پس از انتشار اظهارات وزیر ورزش و جوانان مبنی بر وجود ۱.۵میلیون زوج در صف وام ازدواج، بانک مرکزی با ارسال جوابیه‌ای به همشهری این آمار را تکذیب کرد.

  25آبان‌ماه امسال وزير ورزش و جوانان در پنجاه و هشتمين جلسه ستاد ملي ساماندهي امور جوانان گفت: «هم‌اكنون يك ميليون و 500هزار زوج در صف وام ازدواج قرار دارند و براي اعطاي اين وام نياز به نقدينگي در بانك‌ها وجود دارد.» اما حالا بانك مركزي مي‌گويد كمتر از 500هزار نفر در صف دريافت اين وام 3ميليون توماني هستند.

  • جوابيه بانك مركزي

عين متن جوابيه روابط عمومي بانك مركزي به همشهري چنين است:«حسب پيگيري‌هاي به عمل آمده براي تسهيل و تسريع در اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج، در سال‌1393بالغ بر 1.291.701نفر و در سال‌جاري (تا پايان 1394/8/25) بالغ بر 492.235نفر از تسهيلات موصوف بهره‌مند شده‌اند و تعداد476.882نفر در صف دريافت تسهيلات ازدواج هستند.

از اين تعداد 248.046نفر در حال طي مراحل مختلف اخذ وام (از جمله مراجعه به شعب تعيين شده، تكميل مدارك و انعقاد قرارداد) هستند. اضافه مي‌كند كه بانك‌هاي عامل اعطاي تسهيلات موصوف از 12بانك در سال 1392به 21بانك در سال 1393و 27بانك در سال1394(تا پايان 1394/8/25) اضافه شده‌اند و بديهي است درصورت عدم‌تعيين تكليف براي منابع سپرده‌هاي قرض‌الحسنه در قوانين مختلف كشور، موضوع افزايش سقف فردي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج مي‌تواند در دستور كار بانك مركزي قرار گيرد.ضمن تشكر از همكاري سيستم بانكي درپيوستن به سامانه موصوف و تسريع و تسهيل در اعطاي تسهيلات ازدواج به آگاهي مي‌رساند از آنجايي كه سامانه ازدواج از سوي بانك مركزي هدايت و كنترل مي‌شود، هرگونه آمار ذكر شده از سايرمنابع غيرموثق است.»

  • توضيح همشهري

گزارش منتشر شده در همشهري مستند به اظهارات وزير ورزش و جوانان در پنجاه و هشتمين جلسه ستاد ملي ساماندهي امور جوانان بود كه 25آبان‌ماه با كد خبر 81840538(4990070) از سوي خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) مخابره شده بود. روابط عمومي وزارت ورزش و جوانان پيگري خبرنگار همشهري براي گفت‌وگو با وزير در مورد اين تناقض آماري در دولت را به معاون جوانان وزارتخانه ارجاع داد.

بخش روابط عمومي اين معاونت نيز پاسخ به اين جوابيه بانك مركزي را به آينده موكول كرد.به اين ترتيب مشخص نيست آمار 3ميليون زوجي وزير ورزش و جوانان به‌عنوان متولي اصلي اين حوزه از افراد در صف وام ازدواج درست است يا آمار كمتر از 500هزار نفري بانك مركزي. مشاهدات خبرنگار همشهري و تماس‌هاي مردمي با روزنامه نشان مي‌دهد هم‌اكنون پرداخت اين وام در بانك‌ها با تأخير و كندي انجام مي‌شود.ضمن اينكه بخشي عمده از اين گزارش كه بانك مركزي به آن هيچ واكنشي نشان نداده بود، مربوط به انتقاد مردم، كارشناسان و نمايندگان مجلس از تخصيص اعتبار براي وام 25ميليوني خودرو مي‌شد، آن هم در شرايطي كه تعداد زيادي از جوانان در صف وام 3ميليون توماني ازدواج هستند. همه اينها در حالي است كه مبلغ وام ازدواج از سال‌1388تا‌كنون هيچ تغييري نكرده و روي 3ميليون تومان ثابت مانده است اما در اين سال‌ها نرخ تورم رسمي هم افزايش چشمگيري داشته است. آنچه يك زوج مي‌توانستند در سال88 با اين وام 3ميليوني تهيه كنند، حالا با 3يا حتي 4برابر اين مبلغ هم قابل تهيه‌نيست.

کد خبر 315296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha