مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارسطو، پدر منطق مدرن، و شاگرد محبوب و مشهور افلاطون، در سال ۳۲۲ پیش از میلاد از دنیا رفت واز آن زمان افکار و آثار او در کلاس‌های جهان تدریس شده‌اند، تنها یک مشکل همواره وجود داشته: کسی از مکان خاکسپاری دقیق او خبری ندارد.

ارسطو

براساس گزارش نیویورک تایمز، باستان‌شناسان از گذشته‌های دور تاکنون در جستجوی مقبره ارسطو بوده‌اند، تلاشی ناموفق زیرا او 2228 سال پیش از دنیا رفته و هیچ ردی از او یافته نشده‌است. اما اکنون یک باستان‌شناس یونانی می‌گوید درنهایت این مقبره گمشده را در روستایی به نام استاگیرا کشف کرده‌است.

کنستانتینوس سیسمانیدیس برای دو دهه رهبری گروه‌های تجسس و حفاری در شمال یونان برای یافتن این مقبره را به عهده داشته‌است و می‌گوید بقایای ارسطو احتمالا درون بنایی که در زیر استاگیرا، زادگاه ارسطو، مدفون شده، پنهان شده است. 

خبر این کشف احتمالی همزمان با آغاز کنگره جهانی 2400 سال ارسطو که به مناسبت تولد دوهزار و چهارصدمین‌سال وی در تسلالونیکی با حضور اساتید مشهور فلسفه جهان برگزار شده منتشر شد. طی اعلام این خبر سیسمانیدیس اعلام کرد برای اثبات ادعای خود هیچ مدرکی نداشته و تنها نشانه‌هایی قدرتمند و محکم در دست دارد که به او اطمینان می‌دهد مکان شناسایی شده همان مقبره ارسطو است.

به گفته وی مقبره‌ای که او کشف کرده، از کفی مرمرین و نمایی پانوراما برخوردار است و زمان ساخت این بنا یک سال پیش از مرگ ارسطو بوده‌است، از این رو احتمال اینکه این بنا مقبره ارسطو باشد بسیار قوی است. سیسمانیدیس می‌گوید این همان مقبره‌است، حتی محرابی که در متون قدیمی به آن اشاره شده‌است را نیز یافته‌ایم همچنین جاده‌ای که به مقبره منتهی می‌شود، مسیری که به بازار باستانی که در این منطقه وجود داشته بسیار نزدیک است.

تا به امروز، این بهترین مکانی است که محققان طی این سال‌ها به عنوان آرامگاه ارسطو کشف کرده‌اند زیرا تمامی نشانه‌ها به درستی این کشف اشاره دارند. زمانی دانشمندان براین باور بودند ارسطو در خالکیس، شهری در 482 کیلومتری استاگیرا دفن شده‌است.

این فرضیه براساس داستان واقعی فرار ارسطو از آتن و پناه بردنش به خالکیس در سال 322 پیش از میلاد مطرح شده‌بود. در آن سال ارسطو از اتهاماتی که توسط امپراطور به او وارد شده بود از آتن گریخته و به خالکیس پناه برد، درآنجا به دل درد شدید مبتلا شده و در نهایت جانش را از دست داد. مرگ وی در خالکیس پذیرفته‌شده است اما گفته می‌شود جسد وی از آن منطقه به جایی دیگر منتقل شده‌است. براساس گزارش جدید، به نظر می‌آید خانواده ارسطو جسد وی را به محل زادگاهش انتقال داده باشند.

کد خبر 335129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha