چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

با ابلاغ قانون بودجه سال ۹۵ و آغاز اجرای آن از سوی دستگاه‌های دولتی، وام ازدواج از ۳ میلیون تومان به ۱۰میلیون تومان افزایش یافت.

دولت در جريان تصويب قانون بودجه، مخالفت خود را اعلام كرده بود و از كمبود منابع قرض‌الحسنه براي پرداخت اين ميزان وام سخن به ميان آورده بود. با نهايي شدن اين مصوبه در بودجه سال 95و اجراي آن از ابتداي خردادماه سال‌جاري، مبلغ وام ازدواج رسما به 10ميليون تومان افزايش يافت و بانك‌ها در مواجهه با متقاضيان دريافت وام ازدواج، مبلغ جديد را مبنا قرار مي‌دهند. هرچند هنوز بخشنامه‌هاي داخلي بانك‌ها براي اعطاي وام 10ميليون توماني ابلاغ نشده و شعب در جريان آن قرار نگرفته‌اند اما سامانه مربوط به بانك مركزي براي ثبت نام اوليه بر مبناي مبلغ جديد به‌روز شده است.

با اين وجود رئيس‌كل بانك مركزي از پرداخت وام 10 ميليون توماني در پايان تابستان خبر مي‌دهد. اين موضوع نشان مي‌دهد كه ثبت‌نام كنندگان جديد وام ازدواج، حداقل بايد تا 3 ماه ديگر براي دريافت اين وام صبر كنند.

از چهارم خردادماه، مراجعه‌كنندگان به سامانه وام ازدواج با رقم 10ميليون توماني مواجه شده‌اند. با اين حساب زوج‌ها مي‌توانند در مجموع 20ميليون تومان وام ازدواج دريافت كنند. طبق ضوابط تعيين شده، افرادي كه در صف وام ازدواج قرار داشتند و حتي در زمان وام 3ميليون توماني ثبت نام كرده‌اند، با تغييرات جديد، وام ١٠ ميليون توماني دريافت خواهند كرد.

اين تسهيلات با دوره باز پرداخت ٤٨ماهه و كارمزد4درصد از طريق بانك‌هاي حاضر در سامانه ازدواج پرداخت مي‌شود. هم‌اكنون حدود ٤٥٠هزار نفر در صف وام ازدواج قرار دارند و احتمالا افزايش مبلغ وام با توجه به منابع موجود به طولاني‌تر شدن صف وام ازدواج منجر خواهد شد.

رئيس‌كل بانك مركزي نيز در گفت‌وگويي اعلام كرده است كه مخالفت دولت با 10ميليوني شدن وام ازدواج مربوط به زمان بررسي لايحه بودجه است و با توجه به تصويب آن، مصوبه مجلس اجرايي مي‌شود. ولي‌الله سيف البته تأكيد كرده است كه صف انتظار براي دريافت وام ازدواج طولاني خواهد شد.

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي همچنين دوشنبه شب در يك برنامه تلويزيوني گفت: افزايش مبلغ وام ازدواج به 10ميليون تومان از سوي مجلس به تصويب رسيده و بانك مركزي خود را مكلف به اجراي آن مي‌داند هرچند كه منبع مشخصي براي تأمين مالي اين رقم افزايش درنظر گرفته نشده است. ضمن اينكه هنوز 450هزار نفر براي دريافت وام 3ميليون توماني در نوبت هستند؛ رقمي كه سال گذشته به يك ميليون و 200هزار نفر مي‌رسيد.

وي ادامه داد: ما تمام امكانات را بسيج كرده‌ايم كه مصوبه مجلس را به نحو احسن با توجه به امكانات اجرايي كنيم. در تلاش هستيم تا پايان تابستان آن را عملياتي كنيم.او گفت: در سال‌هاي گذشته بخشي از سپرده‌هاي قرض‌الحسنه مردم نزد بانك‌ها به مصرف پرداخت تسهيلات به كارمندان آن بانك‌ها مي‌رسيد اما 8سال پيش بانك مركزي محدوديت‌هايي را در اين زمينه ابلاغ كرد؛ هرچند كه بازگشت اين مبالغ به زمان نياز دارد و بايد منتظر وصول مطالبات بود.

رئيس‌كل بانك مركزي با اشاره به اينكه سهم اختصاص يافته از سپرده‌هاي قرض‌الحسنه به كارمندان بانك‌ها 25تا 30درصد بوده است، گفت: به‌هيچ‌عنوان و تحت هيچ شرايط دارايي كه به‌عنوان قرض‌الحسنه به‌دست بانك‌ها رسيده صرف ارائه تسهيلات در قبال دريافت سود نشده و نخواهد شد.علي اصغر ميرمحمدصادقي مديركل اعتبارات بانك مركزي نيز اظهار داشته است كه با اجراي اين مصوبه صف دريافت وام ازدواج طولاني‌تر مي‌شود.

کد خبر 335002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha