مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی بین‌المللی از باستان‌شناسان که درحال تجسس در بقایای کشتی مشهور آنتی‌کیترا در دریای اژه هستند موفق به کشف اسکلت یک انسان در بقایای ۲۱۰۰ ساله این کشتی شدند.

اسکلت

براساس گزارش ساينس الرت،‌ درصورتي كه دانشمندان بتوانند دي‌ان‌اي اين انسان را از اسكلتي كه به دست آورده‌اند استخراج كنند، مي‌توانند اطلاعات بيشتري از مسافراني كه سوار بر اين كشتي بوده‌اند به دست آورند، كشتي كه در قرن 65 پيش از ميلاد غرق شده‌است. اطلاعات بيشتر درباره مسافران اين كشتي نيز مي‌تواند ديدگاهي روشن‌تر از مكانيزم دستگاه آنتيكيترا كه در اين كشتي كشف شده‌است در اختيار دانشمندان قرار دهد،‌ماشيني كه به اولين رايانه جهان شهرت دارد.

كشتي آنتيكيترا بزرگترين بقاياي باستاني يك كشتي در جهان است كه تاكنون كشف شده‌است و غواصان اسفنج اولين بار آن را در سال 1900 مشاهده كردند.

آنتیکیترا

در طول اولين تلاش‌ها براي استخراج از بقاياي اين كشتي، غواصان اسفنج مجموعه‌اي از مجسمه‌هاي مرمرين هزاران مدل ديگر از صنايع دستي را از درون اين كشتي به سطح آب آوردند. در ميان اين يافته‌ها، ماشين آنتيكيترا بود، ابزاري شبيه به ساعت كه از آن براي پيش‌گويي رويداد‌هاي نجومي استفاده مي‌شده‌است و به اولين رايانه جهان شهرت يافته‌است.

محققان براين باورند اين ابزار در سال 100 يا 150 پيش از ميلاد ساخته شده‌است و پس از غرق شدنش نمونه مشابه ديگري تا قرن 14 ميلادي در جهان ساخته نشده‌است. در سال 1976 بقاياي يك انسان در اين كشتي كشف شد كه به دليل عدم وجود فناوري دي‌ان‌اي اطلاعات زيادي از آن به دست نيامد.

اكنون گروهي ديگر از محققان متشكل از محققان وزارت ورزش و فرهنگ يونان موفق به كشف بقاياي بيشتري از اسكلت انسان در زير تكه‌هاي خرد شده سفالين در اين كشتي شده‌اند و اين‌بار اميدوارند با كمك استخراج دي‌ان‌اي بتوانند اطلاعات بيشتري از سرنشينان اين كشتي به دست آورند. بقاياي اين اسكلت براي بررسي‌هاي بيشتر به موزه تاريخ طبيعي دانمارك فرستاده خواهد شد.

برخلاف انتظار استخوان‌هاي كشف شده در طول اين 2000 سال در كف دريا به خوبي باقي مانده‌اند و از وضعيت قابل قبولي برخوردارند. پس از كشف محققان توانستند با استفاده از تصويربرداري سه‌بعدي، يافته‌هاي خود را به سرعت با ديگر محققان به اشتراك بگذارند، بدون اينكه نيازي به بيرون كشيدن اسكلت باشد.

کد خبر 347014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha