همشهری آنلاین: سازمان انرژی آمریکا تخمین زده‌است که صفحات خورشیدی روی بام خانه‌ها می‌تواند ۴۰ درصد از میزان تقاضای برق کل آمریکا را تامین کند، و در همین راستا شهر سن‌فرانسیسکو اولین قدم را برای بهره‌برداری از این منبع پاک برداشته‌است.

سن‌فرانسیسکو

براساس گزارش ساينس الرت، شوراي شهر سن‌فرانسيسكو طرح اجباري شدن نصب پنل‌هاي خورشيدي روي با خانه‌هايي كه در دست ساخت قرار دارند يا درحال تكميل هستند را تصويب كرد. 

دو شهر كوچكتر لنكستر و سباستوپول در كاليفرنيا نيز اين طرح را اجباري و قانوني كرده‌اند، اما سن‌فرانسيسكو اولين كلان‌شهر در آمريكا به شمار مي‌رود كه نصب پنل‌هاي خورشيدي در سازه‌هاي تجاري و خانه‌هاي مسكوني نوساز را اجباري كرده‌است. 

به گفته مقامات اين شهر، با افزايش استفاده از انرژي خورشيدي، شهر سن‌فرانسيسكو در مسير مبارزه با تغييرات اقليمي و كاهش اتكا بر سوخت‌هاي فسيلي پيش‌قدم مي‌شود.

براساس قوانين كنوني كاليفرنيا، 15 درصد از فضاي ساختمان‌هاي كوچك و متوسط (10 طبقه و كمتر) بايد براي نصب صفحات خورشيدي آماده باشند،‌ اين به آن معني است كه سقف نبايد زير سايه ساختمان قرار گرفته و مانعي روي آن وجود داشته باشد. اما قانون جديد كه قرار است از ژانويه سال 2017 اجرايي شود، يك قدم جلوتر رفته و مي‌خوهد روي مناطق آماده نصب پنل‌هاي خورشيدي، پنل‌ها نصب شده‌باشند.

براساس پروژه‌هاي ساختماني دردست اجرا، انتظار مي‌رود پس از اجراي اين قانون 50 هزار پنل خورشيدي در ساختمان‌هاي اين شهر نصب شوند، و اين حجم پنل خورشيدي مي‌تواند سالانه از انتشار 26.3 ميليون تن دي‌اكسيد كربن در هوا جلوگيري كند. اين ميزان كاهش كربن برابر با كاهش آلودگي هوايي است كه با خارج كردن پنج هزار خودرو از تردد جاده‌اي ايجاد خواهد‌شد.

در ادامه تكميل قانون پنل‌هاي خورشيدي، قوانين جديدي در دست بررسي هستند تا روي بام‌هايي كه امكان استفاده از پنل‌ها وجود ندارد، فضاي سبز ايجاد شود. سقف‌هاي زنده بدون وجود پنل‌هاي خورشيدي توان توليد برق ندارند، اما مي‌توانند فوايد زيست‌محيطي داشته باشند،‌ مي‌توان از اين ساختار به عنوان عايقي طبيعي استفاده‌كرد، به جمع‌آوري آب باران پرداخت و آلودگي‌هاي اتمسفر را جذب كرد و فراتر از همه اين موارد، زيستگاهي جديد براي جانداران به‌وجود آورد.

کد خبر 331476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha