دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

سعید نیک‌پور: وقتی به سال‌های دور رجوع می‌کنم و به روزگار جوانی، تصاویری در ذهنم نقش می‌بندد که لوکیشن اصلی‌اش تهران قدیم و خیابان‌های باصفایش است؛ خیابان‌هایی که هویت و شناسنامه تهران را تشکیل می‌دادند.

سعید نیک‌پور

نبايد فراموش كنيم كه شهرها با آنچه پيشينه‌شان را مي‌سازد، هويت مي‌يابند. عمري از ما در خيابان‌هاي قديمي تهران سپري شده؛ در روزگاري كه هنوز خبري از معماري عجيب و غريب و بي‌هويت نبود. شايد عده‌اي تصور كنند ما كه سني ازمان گذشته، بيش از حد در پيله روزگاران قديم مانده‌ايم اما نكته در اينجاست؛

تهراني كه ما در آن رشد كرديم و جواني‌مان را پشت سرگذاشتيم، شهري بود با خيابان‌هاي خلوت و اخلاق و خلقياتي كه ريشه در مذهب و هويت ملي ما داشت؛ چيزي كه از آن به عنوان «مرام بچه‌هاي تهرون» ياد مي‌شد و تهروني بودن فقط گويش جذابي نبود كه به خصوص در محله‌هاي پايين‌شهر شنيده مي‌شد؛ صحبت از يك مرام و معرفت بود و روح جوانمردي‌اي كه در اين شهر مي‌شد شمايل‌هاي زيادي برايش يافت و الگويشان قرارداد.

وقتي خانه‌هاي قديمي خراب شدند و جاي خود را به آپارتمان‌ها دادند فقط معماري عوض نشد، برخي اخلاقيات هم تغيير كرد. هر چه زندگي به سمت ماشيني شدن رفت اخلاق شهروندان هم متحول شد؛ مردمي كه هميشه عجله دارند تا به مقصدشان برسند و اين تعجيل در ترافيك شهر، گاهي وقت‌ها باعث عصبي شدنشان مي‌شود.

همه ما ديده‌ايم كه گاهي يك تصادف كوچك باعث درگيري ميان راننده‌ها مي‌شود و خلاصه اين وضعيتي است كه مجموعه‌اي از شرايط باعث به وجود آمدنش شده. راه نجات ما بازگشت به ارزش‌ها و ريشه‌هايمان است و قطعا تصحيح معماري شهري مي‌تواند در اين زمينه نقش مؤثري ايفا كند. كاري كه در حال حاضر در مورد برخي از مناطق قديمي و ريشه‌دار تهران صورت گرفته مغتنم و باارزش است. خيابان سي‌تير، ميدان بهارستان، ميدان مشق و ديگر نقاط خاطره‌انگيز تهران، هويت اين شهر را رقم زده‌اند؛ شهري كه تغييرات گسترده‌اي كرده؛ آنقدر گسترده كه بعضي از محله‌ها را ديگر نمي‌توان به جا آورد. درچنين شرايطي احياي معماري و آثار گذشته قطعا مي‌تواند در سبك زندگي مردم تأثيرگذار باشد.

برخي از مهم‌ترين اتفاق‌هاي تاريخ معاصر در ميدان بهارستان رخ داده است. اميدوارم اين خيابان‌هايي كه به سبك قديم سنگفرش شده‌اند ياد نسل جوان بياورند كه چه ارزش‌هايي را در گذشته داشتيم و چه روزگاري را سپري كرده‌ايم و اينكه تهران چگونه شهري بود و تهراني‌هاي قديم چه مرام و فرهنگي داشتند. احياي معماري قديمي شهر مي‌تواند زمينه‌اي براي احياي خلق و خوي پسنديده‌اي باشد كه در سبك زندگي فعلي تا حدي آن را فراموش كرده‌ايم.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 331821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha