مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

الهام مصدقی راد: دی‌ماه سال‌جاری کمیته نما در منطقه ۲۲ طی اقدامی ابتکاری از شهروندان خواست نمای مطلوب ساختمان را از نظر خودشان تعریف کنند.

ساختمان

نتايج به‌دست آمده و مطلوبيتي كه شهروندان عنوان كردند، قابل توجه بود. اين افراد با مقررات و احكام سلبي و ايجابي نماي ساختمان آشنايي نداشتند اما تعاريفي كه از نماي مطلوب ارائه دادند با ويژگي‌هاي ارائه‌شده در مقررات، همخواني داشت. اين اقدام از سوي مديركل معماري و ساختمان معاونت معماري و شهرسازي شهرداري مورد توجه قرار گرفت و اقدامي فرهنگي در مورد نما خوانده شد؛ اقدامي كه شهروندان و مالكان را به كمك فرهنگسازي با معيارهاي نماي مطلوب آشنا كرده و اهميت پرداختن به اين موضوع را براي آنها ملموس‌تر خواهد كرد.

جمع‌بندي نظرات ارائه‌شده نشان داد نماي روشن از مطلوبيت بالايي براي شهروندان برخوردار است. بيشتر آنها علاقه‌اي به نماي داراي اغتشاش بصري و استفاده از تعدد مصالح نداشتند. نمايي كه در آن از مصالح طبيعي مانند چوب و آجر استفاده شود، از نظر مخاطبان مطلوب عنوان شد. پوشانده‌شدن فضاي پشت تراس و عدم‌ديد به آن موضوع ديگري بود كه مخاطبان آن را هم در زمره نماهاي مطلوب قرار دادند و در آخر به‌كارگيري گلدان‌هاي گل براي زيبايي نماي ساختمان هم موردي بود كه بسياري از شهروندان نماهايي كه از اين مورد بهره‌مند شده بودند را مطلوب عنوان كردند. همچنين نظرات برخي شهروندان از نما فراتر رفته و مواردي را عنوان كردند كه به زيبايي منظر اشاره داشته است مانند تزيين محوطه بيرون، چمن‌كاري و به‌كارگيري گلدان‌هاي گل براي ارتقاي زيبايي بصري محيط اطراف بنا.

مرجان گلي‌پور، دبير كميته نماي منطقه22 به همشهري مي‌گويد: «تمامي اين موارد در ضوابط و احكام سلبي و ايجابي نماي ساختمان ذكر شده و مالكان و سازندگان بنا به رعايت آنها ملزم شده‌اند.» به گفته وي، براساس اين احكام 80درصد مصالح به‌كار رفته در نما بايد داراي رنگ روشن باشد و سازندگان بايد از به كاربردن رنگ‌هاي تند و زننده اجتناب كنند. همچنين سازندگان بنا ملزم به استفاده از حداكثر 4نوع مصالح در نما هستند كه البته اين مورد به وسعت ساختمان نيز بستگي دارد. به‌عنوان مثال، نماي يك ساختمان كوچك سه‌طبقه اگر از 4نوع مصالح استفاده كرده باشد، شلوغ و مغشوش به‌نظر خواهد رسيد. پوشاندن تراس تا ارتفاع 60سانتي‌متري به كمك مصالح نيز از مواردي است كه در مقررات ملي ساختمان به آن اشاره شده تا مانع ديد شود و سازندگان درصورت تمايل به استفاده از نرده يا پروفيل اجازه دارند آن را بالاتر از مصالح اصلي استفاده كنند.

  • فطرت و طبيعت فراموش‌شده

«فطرت، دليل اشتراك بين نظرات مردم و ضوابط تدوين شده است.» اين گفته بهمن اديب‌زاده، استاد معماري دانشگاه شهيد بهشتي است. وي معتقد است كه اگر معماري و شهرسازي مبتني بر سرشت طبيعي انسان‌ها طراحي و تدوين شود، مورد اقبال قرار مي‌گيرد. همچنين انسان به‌دليل طبيعتش نياز دارد كه با طبيعت رشد و زندگي كند. به همين دليل به‌كارگيري مصالح غيرمصنوع مانند آجر و چوب و بهره‌مندي از گلدان‌هاي طبيعي به‌عنوان ملحقات نما و ارتقاي زيبايي منظر براي انساني كه ديگر امكان داشتن حياط خانه از او سلب شده، مورد علاقه و توجه افراد است.

اما آنچه امروز در بسياري از نماهاي ساختمان‌هاي شهري به‌كار مي‌رود فاصله معناداري با فطرت و طبيعت دارد و نماي مغشوش شهري ناشي از همين مسئله است. به گفته اديب‌زاده، در كشورهاي غربي از مصالح طبيعي و تجديدپذير به‌عنوان مصالح ساختماني و نما استفاده مي‌شود و آنچه به‌عنوان ساختمان‌هاي عمومي كه نيازمند عمر طولاني است ساخته مي‌شود، از مصالح مصنوعي مانند سنگ بهره‌ مي‌برند.

کد خبر 327021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha