همشهری آنلاین: پلیس پاناما به دفاتر شرکت موساک فونسکا در پاناماسیتی یورش برد. پلیس می‌گوید، هدف از این عملیات غافلگیرکننده دستیابی احتمالی به اسناد فعالیت‌های غیر قانونی این شرکت است.

هجوم غافلگیرکننده پلیس پاناما به دفاتر موساک فونسکا

به گزارش دويچه وله، به گفته مقام‌های مسئول پاناما، پلیس این کشور شامگاه سه‌شنبه (۱۲ آوریل/ ۲۴ فروردین) به دفاتر شرکت حقوقی موساک فونسکا در پاناماسیتی یورش برد.

این شرکت که مقر اصلی آن در پاناما واقع است در مرکز افشاگری‌هایی قرار دارد که به "اسناد پاناما" معروف شده است.

این اسناد که به بیرون درز پیدا کرده حکایت از آن دارد که تعدادی از رهبران و شخصیت‌های مطرح جهان با استفاده از شرکت‌های صوری برون‌مرزی توانسته‌اند از پرداخت مالیات بگریزند.

پلیس پاناما در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات به منظور دستیابی به اسنادی انجام شده که "استفاده احتمالی از این شرکت برای فعالیت‌های غیر قانونی" را مستند می‌سازد.

شرکت موساک فونسکا به پولشویی و کمک برای گریز مالیاتی متهم شده است.

این یورش به دستور خاویر کاراوالو، دادستان پاناما که در زمینه جرائم سازمان‌یافته و پولشویی تخصص دارد انجام شد.

پیش از عملیات، تعداد زیادی از افسران و خودروهای پلیس محوطه اطراف ساختمان را محاصره کردند.

رویترز می‌نویسد، موساک فونسکا که در زمینه تأسیس شرکت‌های فرااقیانوسی تخصص دارد روز سه‌شنبه از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

پیش‌از آن رامون فونسکا، از بنیانگذاران این شرکت گفته بود که این کمپانی هیچ قانونی را نقض نکرده، سندی را از بین نبرده و تمامی فعالیت‌هایش قانونی بوده است.

جمعه گذشته نیز پلیس السالوادور در عملیاتی مشابه به دفتر این شرکت در سان ‌سالوادور پایتخت این کشور یورش برد و ۲۰ دستگاه کامپیوتر و تعداد زیادی مدارک موجود در دفتر این شرکت را ضبط کرد. ۷ تن از کارمندان شرکت نیز مورد بازخواست قرار گرفتند، اما دستگیر نشدند.

دولت‌های سراسر جهان بعد از درز بیش از ۱۱ میلیون سند که به اسناد پاناما معروف شد تحقیقاتی را برای پی بردن به جرائم احتمالی مالی صاحبان ثروت و قدرت ‌آغاز کردند.

در لابلای اسناد پاناما نام بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده به‌گونه‌ای به میان کشیده شده است، از جمله دوستان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بستگان نخست‌وزیران بریتانیا و پاکستان و رؤسای جمهور چین و اوکراین.

کد خبر 330505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha