یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

دیروز همزمان با سالگرد کشتار ارامنه که بعد از جنگ جهانی اول توسط امپراتوری عثمانی صورت گرفت، صدها هزار ارمنی در کشور ارمنستان و دیگر نقاط جهان با برگزاری تجمعاتی بار دیگر اعتراض خود را به گوش جهان رساندند و خواستار حق‌خواهی در این زمینه شدند؛ حق‌خواهی‌ای که بیش از ۱۰۰ سال از آن می‌گذرد و محور آن به رسمیت شناختن این واقعه کشتار به‌عنوان «نسل‌کشی» در مجامع جهانی و توسط دولت‌هاست.

کشتار ارامنه

در ايروان پايتخت كشور ارمنستان، هزاران نفر با تجمع در خيابان‌ها ضمن اداي احترام به قربانيان كشتار ارامنه در سال‌هاي 1915تا 1921، پرچم‌هاي تركيه وجمهوري آذربايجان را به آتش كشيدند. تجمع امسال در كشور ارمنستان در سايه منازعه قره‌باغ با شدت بيشتري برگزار شد.‌

ماه گذشته تبادل آتش ميان نيروهاي نظامي 2كشور ارمنستان و جمهوري آذربايجان در منطقه مورد منازعه قره‌باغ، حدود 40كشته از دو طرف به جا گذاشت. بعد از 48ساعت درگيري، دو طرف با ميانجيگري روسيه و ايران توافق آتش‌بس امضا كردند، اما همچنان اين منطقه پرتنش است و دو طرف يكديگر را به نقض آتش‌بس متهم مي‌كنند. قره‌باغ بخشي از خاك جمهوري آذربايجان است كه بعد از اعلام خودمختاري تحت حمايت كشور ارمنستان قرار گرفت ولي جهان اين جدايي را به رسميت نشناخت و جمهوري آذربايجان هم همچنان بر بازگشت اين منطقه به خاك خود اصرار دارد.

اما كشتار ارامنه كه يكي از قتل‌عام‌هاي هولناك در طول تاريخ به‌حساب مي‌آيد، بعد از جنگ جهاني اول به‌دست عثماني‌ها صورت گرفت. ارامنه شمار قربانيان اين كشتار را تا يك و نيم ميليون نفر اعلام كرده‌اند اما تركيه مي‌گويد كه آمار قربانيان اين كشتار زير يك ميليون نفر است. از آنجا كه اين كشتار علاوه بر اعدام از طريق كوچ اجباري بدون آب و غذا و با هدف مرگ تدريجي صورت گرفته، به كشتار سفيد هم معروف شده‌است.

ارامنه سال‌هاست كه تلاش مي‌كنند اين كشتار به‌عنوان «نسل‌كشي» به رسميت شناخته شود و ازجمله نهادهايي چون كنگره آمريكا بر آن صحه بگذارند اما اين تلاش آنها با لابي قدرتمند تركيه ناكام مانده‌است.يادبود قربانيان كشتارهايي شبيه كشتار ارامنه باوجود گذشت يك قرن، از آن جهت اهميت دارد كه در جهان امروز همچنان كشتار و قتل عام در جريان است و اگر عاملان كشتارهاي تاريخي با تحقيقات بين‌المللي مشخص شوند، شايد بتوان از تكرار آنها در تاريخ جلوگيري كرد.

کد خبر 331668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha