دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورنر فایمن صدراعظم اتریش و رهبر حزب سوسیال دمکرات که از هفته گذشته به عنوان رهبر پیروز انتخابات پارلمانی، مسوول تشکیل دولت شده است، با رهبر حزب مردم وارد رایزنی شد.

نقشه اتریش

به گزارش ایرنا، اتریشی ها دو هفته پیش با حضور در پای صندوق های رای، 183 نماینده جدید شورای ملی این کشور را انتخاب کردند.

حزب سوسیال دمکرات که ورنر فایمن صدراعظم اتریش رهبری آن را بر عهده دارد، در این انتخابات موفق شد 52 کرسی پارلمان را از آن خود کند و در جایگاه نخست قرار گیرد.

در پی پیروزی این حزب در انتخابات، هاینس فیشر رییس جمهوری اتریش هفته گذشته به طور رسمی فایمن را به عنوان رهبر حزب پیروز در انتخابات، مامور تشکیل دولت جدید کرد.

نظام حکومتی اتریش، پارلمانی است و حزب برنده انتخابات مامور تشکیل دولت جدید می شود.

چون حزب سوسیال دمکرات اکثریت کرسی های پارلمان را از آن خود نکرده، مجبور است برای تشکیل دولت جدید به ائتلاف با دیگر احزاب تن دهد.

دولت قبلی اتریش نیز از ائتلاف احزاب سوسیال دمکرات و مردم تشکیل شده بود.

در این دوره از انتخابات، حزب مردم به رهبری میشائیل اشپیندلاگر معاون صدر اعظم و وزیر امور خارجه اتریش، توانست 47 کرسی پارلمان را بدست آورد و در جایگاه دوم بایستد.

دو حزب سوسیال دمکرات و مردم در انتخابات جدید در مجموع 99 کرسی شورای ملی را بدست آورده اند و در صورت ائتلاف دارای اکثریت نسبی هستند.

فایمن پس از دیدار با رییس جمهوری اتریش تاکید کرد که برای تشکیل دولت جدید با حزب مردم وارد مذاکره جدی خواهد شد.

اکنون طبق گزارش های منتشره، فایمن و اشپیندلاگر برای تشکیل دولت جدید وارد مذاکره شده اند؛ ولی در خصوص توافقات آنها خبری منتشر نشده است.

البته حزب فایمن برای تصویب لوایح مهم نیاز به اکثریت مطلق یا رای دو سوم نمایندگان مجلس دارد به همین دلیل تلاش می کند که با دیگر احزاب نیز برای ائتلاف به رایزنی بپردازد.

در این میان حزب راستگرای آزادی که رتبه سوم را در انتخابات پارلمانی بدست آورده دارای اهمیت است.

این حزب که ریاست آن را کریستین اشتراخه برعهده دارد، 40 کرسی شورای ملی را از آن خود کرده است.

هرچند حزب سوسیال دمکرات می تواند با حزب آزادی نیز ائتلاف کند و جمع کرسی های این دو حزب در پارلمان 92 کرسی خواهد بود که در مرز اکثریت نسبی است ولی گزارش ها حاکی از آن است که فایمن به دنبال ائتلاف با حزب آزادی نیست که مشهور به حزب مخالف دولت است.

حزب سبزهای اتریش نیز به ریاست خانم اوا گلاویشینگ در انتخابات اخیر موفق شد 24 کرسی بدست آورد و در جایگاه چهارم قرار گیرد.

فایمن و حزب سوسیال دمکرات به دلیل نزدیکی دیدگاهایش با حزب سبز، برای تشکیل دولت جدید احتمالا با این حزب نیز وارد رایزنی خواهد شد.

گفتنی است حزب اشتروناخ که از تشکیل آن حدود یک سال بیشتر نمی گذرد و رهبری آن را فرانک اشتروناخ میلیاردر اتریشی برعهده دارد، در این انتخابات توانست 11 کرسی بدست آورد.

البته اشتروناخ گمان می کرد که در این انتخابات کرسی ها بیشتری را به دست خواهد آورد بنابر این طبق گزارش ها او قصد آن را دارد که بعد از یک سال، عرصه سیاست را ترک کند.

در این انتخابات حزب جدید نئوس های اتریش که ریاست آن را ماتیاس استرولز بر عهده دارد، موفق شد 9 کرسی پارلمان را از آن خود کند.

بازنده بزرگ انتخابات پارلمانی اتریش، حزب اتحاد برای آینده بود که مسوولیت آن را بوخر برعهده داشت. این حزب در حالی که در انتخابات گذشته 21 کرسی بدست آورده بود در انتخابات اخیر نتوانست به پارلمان راه یابد.

البته قبل از برگزاری انتخابات شورای ملی، نشانه هایی از سقوط این حزب آشکار شده و بسیاری از نمایندگان عضو آن به احزاب دیگر پیوسته بودند.

این شکست موجب شد که بوخر از رهبری حزب اتحاد برای آینده اتریش کنار برود و جای خود را به گرالد گروز بدهد.

حزب آزادی منتقد حزب اشتروناخ و اتحاد برای اتریش و معتقد است که اگر این دو حزب که منتقد دولت هستند با حزب آزادی کنار می آمدند، این احتمال وجود داشت که حزب آزادی با کسب آرای همه مخالفان دولت، در جایگاه نخست قرار بگیرد.

ورنر فایمن صدراعظم اتریش و رهبر حزب سوسیال دمکرات از ماه دسامبر یعنی ماه پایانی سالجاری میلادی مهلت دارد که از طریق رایزنی با احزاب راه یافته به پارلمان، دولت جدید خود را تشکیل دهد.

کد خبر 235038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز