پنجاه‌و‌هشتمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان اگر چه همراه با گلایه های وزیر ورزش و جوانان از برخی دیگر نهادهای مسئول در این حوزه شد، اما همراه با تایید یک موضوع مهم دیگر هم بود؛ دولت برای پرداخت وام ازدواج پول ندارد.

۱/۵میلیون زوج در صف وام ۳ میلیونی ازدواج

 پس از آنكه محمود گودرزی در اين جلسه گزارشي از عملكرد وزارتخانه‌اش در حوزه جوانان داد و بعد از گلايه‌هاي وي از كم‌كاري صدا و سيما، خبرنگاري از وي درباره اين پرسيد كه «چرا اعتبار بانکی در حجمی بالا به منظور وام خودرو در اختیار مردم قرار گرفته ولی وضعیت وام ازدواج جوانان مناسب نیست؟» وزير ورزش در پاسخ طرح اعطای وام خودرو را اشتغالزایی و رونق اقتصادی دانست و به اين ترتيب از كليات آن دفاع كرد، اما پس از آن گفت: «هم‌اکنون یک‌میلیون و 500 هزار زوج در صف وام ازدواج قرار دارند و برای اعطای این وام نیاز به نقدینگی در بانک‌ها وجود دارد.»

در حالي خبرگزاري ايرنا، اين جمله را به نقل از وزير ورزش و جوانان منتشر كرده كه پس از پرداخت وام 25 ميليون توماني به بيش از 100 هزار نفر از سوي دولت، يكي از جدي‌ترين انتقادها به همين موضوع مربوط مي‌شد كه چرا اين اعتبار صرف موضوعات مهم‌تر از خريد خودرو مانند تسهيل ازدواج جوانان نشده است؟

در روزهاي گذشته گلايه از تبعیض وام‌دهی بانک‌ها يكي از موضوعات برجسته در شبكه‌هاي اجتماعي بود. در يكي از پست‌هاي پرتكرار در اين شبكه‌ها اين جمله مطرح شد كه «تفاوت میان مقدار وام ازدواج و وام خرید خودرو نشان می‌دهد چه چیزی در اولویت دولت و بانک مرکزی است؛ ازدواج جوانان یا رونق بازار انحصاری خودرو برای افراد خاص؟»

  • ازدواج يا خودرو ؟

گلايه مردم در شبكه‌هاي اجتماعي اين بود كه چرا با وجود افزايش چشمگير تورم در سال‌هاي گذشته، مبلغ وام ازدواج در همه اين سال‌ها تغيير نكرده و همچنان همان 3 ميليون تومان باقي‌مانده است. وام 3میلیون تومانی ازدواج برای هریک از زوجین از سال 1388 یعنی زمانی که تورم در این سال حدود 10 درصد بوده است تا به امروز که اقتصاد ایران تورم 40درصدی را هم در این مدت نزدیک به 6 ساله پشت سر گذاشته تغییری نکرده و افزایشی نداشته است.

در همان روزها و با انتشار اين گلايه‌ها معاون جوانان وزير سعي كرد به اين گلايه پاسخ بدهد. محمدرضا رستمي در دفاع از وام خودرو به خبرگزاري ايسنا گفت: «تا زمانی که صنعت و فضای تولید در کشور حرکت خود را آغاز نکند مابقی مسائل تحت تاثیر آن حل نخواهد شد که به همین دلیل باید نگاهمان به موضوعات را تغییر دهیم.» اما توضيحات او منتقدان را قانع نكرد، چه اينكه در يك نمونه محمدصادق مفتح، معاون وزیر سابق صنعت با انتقاد از اولویت‌سنجی غلط دولتمردان در این طرح گفت: «نخستين سؤالی که مردم از دولتمردان دارند این است که چرا برای ازدواج که هزینه های آن، قطعا از خرید خودرو بیشتر بوده و مشکل آن در جامعه از خودرو حادتر است، فقط ۳ میلیون تومان با این همه موانع وام داده می‌شود، ولی برای خودرو ۲۵ میلیون تومان با این تسهیلات وام داده می‌شود؟»

حجت‌الاسلام محمد رجايي، نماينده گناباد و بجستان هم به دولت توصيه كرد به جاي وام خودرو، افزايش وام ازدواج را در دستور كارش قرار بدهد. همچنين لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بيان اينكه هدف اصلی دولت از اعطای تسهیلات خودرو، حمایت از تولید کشور است، خواستار وجود همين حمايت‌ها از جوانان شد و گفت: «اگر دولت به موضوع ازدواج جوانان توجه كند، می‌توانيم همانند کاری که برای خرید خودرو و کالای ایرانی انجام شد را در عرصه ازدواج جوانان شاهد باشیم.»

  • در نوبت افزايش

پرداخت وام ازدواج در دولت يازدهم به شدت كند يا حتي متوقف شد. پس از گلايه هاي زيادي در اين باره سرانجام نيمه مرداد سال گذشته اعلام شد طی هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها پرداخت وام ازدواج که مدت‌ها با مشکل تامین منابع و پرداخت مواجه بود حل شده است و بانک‌ها اعلام کردند که از دوشنبه ششم مرداد ماه آماده پرداخت تسهیلات ازدواج به متقاضیان هستند. حتي مدتي بعد اعلام شد پرداخت اين وام به روز شده است اما باز هم عده زيادي از متقاضيان به در بسته خوردند تا اينكه پنجم ارديبهشت امسال نيز معاون وقت گودرزي در امور جوانان وعده داد كه به‌زودی و براساس وعده وام ازدواج بانک مرکزی، پرداخت دوباره وام‌هاي ازدواج آغاز شود. همان روزها دكتر محمود گلزاري حتما پيش‌بيني مي‌كرد اين وعده محقق نشود كه اجراي آن را منوط به تصمیم و اجرای بانک مرکزی دانست؛ جايي كه امسال به جاي ازدواج براي خريد خودرو وام پرداخت كرد. حالا اشاره كوتاه اما تلخ وزير ورزش به وجود يك‌ميليون و 500هزار پشت نوبتي در صف وام ازدواج در حالي است كه او خرداد سال گذشته نيز تعداد متقاضيان اين وام را همين مقدار اعلام كرده و گفته بود: «اين افراد از سال 92 در نوبت هستند، در جلسه اخیر هیأت دولت به موضوع وام ازدواج پرداخته شد که هم نظر دکتر روحانی و هم نظر نوبخت، معاون راهبری وی مثبت بود.» به اين ترتيب مي‌توان گفت دولت در 2سال گذشته موفق به كاهش پشت نوبتي‌هاي اين وام كم‌مبلغ و البته پردردسر نشده است.

  • تلاش براي افزايش

تاخير در پرداخت همين وام 3ميليوني ازدواج در حالي است كه عده اي از نمايندگان مجلس از مدت‌ها قبل افزايش اين وام را دنبال مي‌كنند منهاي همه اظهارات پراكنده.21 تير ماه امسال 12 نماينده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار افزایش وام ازدواج جوانان به مبلغ ۱۰ میلیون تومان از محل حساب قرض‌الحسنه جاری بانک‌ها شدند. اين افراد با تاييد وجود مشكلات مالي در كشور استدلال كردند امکان پرداخت وام ازدواج تا سقف 10 میلیون‌تومان از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها وجود دارد. عده‌اي از اعضاي كميسيون‌هاي اجتماعي، اقتصادي و بودجه مجلس اعتقاد دارند برخي بانك‌ها در اين زمينه كارشكني مي‌كنند و نبود منابع، توجیهی برای عدم ارائه وام ازدواج باشد.

به اعتقاد آنها اگر دولت در اين زمينه اراده اي داشته باشد، مي‌توان مشكل را حل كرد. حالا وزير جوانان از كمبود منابع براي پرداخت وام ازدواج مي گويد و اميد كارشناسان اين است كه دست‌كم دولت وام 10 ميليوني كالا را با اولويت ويژه به جوان هاي در آستانه ازدواج بدهد تا بخشي از جاهاي خالي پر شود.

  • خبري از جدايي ورزش و جوانان نيست

وزير ورزش و جوانان در پنجاه‌و‌هشتمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان درباره لایحه‌ای که دولت به منظور تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش تدوین کرده، گفت: «هم‌اکنون کمیسیون اجتماعی دولت صلاح نمی‌بیند که این تفکیک به این زودی اتفاق بیفتد. عمر کوتاه معاونت جوانان دلیل این تصميم است.» وي همچنين با انتقاد از حضور نیافتن نماینده صدا و سیما در جلسات ستاد ملی سامانه جوانان گفت: «حضور نمایندگان رسانه ها در این جلسات و اطلاع‌رسانی آن، برای غالب شدن گفتمان و نیازهای جوانان ضروری است. ما در این جلسات دستگاه‌ها و نهادها را با وظایفشان با حوزه جوانان آشنا كرده و آنان را ملزم به پیگیری موضوعات مربوط می کنیم.»

کد خبر 314107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha