مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع ایدز در زنان و نوجوانان رو به افزایش است، گفت: روند انتقال بیماری از تزریق مواد مخدر به ارتباط جنسی تغییر کرده است.

ایدز

پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: موارد شیوع اچ ای وی در جمعیت عمومی زیر یک درصد است و در گروه معتادان تزریقی حدود ۱۳/ ۸ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روند انتقال از طریق جنسی افزایش داشته است، افزود: در گروه معتادان تزریقی به دلیل برنامه‌های گسترده کاهش آسیب و آموزش‌هایی که داده شد درصد آلودگی کمتر شد، ولی روند انتقال از طریق جنسی رو به افزایش است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: از کل موارد ابتلا به ایدز ۸۵ درصد مردان و ۱۵ درصد زنان هستند، ولی به طور کلی آمار ابتلای زنان به این بیماری در سال‌های اخیر رو به افزایش است.

کازرونی گفت: مادری که مبتلا به اچ ای وی است؛ در دروان بارداری، زایمان و شیردهی می‌تواند؛ ویروس را به نوزاد خود منتقل کند، ولی در صورتی که ابتلای مادر به این بیماری مشخص شود و تحت مراقبت و درمان دارویی قرار بگیرد این انتقال بسیار کاهش پیدا می‌کند و به کمتر از دو درصد خواهد رسید.

وی افزود: اگر زنی به ایدز مبتلا باشد و بعد هم زایمان طبیعی داشته باشد و به نوزاد شیر بدهد؛ احتمال ابتلای نوزاد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و به همین جهت خیلی اهمیت دارد که زنان باردار از نظر وضعیت اچ ای وی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

رییس اداره ایدز و بیماری‌های مقاربتی وزات بهداشت گفت: در کل درصد مبتلایان به ایدز در زنان باردار خیلی پایین است و معادل جمعیت عمومی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مورد همه زنان این آزمایش انجام نمی‌شود و خیلی از متخصصان این آزمایش را در بخش خصوصی انجام می دهند، اما در مراکز بهداشتی و درمانی فقط این اطلاع به زن باردار داده می‌شود که آزمایش اچ ای وی هم می‌تواند جزو آزمایش‌های بارداری باشد و آموزش اولیه در خصوص آن داده می‌شود.

کازرونی گفت: این آزمایش در حال حاضر جزو آزمایشاتی است که بهتر است؛ انجام شود و وزارت بهداشت سعی کرده است در مناطق و مراکزی که احتمال مبتلا بودن بیشتر است؛ آزمایشات را رایگان انجام دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: روند ابتلا به ایدز در جهان رو به کاهش است، ولی در کشورهای هم جوار ما مثل آسیای میانه روند رو به افزایش است.

کازرونی گفت: در ایران نیز از نظر ابتلا به اچ ای وی در سنین جوانی روند رو به افزایشی وجود دارد.

رئیس اداره ایدز و بیماری‌های مقاربتی وزارت بهداشت با اشاره به آمار ۳۰ هزار و ۷۲۷ نفر مبتلا به ایدز در ایران گفت: ۶۷۵ کودک زیر ۱۵ سال در کشور مبتلا به ایدز هستند.

کد خبر 331774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha