سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تالاب بیشه دالان بروجرد از زیستگاه‌های طبیعی گونه‌‌های مختلف جانوری در بارندگی‌های سیل‌آسای هفته گذشته احیا شد.

سیل، تالاب بیشه دالان بروجرد را احیا کرد

به گزارش ایرنا، بارندگی‌های هفته گذشته در شهرستان بروجرد اگر چه سیل‌آسا بود و خسارت‌های زیادی به اراضی كشاورزی، باغی و تاریخی این شهرستان وارد كرد اما روح تازه‌ای را در تالاب خشكیده بیشه دالان بروجرد دمید و زیبایی این تالاب را دوچندان كرد بطوری كه این تالاب اكنون میزبان گونه‌های مختلف پرندگان از نقاط مختلف است.

كم‌آبی و عقب‌نشینی این تالاب در سال‌های اخیر موجب شده بود تا برخی از كشاورزان منطقه بخشی از اراضی تالاب را تصرف كنند؛ تصرفی كه گاه با سهل‌انگاری مسئولان منجر به سنددار شدن این اراضی نیز شد و خسارت جبران‌ناپذیری بر بدنه تالاب وارد كرد؛ تالابی كه به عنوان تفرجگاهی زیبا و سدی محكم در برابر سیل شناخته شده است.

به دلیل بی‌توجهی و خشكسالی در سال‌های گذشته فقط 80 هكتار از 930 هكتار وسعت تالاب بیشه دالان به محیط زیست واگذار شده است و بقیه اراضی یا به تصرف كشاورزان و افراد ذی‌نفع در آمده یا تحت نظارت منابع طبیعی است.

حراست، حفظ و احیای این تالاب به عنوان زیستگاه پرندگان و جانوران و یك سد طبیعی در مقابل سیلاب می‌‌تواند با ذخیره حجم انبوهی از آب درون خود مانع جاری شدن روان‌آب‌ها در اراضی پایین ‌دست شود و خسارت‌های جاری شدن سیلاب را به حداقل برساند.

تالاب بیشه دالان امروز بنا به دلایل مختلف از جمله تصرف از سوی كشاورزان، ورود فاضلاب خانگی، زهكشی، انحراف آب، استفاده بیش‌ از حد سموم دفع آفات و بهره‌‌برداری تجاری با تهدید و كاهش وسعت همراه شده است و نمونه‌‌های نادر گیاهی و جانوری آن رو به نابودی می‌روند.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌ زیست بروجرد گفت: بارندگی‌‌های اخیر 90 درصد از 930 هكتار وسعت تالاب بیشه دالان بروجرد را احیا و باعث بازگشت بسیاری از پرندگان و گونه‌های جانوری به این تالاب شده است.

مصطفی مصطفی وند روز گفت: اداره محیط زیست بروجرد تلاش دارد با ایجاد پاسگاه محیط بانی در مجاورت این تالاب از تصرف غیرقانونی این تالاب توسط افراد سودجو جلوگیری كند.

وی گفت: چشم‌انداز زیبای تالاب بیشه دالان و ورود گونه‌های مختلف جانوری، پرندگان و پستانداران این تالاب را به یك مكان گردشگری منحصر به فرد تبدیل كرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد افزود: احیای این تالاب كه از هر نوع در غرب كشور بی‌نظیر است علاوه بر تلطیف هوای بروجرد باعث رونق گردشگری و رفاه مردم منطقه می‌شود.

تالاب بیشه دالان با 930 هكتار وسعت در 15 كیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور استان لرستان واقع شده است.

نام محلی این تالاب، بیشه دالون است و یكی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان و جانوران بومی و مهاجر به شمار می‌رود كه بخش‌هایی از آن در سال‌های اخیر به تصرف كشاورزان در آمده و 80 هكتار آن در اختیار محیط زیست است.

مار، مرغابی، خرگوش، لاك‌پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی از حیواناتی هستند كه در منطقه تالاب بیشه دالان بروجرد یافت می‌شوند.

میزان بارندگی در فروردین امسال 211 میلی‌متر و در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته 186 میلی‌متر بود كه این امر باعث وقوع سیلاب در برخی مناطق شهری و روستایی بروجرد شد.

البته این بارش‌های كم‌سابقه با وجود وارد كردن خسارت‌های فراوان به زیرساخت‌های شهرستان بروجرد باعث احیای تالاب بیشه دالان این شهرستان شد.

کد خبر 331144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha