عباس ثابتی‌راد: براساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۲ یک‌پنجم از برق تولیدی در جهان از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید، باد، زمین گرمایی و آبی بوده است.

ساختمان انرژی بوستان نیلوفر در منطقه ۲۲؛ گامی تازه برای حفاظت از محیط زیست

آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني كرده است كه تا سال 2020 توليد انرژي پاك در جهان بتواند به‌اندازه‌اي باشد كه يك‌چهارم انرژي‌هاي توليدي كل ساكنان كره زمين را تشكيل دهد.

به گزارش همشهري، توليد انرژي از سوخت‌هاي فسيلي به‌تدريج جاي خود را به توليد انرژي‌هاي پاك مي‌دهد. سال‌هاست در كشورهاي مختلف جهان، نيروگاه‌هاي توليد انرژي با استفاده از سوخت‌هاي فسيلي ديگر نه ساخته مي‌شود و نه مورد توجه است. اين روزها جهان به‌دنبال توليد انرژي پاك است. استفاده از منابع انرژي مانند خورشيد، باد و حتي تبديل زباله‌ها و پسماندهاي شهري به انرژي ازجمله اقداماتي است كه اين روزها در كشورهاي مختلف جهان صورت مي‌گيرد. هم‌اكنون بسياري از كشورهاي جهان، از منابع تجديدپذير انرژي الكتريسيته‌ كمي به‌دست مي‌آورند و سرعت استفاده از انرژي‌هاي پاك براي تامين برق مورد نيازشان چندان زياد نيست.

شهر تهران نيز هم‌اكنون با استفاده از روش‌هاي مختلف تلاش دارد تا انرژي پاك بيشتري توليد كند. استفاده از انرژي خورشيد براي تامين انرژي جزو پروژه‌هاي در دست مطالعه مديريت شهري است و هم‌اكنون به‌صورت محدود از انرژي خورشيد برق توليد مي‌شود. استفاده از سامانه‌هاي برق خورشيدي در بوستان‌هاي شهر تهران و برخي مناطق و فضاهاي تفرجگاهي اگرچه از چند سال پيش آغاز شد اما رشد چنداني پيدا نكرد. از طرفي بيشترين توجه مديريت شهري تهران به تبديل پسماند به انرژي است؛ موضوعي كه مي‌تواند علاوه بر كاهش آلودگي‌هاي محيطي و رفع بسياري از مشكلات ناشي از دفن زباله در جنوب تهران، به يك مزيت خوب براي پايتخت بدل شود.

مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي مديريت شهري پايتخت را افزايش توليد برق از پسماند شهر تهران مي‌داند و مي‌گويد كه احداث كارخانه‌هاي توليد برق از پسماند در سال95 اتفاق مهمي در توليد انرژي‌ از منابع نوين و حذف سوخت‌هاي فسيلي است. حسين جعفري به احداث 2كارخانه زباله‌سوز در سال95 اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در سال‌جاري با توجه به تاكيدات شهردار تهران قصد داريم تا استحصال انرژي بيشتري از زباله‌هاي پايتخت داشته باشيم.

امسال 2 زباله‌سوز به ظرفيت هر كدام 1600تن در شهر تهران احداث مي‌كنيم. اين زباله‌سوزها مانند نخستين زباله‌سوزي كه در بهمن93 افتتاح شد، زباله‌هايي كه ديگر قابليت بازيافت ندارند را به انرژي تبديل خواهند كرد. جعفري به افزايش ظرفيت و ارتقاي كيفيت مجتمع بيوگاز در آبعلي اشاره كرده و مي‌گويد كه يكي ديگر از اولويت‌هاي مديريت شهري ارتقاي كيفيت و افزايش ظرفيت مجتمع آبعلي تهران خواهد بود تا بتوانيم در آن ميزان بيشتري از زباله‌ها را به روش هاضم به برق تبديل كنيم.

  • ايران و درصد كم انرژي پاك

در تازه‌ترين گزارشي كه بانك جهاني ارائه كرده است، ايران تنها 5درصد از انرژي مصرفي‌اش را از منابع تجديدپذير و توليد انرژي‌هاي پاك به‌دست مي‌آورد و بيش از 95درصد انرژي مصرفي كشور، از طريق تبديل سوخت‌هاي فسيلي به الكتريسيته به‌دست مي‌آيد. اين در حالي است كه كشورهايي مانند برزيل، نروژ، ناميبيا، اتيوپي، تاجيكستان و نپال بيش از 90درصد انرژي مصرفي خود را از منابع تجديدپذير انرژي به‌دست مي‌آورند.

بنا بر آمار بانك جهاني، ايران در سال1990 تقريبا 10درصد از انرژي مصرفي‌اش را از منابع تجديدپذير تامين مي‌كرد. اين روند تا سال2006 ادامه داشت و از سال2007 روند نزولي را طي كرد تا اينكه در سال2008 به پايين‌ترين درصد از ميزان توليد انرژي از منابع تجديدپذير رسيد. در اين سال ايران كمتر از 2.5رصد از انرژي مصرفي خود را از منابع انرژي پاك به‌دست آورد. از سال2012 روند توليد انرژي از منابع پاك افزايش پيدا كرد و امروزه به بيش از 5درصد رسيده‌ است. جالب اين است كه كشور ايالات متحده نيز روندي مشابه ايران داشت.

ايالات متحده در سال1990 تنها 10درصد از انرژي مصرفي خود را از منابع پاك تامين مي‌كرد. اين روند از سال1994 روندي كاهشي به‌خود گرفت و در سال2001 به كمترين ميزان خود رسيد. در اين سال 6درصد از كل انرژي مصرف شده در ايالات متحده از منابع پاك به‌دست مي‌آمد. در سال2012 ايالات متحده توانست به توليد 12درصدي از انرژي مصرفي خود از منابع پاك دست يابد و روندي صعودي را به خود بگيرد.

در اين ميان كشور برزيل داراي بيشترين روند رشد در توليد انرژي پاك به‌ويژه از منابع تجديدپذير بوده است. در سال1990 برزيل بيش از 94.5درصد از انرژي مصرفي خود را از منابع تجديدپذير به‌دست آورد. اين روند تا به امروز اگرچه روندي كاهشي داشته است اما همچنان اين كشور را در صدر كشورهاي توليد‌كننده منابع انرژي پاك قرار داده‌است. هم‌اكنون 82درصد از انرژي مصرفي برزيل از منابع تجديدپذير و انرژي پاك است.

کد خبر 331541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha