. به علاوه سازگاری بیش‌تری با محیط زیست دارد. این روش برای مبارزه با ویروس زیكا بسیار موثر است.

زیكا از طریق یك پشه به نام Aedes كه عامل انتقال تب دانگ و تب زرد نیز به شمار می‌آید، منتقل می‌شود. تب خفیف، خارش پوست و ورم ملتحمه، اولین علایم بیماری هستند كه معمولا دو تا هفت روز طول می‌كشند.

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و بهترین شكل پیشگیری، محافظت در برابر نیش حشره است. 

کد خبر 330166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha