دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

آندرس وبرگ هنرمند ۴۸ ساله سوئدی در تـازه‌تـرین تجـربه سینمایی خود گونه «فیلم آرام» را به سطحی شگفت‌انگیز و باورنکردنی رسانده است؛ به‌گونه‌ای که مخاطبان باید برای دیدن «آمبیانس» او ۳۰ روز وقت بگذارند و فقط تماشای تیزر این فیلم ۷ ساعت زمان می‌برد.

فیلم خارجی

به گزارش همشهري، فقط يكي از صحنه‌هاي سياه و سفيد فيلم را مي‌توان چنين توصيف كرد: اينجا ساحل است و دريا سمت راست ديده مي‌شود. چراغ‌ها سوسو مي‌زنند و صداي يك موسيقي آرام به گوش مي‌رسد. 12دقيقه به همين ترتيب مي‌گذرد و هيچ اتفاقي نمي‌افتد. از افق 2نقطه سياه و سفيد ظاهر مي‌شوند و آرام‌آرام سمت دوربين مي‌آيند. 20دقيقه بعد آنها نزديك‌تر شده‌اند و در حال جمع كردن زباله‌هاي ساحل هستند.

صحنه بعد كه نقاشي كشيدن شخصيت‌هايي با لباس‌هاي سياه و سفيد را نشان مي‌دهد، تقريبا يك‌ساعت و 15دقيقه طول مي‌كشد. آنها آرام از صحنه خارج مي‌شوند و 10دقيقه بعد براي باز كردن يك بنر بازمي‌گردند. آنچه تا اين لحظه مشاهده كرده‌ايد، در واقع بخش‌هايي از تيزر 420دقيقه‌اي آمبيانس است كه براي تماشاي تمام 720ساعت آن، به چيزي جز صبر فراوان نياز داريد. در واقع، با ديدن تيزر هنوز چيزي از فيلم اصلي نديده‌ايد!

سينماي آرام يا آهسته پيش از اين به واسطه فعاليت سينماگراني چون بلا تار، لاو دياز و بن ريورس به دنيا شناسانده شده بود اما آمبيانس فراتر از تمام تجربه‌هاي پيشين است. اين تقريبا 100بار طولاني‌تر از «تانگو شيطان» به كارگرداني تار و 15برابر زمان 48ساعتي «طولاني‌ترين و بي‌معني‌ترين فيلم جهان» محصول 1968انگليس است. تماشاي طولاني‌ترين ويدئو در يوتيوب هم 5روز كمتر از آمبيانس فيلمساز سوئدي زمان مي‌برد.

برخي معتقدند بايد براي تجربه‌هايي شبيه آمبيانس عبارتي چون «آهسته‌تر از سينماي آهسته» را به‌كار برد يا اينكه اصلا آن را «سينماي تقريبا ساكن» نام نهاد. هر چند وبرگ معتقد است شايد هيچ‌كس نتواند حتي يك‌بار فيلمش را تماشا كند. آمبيانس 31دسامبر 2020همزمان در تمام قاره‌ها به نمايش درمي‌آيد و پس از تنها اكران عمومي، براي هميشه نابود مي‌شود؛ اتفاقي كه پيش از اين هم در كارنامه هنرمند سوئدي سابقه داشته است.

وبرگ كار خود را با ساختن نماهنگ آغاز كرد و سپس وارد حوزه توليد فيلم‌هاي عمدتا تجربي شد. ازجمله فيلم‌هاي او مي‌توان به عناويني چون «پوچي»، «بي‌معنايي» و «عدم» اشاره كرد كه نشان از تمايل فيلمساز براي ناشناس ماندن دارند. وبرگ تيزر 72دقيقه‌اي آمبيانس را سال 2014در اينترنت بارگذاري كرد كه پيش از حذف شدن، بيش از يك‌ميليون و 600هزار بازديد داشت. تيزر 7ساعتي هم تا امروز 320هزار بار ديده شده است.

نكته جالب اينكه يكي از كاربران تمام 420دقيقه تيزر تازه را با سرعتي باورنكردني تبديل به يك تيزر يك دقيقه‌اي كرده است تا تماشاي آن براي مخاطبان آسان‌تر باشد. فيلمساز عجيب و غريب سوئدي سومين تيزر آمبيانس را سال 2018در دسترس علاقه‌مندان قرار مي‌دهد كه فيلمي 72ساعتي خواهد بود و انتظار دارد صدها هزار نفر اين فيلم را هم ببينند. او كه حالا با فراگير شدن دنياي ديجيتال كاري آسان‌تر براي ساختن دارد، شايد مشكلي تازه داشته باشد. وبرگ مي‌گويد: «امروز ساختن آسان است. مشكل اصلي اينجاست كه نمي‌توان ساخته‌ها را آسان از بين برد!»

  • 600روز ديگر!

شهرت «آمبيانس» به قدري فراگير شده كه براي آن در سايت معتبر imdb يك مدخل باز كرده و مقابل عناوين نويسنده و كارگردان نام آندرس وبرگ را نوشته‌اند. سايت اين مستند هم طولاني‌ترين فيلم نام دارد كه در آن مي‌توان به زندگينامه كارگردان، درباره فيلم، كمك به پروژه، خبرها، تيزرها و... دسترسي داشت. وبرگ براي كامل كردن نسخه نهايي آمبيانس به 5760ساعت يا 240روز فيلمبرداري، 8640ساعت يا 360روز پس از توليد و در مجموع 14هزار و 400ساعت يا 600روز زمان نياز دارد.

کد خبر 331802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha