سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی می‌گوید وام ازدواج ۱۰ میلیونی شدنی نیست و نباید توقع مردم را بالا برد اما غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران و محسن علیمردانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از لرزش دست و دل بانک‌ها در زمان پرداخت وام ازدواج می‌گویند و استدلال بانکداران را به چالش می‌کشند.

ازدواج

اين 2نماينده مي‌گويند بانك‌ها در دادن وام ارزان به كاركنانشان دست و دلبازند كه همتي آن‌را كاملا طبيعي مي‌داند. مجادله نماينده بانكداران و 2نماينده مجلس پس از آن شكل گرفت كه اخيرا نمايندگان مجلس در قالب تصويب لايحه بودجه سال 95تصويب كردند وام ازدواج از 3ميليون به 10ميليون تومان افزايش پيدا كند. اين لايحه براي تأييد نهايي به شوراي نگهبان رفته و اگر در اين شورا تأييد شود، به قانون تبديل شده و دولت موظف به اجراي آن است.

هم اكنون هر يك از زوجين مي‌توانند 3ميليون تومان وام ازدواج دريافت كنند كه مجموعا 6ميليون مي‌شود. با مصوبه مجلس اين رقم براي هر يك از زوجين 10ميليون و مجموعا 20ميليون تومان مي‌شود. مجلسيان اميدوارند با افزايش مؤثر وام ازدواج قدمي بلندتر را براي رفع موانع ازدواج جوانان بردارند.

اما حالا اين سؤال مطرح است كه منابع وام ازدواج از كجا تأمين شود؟ دوشنبه شب عبدالناصر همتي، رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي و نيز محسن عليمرداني، عضو كميسيون اجتماعي به تلويزيون آمدند تا به اين سؤال پاسخ بدهند. غلامرضا مصباحي‌مقدم، نماينده تهران در مجلس نيز تلفني به نقد سخنان همتي پرداخت هر چند در بخش آخر برنامه و به نشانه اعتراض به سخنان همتي تماس خود را با اين برنامه قطع كرد.

همتي در اين برنامه گفت: براي وام 10ميليون توماني ازدواج منابع مورد نياز وجود ندارد. همتي با بيان اينكه منابع قرض‌الحسنه منابع محدودي دارد به‌طوري كه از سال گذشته تا به حال 500ميليارد تومان از منابع قرض‌الحسنه كاسته شده است، ادامه داد: در 2‌ماه اول امسال و تا‌كنون حدود 450هزار تقاضاي وام ازدواج در سامانه بانك مركزي به ثبت رسيده است.

وي ادامه داد: تسهيلات قرض‌الحسنه فقط به ازدواج محدود نمي‌شود بلكه شبكه بانكي كشور سال قبل حدود هزار ميليارد تومان به كميته امداد پرداخت كرده است. وي ادامه داد: نبايد توقع مردم را از نظام و دولت بالا برد زيرا بيان اينكه تورم تك رقمي شده و سود تسهيلات بانكي هم بايد كاهش پيدا كند انتظار مردم را از نظام بالا مي‌برد.

وي با بيان اينكه بانك‌ها در حال حاضر براي پرداخت سقف 3ميليون توماني تسهيلات ازدواج نيز با مشكل منابع مواجهند، گفت: اگر قرار باشد سقف تسهيلات ازدواج يكباره تا 3برابر افزايش يابد، به‌طور حتم ميزان پرداخت به يك سوم كاهش مي‌يابد در اين حالت نه‌تنها مصوبه موجود گرهي از مشكلات زوجين باز نمي‌كند بلكه موجب محروم شدن عده زيادي از اين تسهيلات شده و باعث ايجاد رانت، صف و انتظار مي‌شود.

عليمرداني عضو كميسيون اجتماعي مجلس با گريزي به وام‌هاي كلان و ارزان‌قيمت بانك‌ها به كارمندان و مديرانشان كه باز‌پرداخت دراز مدتي هم دارد خطاب به همتي گفت: چرا بانك‌ها براي پرداخت وام‌هاي ضروري همچون ازدواج دست و دلشان مي‌لرزد. همتي در اين زمينه در پاسخ به عليمرداني گفت: اين امر بسيار عادي است و هر ارگاني مي‌تواند براي كارمندانش تسهيلات ويژه‌اي درنظر بگيرد. غلامرضا مصباحي‌مقدم عضو كميسيون برنامه و ‌بودجه مجلس در ارتباط تلفني با اين برنامه، از كاهش 300هزار موردي ازدواج نسبت به 5سال قبل خبر داد و رقم ثبت شده ازدواج را 680هزار مورد بيان كرد. مصباحي‌مقدم در عين حال پرداخت وام ازدواج 10ميليوني را شدني دانست.

استدلال مصباحي مقدم اين بود كه سپرده‌هاي قرض الحسنه نزد بانك‌ها به ميزان 36هزار ميليارد تومان است كه حدود 5هزار ميليارد تومان آن نزد بانك مركزي مي‌ماند و 31هزار ميليارد تومان قابل پرداخت است. مصباحي‌مقدم گفت كه مجموع وام‌هاي قرض‌الحسنه پرداخت شده به زوج‌ها و كميته امداد و... رقم ناچيزي است.اما همتي به انتقاد از مصباحي‌مقدم پرداخت و به كنايه اطلاعات آماري و اقتصادي مصباحي مقدم را نا‌چيز خواند و افزود: با فرمول ايشان دو تا دو هم چهار نمي‌شود.

همتي گفت: 100هزار ميليارد تومان هزينه سالانه بانك‌ها بابت خدمات‌دهي به مردم است كه از همين منابع تأمين مي‌شود.
مصباحي‌مقدم هم در بخش پاياني برنامه با بيان اينكه سيستم بانكي كشور گويا از سپرده‌هاي مردمي نفع بسياري به جيب مي‌زند و به اين خاطر است كه درپذيرش كم‌كاري‌هايش كوتاه نمي‌آيد، به نشانه اعتراض از ادامه شركت در اين برنامه امتناع كرده و خداحافظي كرد.

کد خبر 331951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha