جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: امیر دژاکام با تجربه بازی، نگارش و کارگردانی بیش از ۲۰ اثر نمایشی، همچنان می‌کوشد گزیده‌کار باشد و عجله‌ای برای اجرای نمایش ندارد.

هنر

او بعد از 4سال دوري از صحنه تئاتر، اين روزها نمايش «ننه‌دلاور و فرزندانش» را در مجموعه تئاتر شهر روي صحنه برده است؛ نمايشي كه اجراي آن از 7فروردين در تالار چهارسو آغاز شد و همچنان ادامه دارد.دژاكام درباره اجراي اين نمايش به همشهري مي‌گويد: «5سال پيش هم تجربه اجراي نوروزي داشتم و آن زمان نمايش «نصرت خانم مادرم و نوروز» را در تعطيلات سال نو اجرا كرديم.

بعد از آن تصميم داشتم «مردي براي تمام فصول» را اجرا كنم كه مجوز آن صادر نشد. به همين دليل پيشنهاد اجراي ننه‌دلاور و فرزندانش را دادم كه شوراي هنري تئاتر شهر با اجراي آن در چهارسو موافقت كرد. با توجه به زماني كه داشتيم، سعي كرديم آن را در جشنواره فجر سال گذشته اجرا كنيم كه ممكن نشد و در نهايت براي اجراي نوروزي برنامه‌ريزي كرديم.»

كارگردان «عروسي خون» با بيان اينكه پيش‌تر ننه‌دلاور و فرزندانش را با ترجمه مصطفي رحيمي مي‌شناخته، تصريح مي‌كند: «در ايران اين نمايش بارها روي صحنه رفته اما متن جديد با ترجمه دلارام نوشين متفاوت‌تر است و خوانش من هم مانند ديگر كارگردانان نيست. نگاه من به اين متن كاملا تراژدي و طنز است و به آن به چشم يك كمدي صرف يا تراژدي صرف نگاه نمي‌كنم. در اجرا هم 12صحنه كامل اجرا مي‌شود و تنها 2صحنه سرود را كوتاه كرده‌ايم. به متن چيزي اضافه نشده و حتي بازنويسي هم نكرده‌ايم.»

دژاكام كه در زماني اندك و به‌صورت فشرده با گروه بازيگران تمرين كرده، درباره انتخاب بازيگران و ايفاي نقش آنها مي‌گويد: «در ننه‌دلاور و فرزندانش 27بازيگر به همراه گروه موسيقي حضور دارند و 10هنرمند به اجراي موسيقي زنده مي‌پردازند. شيوه كار به‌گونه‌اي است كه مخاطبان ننه‌دلاور و فرزندانش شاهد اجراي يك گروه اركستر مدرن هستند. از بازيگران كه در نمايش ايفاي نقش مي‌كنند بسيار راضي‌ام؛ چند بازيگر گروه تئاتر ماهان هستند و برخي هم با من در نمايش‌هاي مختلف همكاري كرده‌اند.»

اين نمايشنامه‌نويس، تئاتر را به 3بخش تقسيم مي‌كند و مي‌افزايد: «در دنيا يك نوع تئاتر تجاري وجود دارد كه با حامي مالي و سرمايه زياد روي صحنه مي‌رود، از بازيگران سرشناس استفاده مي‌كند و رويكردش كاملا تجاري است. به اين نوع نمايش‌ها، تئاتر مجلل مي‌گويند. يك نوع تئاتر هم براي خنداندن مردم اجرا مي‌شود كه مختصات آن مشخص است و در ايران به آن تئاتر آزاد گفته مي‌شود. نوع سوم تئاتر نه مخالف خنداندن است نه مخالف تئاتر باشكوه. اين نوع تئاتر روي پاي خود مي‌ايستد، گروه ثابت دارد و تلاش مي‌كند به نوعي تفكر را به تماشاگر القا كند. به‌نظرم گروه‌هاي تئاتري ما از اين دسته هستند و تمام تلاش ما اين است كه بدون صرف هزينه‌هاي آنچناني، تماشاگر راضي از سالن بيرون برود.»

  • دكور خلاقانه براي يك متن برشتي

بازيگر سريال «آواي باران» كه در تازه‌ترين تجربه كارگرداني خود تلاش كرده از يك دكور ساده و خلاقانه استفاده كند، در اين‌باره يادآور مي‌شود: «شرايط ساخت و نصب دكور در چهارسو با تالار اصلي تئاتر شهر متفاوت است و سعي كردم با توجه به شرايط صحنه، دست به خلق يك دكور جديد بزنم.» مه‌لقا باقري، امير كربلايي‌زاده، حسين محب‌اهري، مرتضي رستمي، حميد فلاحي، علي‌محمد رادمنش، حسين شهبازي، هديه آزاده و... بازيگران «ننه‌دلاور و فرزندانش» امير دژاكام براساس متني از برتولت برشت هستند كه هر روز ساعت 19:30در تالار چهارسو اجرا مي‌شود.

کد خبر 329843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha