شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

در حالی که امسال به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده و در این سال اجرای سیاست‌ها و اقدامات عینی در حوزه اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد اما همچنان گویا برگزاری همایش برای مسئولان در اولویت است.

در همين راستا، همايش «صنعت نفت دانش‌بنيان، تبلور اجراي اقتصاد مقاومتي» روز گذشته با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، نايب‌رئيس اول مجلس شوراي اسلامي و وزير نفت در تهران برگزار شد . اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در اين همايش با اشاره به تراز مثبت ارزي و تجاري ايران با وجود كاهش قيمت نفت در سال گذشته تاكيد كرد: اقتصاد كشور از بيماري‌هاي مزمن و بسيار قديمي رنج مي‌برد كه يكي از دلايل آن دولتي بودن اقتصاد و تكيه بر درآمدهاي نفتي است كه باعث ماندگاري چنين بيماري در اقتصاد شده است.

وي افزود: نماد اين بيماري‌ها كه در چند سال گذشته با آن مواجه بوده‌ايم باعث شد تا رشد پايداري در اقتصاد نداشته و بيشتر حركت‌هاي اقتصاد كشور نيز سينوسي باشد، به اين معنا كه گاه شاخص‌ها بالا رفته و گاهي نزول كرده‌اند و تورم دو رقمي برجاي گذاشته‌اند. به گفته جهانگيري 5 برنامه توسعه اقتصادي پس از انقلاب تصويب و اجرا شده‌اند اما مشكلات اصولي كشور هنوز پابرجا هستند و نتوانسته‌ايم از آنها عبور كنيم. به گزارش ايرنا، وي برخي اظهارنظرها مبني بر اينكه دولت سياست‌هاي اقتصادي را اجرا نمي‌كند، رد كرد و تصريح كرد: سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، سياستي است كه مي‌تواند ما را از چالش‌ها عبور داده و با بيكاري مقابله كند و امروز همه اتفاق نظر دارند كه اقتصاد كشور بايد بر مبناي اقتصاد مقاومتي اجرا شود. جهانگيري خطاب به افرادي كه مي‌گويند هيچ فعاليتي در اين دولت در مورد اقتصاد مقاومتي انجام نشده است، گفت: سال٩٤ را با وجود همه مشكلات و پايين آمدن قيمت نفت بايد سال شاهكار اداره كشور دانست.

  • انضباط مالي رنگ باخته است

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي هم با بيان اينكه تقريبا انضباط مالي در كشور رنگ باخته است، گفت: انضباط مالي با مصارف واقعي هيچ انطباقي ندارد، بنابراين براي رسيدن به انضباط مالي بايد مصارف از درآمدهاي واقعي فاصله نگيرد. محمدحسن ابرترابي فرد با بيان اينكه فراروي اقتصاد مقاومتي، مانعي همچون نظام پولي، مالي و بانكي كشور است، تاكيد كرد: اين مانع يك چالش جدي براي اقتصاد مقاومتي است، زيرا نظام پولي و بانكي در كشور بازويي براي خلق اقتصاد مقاومتي نيست. نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: نمي‌شود بانك مركزي صندوقي براي هزينه‌هاي جاري كشور باشد و بانك مركزي داراي اقتدار برخورد با اين مؤسسات ويران‌كننده اقتصاد به نام مؤسسات مالي و اعتباري نباشد.

  • وعده‌هاي وزير نفت

بيژن زنگنه در اين همايش وعده داد: روند اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در پساتحريم تسريع مي‌شود. وي گفت: نخستين بار در تاريخ صنعت نفت مطالعه مخازن بزرگ نفتي به دانشگاه‌ها سپرده شد و سپردن اين مخازن در فضاي كاملا حرفه‌اي انجام و قرار شد با اجرايي شدن برجام، اين دانشگاه‌ها در كنار شريك خارجي به مطالعه اين مخازن بپردازند.

کد خبر 330815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha