همشهری‌آنلاین: افشای اسناد جنجالی موسوم به "اوراق پاناما" مشخص کرد بیل و هیلاری کلینتون با بسیاری از افرادی که از آنها نام برده شده است، ارتباط دارند.

clintons

 زمانی که برای اولین بار مساله افشای اسناد پاناما مطرح شد، بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، هزاران حساب بانکی خارجی را به عنوان "پناهگاه‌های مالیاتی ظالمانه" برای ثروتمندان محکوم کردند.

این در حالی است که به تازگی مشخص شده کلینتون‌ها با بسیاری از افرادی که در این اسناد از آنها نام برده شده، از مدیر مالی کمپین سنای هیلاری تا دوستان نزدیک خانواده کلینتون ارتباط داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نوشته روزنامه دیلی میل،«گابریله فیالکوف» (Gabrielle Fialkoff) که در دوران کمپین اول کلینتون برای ورود به سنا مدیر مالی او بود، یکی از کسانی است که گمان می‌رود از شرکت حقوقی موساک فونسکای مستقر در پاناما برای حساب‌سازی خارجی استفاده کرده باشد. فیلکوف همچنین ارتباطاتی با بیل دوبلاسو، شهردار نیویورک داشته و اکنون مدیر دفتر همکاری استراتژیک در نیویورک است.

علاوه بر این، گروهی موسوم به «چاگوری» (Chagoury Group) که یک توسعه‌دهنده بین‌المللی مستقر در غرب آفریقاست، به بنیاد کلینتون پیشنهاد کمک یک میلیارد دلاری داده بود. براساس گزارش نیویورک پست نام این گروه هم در اوراق پاناما ذکر شده است.

از سوی دیگر نام یک میلیاردر چینی به نام «نگ لپ سنگ» و دو میلیاردر کانادایی به نام‌های «فرانک گیوسترا» و «مارک ریچ» در اسناد پاناما آمده است. میلیاردر چینی مذکور در یک رسوایی جمع‌آوری پول مربوط به دولت بیل کلینتون مشارکت داشته و فرانک گیوسترا نیز 100 میلیون دلار به بنیاد کلینتون کمک مالی کرده بود. همچنین مارک ریچ زمانی که کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا بود، مورد عفو او قرار گرفت.

آرشیو 40 ساله شرکت موساک فونسکا با کمک صدها روزنامه‌نگار در سراسر جهان فاش شد. این اسناد حدود یک سال پیش به دست یک روزنامه‌نگار آلمانی رسیده بود. اوراق پاناما فاش کرد که بسیاری از سیاستمداران، هنرمندان، برخی از رهبران جهان و برخی از مجرمان از خدمات این شرکت برای انباشت ثروت خود در شرکت‌های خارجی استفاده کردند. با این وجود، موسسان شرکت مذکور تاکید دارند که مرتکب کار اشتباهی نشده‌اند.

کد خبر 331013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha