مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

ندا داوودی: وقتی ۲ نفر به هم بله می‌گویند و می‌روند تا زیر یک سقف زندگی مشترکی را بسازند، مهم‌ترین چیزی که باید یاد بگیرند ساختن یک «ما»ی محکم و ماندگار است که تحت‌تأثیر شرایط، مشکلات، تبلیغات و هر آنچه ممکن است بخواهد این باهم بودن را تخریب کند، قرار نگیرد.

کیف

يكي از چيزهايي كه مي‌تواند براي زندگي مشترك تهديد به‌حساب بيايد اين است كه وقتي خانم خانه شاغل است، همكاري نكردن او در مخارج خانه و مشاركت او در مشكلات و بزنگاه‌هاي اقتصادي مي‌تواند به حس «ما» بودن در زندگي مشترك لطمه بزند.

  • پول داريد اما شوهرتان آرام نيست!

مهم‌ترين چيز براي داشتن يك خانه آرام همراه با حس رضايت طرفين اين است كه زن و شوهر باهم يكي باشند و احساس نكنند در تيم‌هاي مقابل هم بازي مي‌كنند. همدلي و همصدايي باعث مي‌شود هر كدام چيزي به‌دست بياورند كه در نهايت به نفع زندگي مشترك‌شان باشد. استقلال مالي و داشتن پس‌انداز شخصي چيز بدي نيست به شرطي كه آن‌هم پشتوانه روز مباداي باهم بودن باشد. اگر همسر شما دچار يك مشكل مالي شده است يا اينكه به پول و درآمد شما براي گذران روزهاي زندگي نياز دارد ممكن است آرامش رواني او به خطر افتاده باشد. همزمان احتمالا عزت‌نفس شوهرتان هم تحت‌تأثير اين مشكلات قرار مي‌گيرد. شما چگونه مي‌توانيد دركنار شوهري كه اضطراب تأمين نيازهاي مالي خانواده بر او چيره شده احساس خشنودي و خوشبختي و آرامش داشته باشيد؟ در اين شرايط آيا پس‌انداز شما و پول روي پول گذاشتن‌تان ارزشي دارد؟ هرگز و براي يك لحظه درباره مشكل مالي همسرتان با خود زمزمه نكنيد كه «به من چه! مشكل خودشه» چون بخواهيد يا نخواهيد شما در عوارض و آثار منفي اين مشكلات شريك مي‌شويد.

  • حق من، وظيفه تو!

مي‌دانيم كه بنابر قوانين شرعي و موازين ديني و قانوني ما، خرج خانه برعهده مرد است و نفقه زن و تهيه مايحتاج شخصي او با توجه به عرف هم از وظايف شوهرش خواهد بود. زن وظيفه كاركردن در خانه را ندارد و حتي از نظر شرعي مي‌تواند در ازاي شيردادن به فرزندش هم، پول مطالبه كند اما يك خانواده بودن آن‌هم در فرهنگ ديني ما، قوانين نانوشته خود را دارد كه يكي از زيباترين و عميق‌ترين قوانين آن، حضور همراه با عشق، توجه و فداكاري زن در خانواده است. هيچ‌كدام از شما نمي‌توانيد تصور كنيد مادرتان در ازاي شيردادن به شما پولي را مطالبه كرده باشد.

زندگي مشترك اگر قرار باشد بر پايه قانون و حساب و كتاب‌هاي اينچنيني اداره شود، ممكن است 2 نفر كنار هم بمانند و در هر شرايطي به سراغ قانون بروند تا تكليفشان را معلوم كند اما اين زندگي نمي‌تواند عاشقانه و همراه با همدلي باشد و ثمره آن يك زندگي آرام با تربيت فرزنداني باشد كه فداكاري و گذشت را ياد گرفته‌اند. اينكه زن اختيار كامل درآمد خود را دارد و هيچ وظيفه قانوني و شرعي براي خرج كردن حقوقش در خانه نخواهد داشت، يك روي سكه است و روي ديگر آن، همدلي و همراهي است كه لازمه ساختن يك «ما»ي قدرتمند زير يك سقف مشترك است. وقتي شما آن انرژي را كه مي‌توانستيد در خانه براي آرامش بيشتر همسر و فرزندان‌تان هزينه كنيد در محل كار صرف كرديد، خانواده شما هم سهمي در رشد اجتماعي و درآمدتان خواهد داشت. اين سهم به معني سهم قانوني نيست بلكه منظور سهمي عاطفي است كه شرط يكي‌بودن با همسرتان است.

  • جاي خالي‌ات در خانه

بوي برنج دم كشيده و صداي قل‌قل سماور و زني كه از صبح در خانه در حال رتق و فتق امور بوده تا اهالي برگردند و نفسي تازه كنند، تصوير چندان دور از ذهني نيست. خيلي از شما كه در حال خواندن اين مطلب هستيد، با اين تصوير كه براي فرزندان برخي از شما يك‌رؤيا شده است آشنايي كامل داريد و ناخودآگاه ياد مادرتان مي‌ا‌فتيد؛ زني كه با تمام انرژي‌اش خانه را مديريت مي‌كرد و جاي خالي براي هيچ كمبودي باقي نمي‌گذاشت.

نمي‌خواهيم بگوييم زن امروز اگر به بازار كار آمده است، همسر و مادر كاملي نيست اما حتما خود اين خانم‌ها هم اعتراف مي‌كنند كه آنگونه كه بايد نمي‌توانند تمام و كمال نقش مادري و همسري خود را ايفا كنند. مسلما مادري كه از صبح تا عصر در اداره كارهاي زيادي انجام داده است، وقتي به خانه بر مي‌گردد، دلش مي‌خواهد استراحت كند، حتي اگر در آشپزخانه مشغول باشد.

اما منظور اصلي ما اين است كه انرژي و هيجان كافي براي بودن در كنار خانواده‌اش را ندارد. بنابراين خانم‌هاي شاغل بايد خودشان به اين موضوع واقف باشند كه آنها بدون حمايت شوهران خود نمي‌توانند به‌كار كردن ادامه دهند. آن وقت چگونه مي‌توان از همين شوهري كه به همسر خود براي كاركردن كمك كرده است، حمايت نكرد و نسبت به مشكلات او بي‌تفاوت بود؟

  • پيشنهاد ويژه

اگر خانم با محبت و نكته‌سنج و دقيقي باشيد لازم نيست كه شوهرتان مشكلات مالي خود را به زبان بياورد. حتما خودتان با بررسي اوضاع متوجه مشكل او مي‌شويد. خانم‌هايي كه عاشق همسر‌شان هستند و او را دوست دارند و آرامش خانواده و خود را در گرو آرامش همسرشان مي‌دانند در اينگونه موارد چگونه عمل مي‌كنند؟ اين دسته از خانم‌ها حتما به شوهرخود پيشنهاد مي‌دهند براي بلند كردن اقلا نيمي از بار مشكلات، او را شريك خود بداند.

اين دسته از خانم‌ها به همسرشان بيان مي‌كنند كه آرامش او را مي‌خواهند و مي‌دانند كه او براي خانواده تلاش مي‌كند، بنابراين از شوهر خود حمايت مي‌كنند. اين خانم‌ها عزت نفس شوهر خود را خدشه‌دار نمي‌كنند و با جملاتي مثل «تو بي‌عرضه‌اي» و «اگه پول من نباشه معلوم نيست چه بلايي سر ما مياد» غرور مردانه او را مچاله نمي‌كنند.

  • پاي ميدان عمل

عمل كردن به اين پيشنهاد‌هاي كوچك به شما اين امكان را مي‌دهد بدون اينكه عزت‌نفس و غرور مرد خانه خود را جريحه دار كنيد به او كمك كنيد:

در راه برگشت از محل كار، خريدهاي روزانه را از حساب خودتان انجام دهيد و تا قبل از رسيدن شوهر محترم خريدها را جابه‌جا كنيد چون ممكن است از ديدن كيسه‌هاي خريد و... دلش بگيرد و خود را سرزنش كند.به بچه‌ها بگوييد كه وسايل مورد نيازشان را براي شما يادداشت كنند تا شما آنها را تهيه كنيد چون بابا فعلا براي خريد كردن وقت ندارد!

اگر كارت هديه‌اي دريافت كرده‌ايد يا اضافه‌كاري و تشويقي و... مي‌توانيد آن را به شوهرتان بدهيد و بگوييد كه فعلا به اين پول نياز نداريد.تأمين هزينه قسمتي از قسط‌هاي عقب افتاده يا اجاره خانه و هزينه‌هاي اينچنيني را به پيشنهاد خودتان به‌عهده بگيريد.

کد خبر 331384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha