محمد باریکانی: ۱۳ بنای تاریخی در دولت قبل به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون پرونده حقوقی بازگرداندن برخی از آنها به دولت، به‌دلیل بدعهدی سرمایه‌گذارها در مرمت بناها در دست پیگیری است.

بنای تاریخی

در 2سال نخست آغاز به‌كار دولت جديد نيز 5بناي تاريخي ديگر در يزد، قم، سنندج و لرستان به بخش خصوصي واگذار شد تا مرمت و احيا شوند، اما شدت واگذاري بناهاي تاريخي در كشور در 9‌ماه گذشته بيشتر و 31بناي تاريخي به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي واگذار شد.

محمدرضا پوينده، مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي و فرهنگي كشور كه مسئوليت واگذاري بناهاي تاريخي را در دولت عهده‌دار است، گفت كه سرمايه جذب شده به نفع بناهاي تاريخي كشور در سال 93تنها 4ميليارد تومان بود كه اين رقم در 9‌ماه گذشته به 40ميليارد تومان رسيد.

واگذاري بناهاي تاريخي كشور به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به شرط آنكه سرمايه‌گذارها به تعهدات خود در قبال صيانت از بناهاي تاريخي عمل كنند يك بازي برد - برد است، چون به زعم مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي نتيجه اين بازي برد - برد جلوگيري از تخريب آثار تاريخي كشور و حفاظت و صيانت مناسب از بناها و همچنين رضايت بهره بردارها از منافعي است كه سرمايه‌گذاري بر بناهاي تاريخي براي بخش خصوصي دارد. به گفته او حتي دولت هم در اين بازي برد - برد برنده است چون واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي از فشار مالي بر دولت در مرمت و حفاظت از بناهاي تاريخي كشور مي‌كاهد.

  • فيلم بناهاي تاريخي ايران به هيأت دولت رفت

صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور مؤسسه‌اي وابسته به دولت است و رئيس سازمان ميراث فرهنگي رياست هيأت امناي آن را عهده‌دار است و اعضاي كابينه نيز در هيأت امناي آن عضو هستند. قرار است آنطور كه مديرعامل اين صندوق به خبرنگاران گفته است 100بناي تاريخي ديگر تا پايان امسال توسط اين مؤسسه به بخش خصوصي واگذار شود. درخواست مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري البته واگذاري بيش از اين تعداد به بخش خصوصي است چون آنطور كه در جلسات خود با اعضاي صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي اعلام كرده است، او خواستار واگذاري 140بناي تاريخي تا پايان امسال به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي است. اما صندوق احيا تاكنون توانسته براي واگذاري 100بناي تاريخي تا پايان سال تدبير كند. تصميم به واگذاري 100بناي تاريخي از سوي صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي به بخش خصوصي پس از آن صورت گرفته است كه مسعود سلطاني فر در يكي از جلسات هيأت دولت در 6ماه دوم سال گذشته فيلمي را با خود به هيأت دولت برد و براي رئيس‌جمهور و اعضاي كابينه پخش كرد كه در آن وضعيت 15بناي تاريخي كشور پيش و پس از واگذاري به بخش خصوصي به تصوير كشيده شده بود. اين فيلم با استقبال حسن روحاني، رئيس‌جمهور و اعضاي كابينه او همراه شد و رئيس‌جمهور در همان جلسه دستور داد تا براي حفاظت و صيانت از بناهاي تاريخي كشور واگذاري آنها به بخش خصوصي شدت بگيرد.

  • واگذاري 1082بناي تاريخي تا پايان 1404

اكنون محمدرضا پوينده، مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور به خبرنگاران مي‌گويد كه واگذاري بناهاي تاريخي در اختيار اين صندوق به بخش خصوصي كاملا در چارچوب اقتصاد مقاومتي است كه مقام معظم رهبري به همه دستگاه‌ها تكليف كرده‌اند.

او مي‌گويد: وقتي بسته‌هاي سرمايه‌گذاري فرهنگي در قالب بناهاي تاريخي قابل واگذاري به سرمايه‌گذاران خارجي پيشنهاد مي‌شود استقبال بسيار خوبي از سوي آنها صورت مي‌گيرد. به گفته او، با سياست‌هاي اخير صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور، اشتغال‌زايي قابل توجهي آن هم در بناهاي تاريخي در حال انجام است.

پوينده همچنين طرح پيشين واگذاري بناهاي تاريخي از سوي دولت كه به طرح پرديسان مشهور بود را نيز زير سؤال برد و گفت: اعتبارات هنگفت دولتي كه در قالب طرح پرديسان هزينه مي‌شد در سياست جديد واگذاري بناهاي تاريخي كشور به بخش خصوصي حفظ مي‌شود و دولت ديگر هيچ هزينه‌اي براي مرمت و نگهداري از آثار تاريخي متقبل نمي‌شود.

مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي كشور همچنين اعلام كرد كه اين صندوق درنظر دارد تا پايان سند چشم‌انداز 20ساله كشور تا پايان سال1404 تعداد 1082بناي تاريخي ايران را به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي واگذار كند.

آنطور كه پوينده گفته است اين صندوق در مذاكره با مسئولان كشورهاي عراق، افغانستان، تاجيكستان و آذربايجان از آنها خواسته است تا ايران اقدام به واگذاري بناهاي تاريخي آنها به بخش خصوصي كند. همچنين مذاكره با 237سرمايه‌گذار داخلي و خارجي در حال انجام است تا سرمايه بيشتري جذب بناهاي تاريخي ايران شود.

کد خبر 331088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha