جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

«صلح یک انتخاب است؛آن را انتخاب خود قرار دهید»؛ نمایندگان گروه‌های یمنی برای پایان دادن به جنگی که این کشور را به ویرانه‌ای تبدیل کرده و براساس آمار سازمان ملل کشته شدن ۹هزار نفر را به‌دنبال داشته بار دیگر با این جمله فرستاده سازمان ملل مذاکرات خود را این‌بار در کویت شروع کردند.

از هر طرف مذاکرات هیأت‌هایی با ۱۴نماینده در کویت حاضر شده‌اند.

اين مذاكرات مستقيم ميان نمايندگان انصارالله (شيعيان حوثي) و نماينده علي عبدالله صالح از يك سو و نمايندگان دولت مستعفي يمن ابتدا قرار بود روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شود اما شيعيان حوثي با اعلام نقض آتش‌بس از طرف مقابل تهديد به تحريم مذاكرات كردند. سرانجام اما با رايزني‌هاي صورت گرفته روز چهارشنبه نمايندگان انصارالله هم به كويت رسيدند و به‌صورت رسمي روند مذاكراتي كه اميد مي‌رود صلح را به يمن بازگرداند كليد خورد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه از هر طرف 14نماينده عازم اين مذاكرات شده‌اند كه تحت نظر سازمان ملل و فرستاده ويژه اين سازمان برگزار مي‌شود.

روز گذشته نخستين جلسه مذاكرات مستقيم ميان دو طرف برگزار شد و نمايندگان شيعيان حوثي اعلام كرده‌اند كه بررسي 5بند از توافقي را كه اسماعيل ولد شيخ احمد فرستاده سازمان ملل به يمن پيشنهاد كرده را در دست اقدام دارند. اين بندها شامل توافق بر سر تدابير امنيتي موقت، عقب‌نشيني نيروهاي مسلح، تحويل سلاح‌هاي سنگين و نيمه سنگين به دولت، بازگرداندن مؤسسات دولتي، از سرگيري مذاكرات سياسي گسترده و تشكيل كميته ويژه زندانيان و بازداشت‌شدگان است.

فرستاده سازمان ملل به يمن در آغاز مذاكرات از هر دو طرف خواست تا با «نيت خوب» به مذاكره بپردازند، چون تنها آنها هستند كه مي‌توانند ثبات را به يمن برگردانند. صباح خالد الحمد الصباح، وزير خارجه كويت هم در جلسه افتتاحيه اين مذاكرات اعلام كرد كه كشورش تمامي شرايط لازم براي موفقيت مذاكرات يمن را فراهم خواهد كرد و اين فرصتي تاريخي براي پايان دادن به درگيري‌ها و خونريزي‌ها در يمن است.

از حدود 2هفته قبل آتش‌بسي شكننده در يمن برقرار شد تا شايد راه براي مذاكرات صلح هموار شود. جنگنده‌هاي عربستان بارها اين آتش‌بس را با حملات هوايي خود در يمن نقض كردند كه اعتراض شيعيان حوثي را به‌دنبال داشت. مسير رسيدن به صلح در يمن بدون شك همراه با مشكلات بسيار خواهد بود اما مقام‌هاي عربستان از هم‌اكنون به استقبال شكست در مذاكرات رفته‌اند. احمد العسيري، سخنگوي نيروهاي ائتلاف عربستان عليه يمن گفت كه اگر راه حل سياسي در يمن محقق نشود، راه حل نظامي چاره كار است. حملات هوايي ائتلاف عربي به رهبري عربستان با كشتار گسترده غيرنظاميان بارها مورد انتقاد شديد سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي قرار گرفته است.

کد خبر 331414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha