درصورت تأیید مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان، وام ازدواج برای هر نفر از ۳ به ۱۰میلیون افزایش می‌یابد و البته این وام جدید شامل همه متقاضیانی می‌شود که تا زمان ابلاغ این مصوبه وام دریافت نکرده‌اند.

 محمدرضا پورابراهيمي، سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه۹۵ در پاسخ به اينكه اين وام جديد به چه كساني تعلق مي‌گيرد، گفت: «آن دسته از متقاضياني كه براي دريافت وام ازدواج اقدام كرده و پرونده تشكيل داده‌اند اما هنوز موفق به دريافت وام نشده‌اند هم مشمول افزايش سقف آن مي‌شوند.»

براساس مصوبه اخير مجلس، بانك مركزي موظف شده است كليه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور را ملزم كند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري در پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه مشاركت كرده و تسهيلات قرض الحسنه ازدواج را در اولويت نخست پرداخت قرار دهد.به اين ترتيب مبلغ هر وام به 10ميليون تومان رسيده كه بايد 4ساله بازپرداخت شود.براساس قانون متقاضيان تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج فقط از تاريخ وقوع عقد تا پايان سال بعد، مهلت ثبت‌نام براي استفاده از اين تسهيلات را دارند. اگر متقاضي دريافت تسـهيلات ازدواج، كارمند رسمي يا پيماني دولت، نيروي نظامي و انتظامي، نـهـادها و مؤسسات عمومي (مانند شهرداري‌ و بنياد، كميته امداد، هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهي تـعهد كسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـيش حقوق و حكم كارگزيني و درصورتي‌كه مانده حقوق متقاضي كفايت كند، نيازي به ضامن نيست. در غيراين صورت متقاضي بايد يك نفر رسمي، پيماني، بازنشسته‌دولت، نــيروي نظامي و انتظامي، نـــهـادها و مؤسسات عمومي يا يك كاسب داراي پروانه كسب يا يك صاحب حساب جاري فعال و خوش حساب را به‌عنوان ضامن معرفي كند.البته در مورد متقاضيان تسهيلات در مناطق روستايي، ضمانت يك نفر ساكن روستا كه اهليت و صلاحيت وي توسط شوراي اسلامي روستا تأييد شود هم كفايت مي‌كند. براساس آمار در حال حاضر 12ميليون نفر جوان مجرد و در سن ازدواج در كشور وجود دارد كه 4ميليون نفر آنها بالاي 28سال سن دارند. در سال89 تعداد 900هزار ازدواج به ثبت رسيده كه اين رقم در سال94 به 680هزار مورد كاهش يافته است.

کد خبر 331093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha