یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: از ۲ میلیارد بودجه تئاتر اوایل دهه ۸۰ تا ۲۸ میلیارد سال گذشته و ۵۵میلیارد تومان امسال راهی بسیار طولانی طی شده اما این افزایش‌های سرسام‌آور هم هنوز تغییری ملموس در وضعیت هنرهای نمایشی ایجاد نکرده است.

نمایش

صحبت نه درباره تغيير در كيفيت نمايش‌ها بلكه درباره توليد و گسترش اجرا و حمايت از تئاتر در سراسر ايران است. گرچه شايد حال تئاتر در پايتخت خوب باشد اما بسياري از شهرهاي كوچك و بزرگ از كمترين حمايت‌هاي مادي برخوردارند. وزير ارشاد 94را سال تئاتر ناميد اما از اين نام آبي براي تئاتري‌ها گرم نشد و حالا بايد ديد با دستور مستقيم وزير براي حمايت از تئاتر و افزايش بودجه، سال 95به كام اهالي تئاتر مي‌شود يا نه.

  • سهم تئاتر از بودجه فرهنگ

مهدي شفيعي، مديركل هنرهاي نمايشي، با اشاره به وضعيت تئاتر به همشهري مي‌گويد: «سال گذشته نه‌تنها تئاتر بلكه ديگر بخش‌ها هم به لحاظ بودجه در وضعيت مطلوب قرار نداشتند. بحث بودجه به ساختار مديريتي بازمي‌گردد و هم‌اكنون با توجه به ساختار موجود در وزارت ارشاد، حوزه سينما استقلال عمل بيشتري براي تخصيص و هزينه‌كرد بودجه دارد اما در حوزه‌هاي تئاتر، موسيقي و نظاير آن دولت بايد حامي باشد و تئاتر هنوز نمي‌تواند روي پاي خود بايستد.

ساختار فعلي هنرهاي نمايشي باعث مي‌شود تمام تلاش‌ها و وعده‌هايي كه داده مي‌شود عملي نشود. با وجود اين 2سال است وزير ارشاد توجهي خاص به تئاتر داشته كه بسيار ارزشمند است.» شفيعي در ادامه تصريح مي‌كند: «در بحث بودجه، حوزه تئاتر به نسبت هر سال افزايش داشته اما ساختار موجود مانع از آن است كه اعتبار زيادي به حوزه توليد و حمايت داده شود. سال گذشته حدود 28ميليارد تومان بودجه تئاتر بود كه نيمي از آن صرف هزينه‌هاي جاري و پشتيباني شد و در نهايت يك سوم بودجه به تئاتر اختصاص يافت، امسال هم بودجه به 55ميليارد تومان رسيده و بيش از 80درصد افزايش يافته اما باز هم روند معمول در تخصيص بودجه وجود دارد و ما تلاش مي‌كنيم بودجه بيشتري به تئاتر تخصيص دهيم.»

  • يك اميدواري براي تئاتري‌ها

ايرج راد كه سال‌هاست مديرعاملي خانه تئاتر را بر عهده دارد و در انتخابات اخير هم در سمت خود ماندگار شد، ‌درباره افزايش بودجه تئاتر سال‌جاري به همشهري مي‌گويد: «امسال جلسه‌اي با حضور وزير ارشاد، معاون هنري و مديركل هنرهاي نمايشي داشتيم كه در آن مشكلات و معضلات موجود در تئاتر عنوان شد. ازجمله اينكه سال گذشته با وجود نامگذاري به نام سال تئاتر، اتفاقي در اين حوزه نيفتاد و مشكلات آن بيشتر هم شد.» اين بازيگر پيشكسوت در ادامه مي‌افزايد: «وزير ارشاد سال 95را هم سال تئاتر ناميد و عنوان كرد كه سعي مي‌شود كمبودها و اشكالات اين حوزه برطرف شود. بودجه‌اي هم كه درنظر گرفته‌اند 2برابر بودجه سال گذشته خواهد بود. در اين سال‌ها تئاتر ايران بيشترين ضربه را به‌دليل تخصيص نامناسب بودجه خورده و اميدواريم بودجه‌اي كه به بدنه تئاتر تزريق مي‌شود، در نهايت در گسترش و توليد تئاتر در سراسر ايران تأثيرگذار باشد.»

  • يك انتخابات پركنايه

انتخابات هيأت مديره خانه تئاتر روز شنبه با حضور جمع زيادي از اهالي تئاتر در جلسه مجمع عمومي برگزار شد و در پايان ايرج راد، اصغر همت، عزت‌الله انتظامي، بهزاد فراهاني، مريم كاظمي، كاظم هژيرآزاد و حميدرضا نعيمي به‌عنوان اعضاي اصلي و سهراب سليمي، محمد بهرامي و حميد مظفري به‌عنوان اعضاي علي‌البدل هيأت مديره انتخاب شدند. نكته قابل تامل اين جلسه كنايه‌هايي بود كه فراهاني و راد درباره تأمين هزينه‌هاي ساختمان خانه تئاتر در اين دولت و دولت گذشته نثار هم كردند. ضمن اينكه يادي هم از رئيس دفتر پرحاشيه رئيس دولت گذشته به ميان آمد!

کد خبر 330938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha