۲۰ محوطه باستان‌شناسی در اولویت فعالیت‌های کلان سال آینده سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

میراث

رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي به همشهري گفته است كه 20ميليارد تومان بودجه براي انجام كاوش‌هاي باستان‌شناسي، حفاظت و مرمت و ايجاد سايت موزه و راه‌اندازي پايگاه ميراث فرهنگي در اين محوطه‌هاي تاريخي پيش‌بيني شده و پيشنهاد اعتبار 20پروژه كلان باستان‌شناسي كشور به سازمان برنامه و بودجه نيز ارائه شده است.

حميده چوبك در حاشيه رونمايي از بانوي 7هزار‌ساله تهران در موزه ايران باستان به همشهري اعلام كرد كه حداقل 100محوطه تاريخي در فعاليت‌هاي سال آينده سازمان ميراث فرهنگي پيش‌بيني شده كه 20محوطه از اين تعداد در كاوش‌ها و طرح‌هاي كلان ميراث فرهنگي قرار گرفته است.

او از تپه ميل شهرري كه آتشكده ساساني بهرام نيز در آن واقع شده است؛ دره‌شهر دومين شهر بزرگ تاريخي غرب كشور پس از ايلام كه در حاشيه رودخانه سيمره واقع شده و تاريخ سكونت در آن به دوره مس سنگي مي‌رسد؛ شهر حريره كيش با قدمت 800سال كه شهر قديم كيش نيز بوده است؛ جندي‌شاپور از مهم‌ترين شهرهاي دوره ساساني كه توسط شاپور يكم بنا شد و مهم‌ترين شهر علمي و پزشكي جهان در دوره خود بود؛ ربع رشيدي شهر 700ساله در تبريز، پارسه و پاسارگاد و الموت به‌عنوان پايگاه‌هاي ثبت جهاني شده و قرار گرفته در فهرست موقت يونسكو به‌عنوان اولويت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي در سال‌آينده خبر داد كه قرار است در ميان 20پروژه كلان باستان‌شناسي ايران كاوش و حفاظت شود.

  • سال‌هاي از دست رفته

رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي كه تمامي كاوش‌هاي باستاني نيازمند تأييديه او است با اشاره به سال‌هاي سخت ميراث فرهنگي مي‌گويد: براساس منشورهاي بين‌المللي باستان‌شناسي، كاوش‌هاي نجات در اولويت قرار دارند چون آثار از دست مي‌روند و سازمان ميراث فرهنگي در چند سال اخير بيشتر با بحث‌هاي كاوش‌هاي نجات و مطالعات طرح‌هاي عمراني برخورد كرد كه بانوي 7هزار ساله و كاوش‌هاي نجات‌بخشي سد سيمره از آن جمله است.به‌گفته چوبك، پژوهشگاه ميراث فرهنگي تلاش براي حضور برون‌مرزي در حوزه فرهنگي ايران‌بزرگ را نيز در دستور كار قرار داده است.

وي گفت: در بحث حوزه فرهنگي ايران بزرگ بايد به كشورهاي همسايه ورود كنيم. وقتي مي‌شنويم در لبنان آثاري از دوره هخامنشي يافت شده بايد به آن كشور ورود كنيم. در مورد افغانستان نيز مكاتبات آغاز شده و آنها نيز كه خودشان را بخشي از هويت ايران مي‌دانند از همكاري‌هاي باستان‌شناسي استقبال زياد كرده‌اند.

وي با تأكيد بر اينكه تمام جهان ايراني مشتاق همكاري با ايران هستند، افزود: در سفر اخير به بلغارستان نيز شاهد بوديم كه مردم آن كشور خود را از مردم ايران مي‌دانستند و انتظار همكاري‌هاي وسيع داشتند.رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي پژوهشگاه ميراث فرهنگي با ابراز تأسف از وجود مشكلات داخلي سال‌هاي گذشته در كشور و كمبود اعتبار و امكانات گفت: در اين چند سال نتوانستيم وظايف فرهنگي خود را به‌خوبي انجام بدهيم و جايگاه اصلي خود در جهان را داشته باشيم.

کد خبر 319819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha