همشهری آنلاین: رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین اعلام کرد: برنامه چهارم استراتژیک ایدز کشور با اهداف گوناگون از شناسایی حداکثری مبتلایان تا پوشش حداکثری درمان، در سراسر کشور اجرا می‌شود.

دکتر محمد مهدی گویا

دكترمحمد مهدي گويا گفت: برنامه چهارم استراتژيك ايدز كشور در پايان سال94، در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي كشور تاييد و تصويب و اجراي آن به تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي ديگر ابلاغ شد.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با بيان اينكه برنامه چهارم استراتژيك ايدز كشور با سه هدف كلان كار خود را آغاز كرده است، گفت: شناسايي حداكثري مبتلايان به عفونت در كشور، پوشش حداكثري درمان مبتلاياني كه نيازمند خدمات درماني هستند و تضمين موفقيت درمان افراد مبتلا به ايدز، از جمله مهمترين اين اهداف است.

به گفته گويا، براي اجراي اين برنامه كشوري با همكاري سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف، گام‌هاي اساسي برداشته شده است .

رييس مركز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت اعلام كرد: تشديد برنامه‌هاي بيماريابي و تشخيص در تمام مراكزي كه امكان چنين خدماتي را دارند، استفاده از فرصت برنامه حاشيه نشيني طرح تحول سلامت و در اولويت قرار دادن بيماريابي ايدز، پيشگيري از بيماريابي ايدز در زنان باردار و ارائه خدمات درماني سريع به آن‌ها براي پيشگيري از ابتلاي كودكان آن‌ها به عفونت، از جمله گام هاي اساسي است.

به گفته او پيشگيري از بيماريابي ايدز در زنان باردار، در صورت اجراي صحيح مي‎تواند ميزان ابتلاي ايدز در نوزاردان را به صفر برساند.

دكتر گويا از بازنگري در برنامه درمان ايدز در كشور و ارائه خدمات سرپايي در تمام شهرستان‌هاي كشور توسط پزشكان دوره ديده هم خبرداد و گفت: به همين منظور، تاكنون 170 پزشك تحت آموزش‌هاي ويژه و پيشرفته قرار گرفته اند و هم اكنون ارائه خدمت مي‌كنند.

به گفته رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، مشاوره و آزمايش داوطلبانه و اطلاع رساني به ويژه براي نوجوانان و جوانان كشور با همكاري وزارتخانه‌هاي علوم، آموزش و پرورش و هلال احمر و انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي لازم در اين باره از جمله اقدامات ديگري است كه در راستاي برنامه چهارم استراتژيك ايدز كشور در حال اجراست.

گويا همچنين از ارائه خدمات ويژه به گروه‌هاي آسيب پذير سخت در دسترس هم خبر داد و گفت: اين گونه خدمات براي گروه‌هاي مختلف تعريف و اجرايي شده و در حال گسترش است.

به گفته او اين اقدام يك اقدام چند بخشي است و سازمان‌هاي غير دولتي و بخش خصوصي، درآن نقش بسيار برجسته اي دارند و تلاش شده است تا اين نقش پررنگ تر شود.

گويا از تلاش براي جلب همكاري‌هاي بين المللي هم براي اجراي هرچه بهتر برنامه چهارم استراتژيك ايدز كشور هم گفت.

به گفته رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت ، همكاري با سازمان‌هاي بين المللي در ر استاي اجراي هرچه بهتر برنامه پيشگيري و مبارزه با ايدز در كشور و ارائه آن در سطوح بين المللي در راستاي سياست‌هاي كلي سلامت و با هدف كاهش موارد جديد ابتلا به ايدز و كاهش 20 درصدي مرگ ناشي از اين بيماري در مبتلايان تا پايان سال 98، انجام پذيرفته است.

کد خبر 333193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha