همشهری‌آنلاین: حزب راست اتریش موسوم به حزب آزادی در نخستین مرحله انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید.

براساس آخرین نتایج رسمی شمارش آرای ریاست جمهوری اتریش، این انتخابات به دوره دوم یعنی 22 ماه مه كشیده شد.

نوربرت هوفر از حزب راست گرای «آزادی» با حدود 35.30 درصد و الكساندر وندر بلن با 21.40 درصد آراء برای دوه دوم ریاست جمهوری با یكدیگر رقابت می كنند.

'ایرمگارد گریس' نامزد مورد حمایت حزب نئوس (اتریش جدید و انجمن لیبرال ها) با 18.9 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت.
از حزب مردم نیز 'اندریاس كوهل' 11.2 و 'رادولف هاندستورفر' از حزب سوسیال دموكرات با 10.9 و ریچارد لوگنر (مستقل) 2.4 درصد آرا در جایگاه بعدی هستند.

حزب راست گرای «آزادی»، دارای گرایش های ضد خارجی و ضد اتحادیه اروپایی است. این انتخابات با وجود اینكه به دور دوم كشیده شده است نشان از سقوط دو حزب اصلی و ارتقای جایگاه حزب آزادی است و علامت توسعه افكار دست راستی افراطی خواهد بود .

نوربرت هوفر، نماینده حزب راست افراطی اتریش (FPÖ) در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور موفق شد با كسب 37 درصد آرا بیشترین  راي را در میان پنج نامزد این پست به خود اختصاص دهد.

نوربرت هوفر ابتدا سن و تجربه خود را برای پست ریاست جمهوری مناسب نمی‌دانست، اما هاینتس-کریستیان اشتراخه، رئیس حزب راست افراطي اتريش موفق شد این تکنسین هواپیما را متقاعد کند که در دور رقابت باقي بماند.

۴/ ۶ میلیون اتریشی واجد شرایط حق شرکت در انتخابات روز یکشنبه (۵ اردیبهشت / ۲۴ آوریل) را داشتند. 

نوربرت هوفر، نماینده ۴۵ساله این حزب چون نتوانسته بیش از ۵۰ درصد آراء را كسب كند، انتخابات دو مرحله‌اي مي‌شود. دور دوم انتخاباتدوم خرداد  (۲۲ مه ) میان دو نفر اول این انتخابات برگزار خواهد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری در اتریش در حالی انجام شد که هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور کنونی پس از دو دوره ریاست‌جمهوری حق شرکت در این انتخابات را ندشت.

رئیس‌جمهوري در اتریش بیشتر یك پست نمادین است كه  مدت آن در هر دوره شش سال است و هر فرد منتخب مي‌تواند در دو دوره پیاپی کاندید شود.

اين نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم است که رئیس‌جمهور اتریش عضو یکی از دو حزب بزرگ این کشور، حزب سوسیال دمکرات اتریش (SPÖ) و حزب محافظه كار مردم اتریش (ÖVP) نخواهد بود.

کد خبر 331722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha