مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همایش بین‌المللی اقتصاد شهری روز پنجشنبه در تهران برگزار شد. در این همایش که با اهدافی چون تبیین چالش‌های ویژه حوزه‌های مختلف شهری، ایجاد تحرک در محیط دانشگاهی و فعال کردن آن، بررسی و ارزیابی رویکردهای اقتصاد و مدیریت شهری در سالن همایش‌های بانک شهر برگزار شد، برخی مسئولان اقتصادی کشور، استادان دانشگاه و نظریه‌پردازان داخلی و خارجی نیز حضور داشتند.

نمایندگان شهرداری‌ها و شورایاران فعال در اقتصاد شهری تجلیل شدند

در اين همايش حسین محمد پورزرندی، مدير عامل بانك شهر و رئيس همايش بين‌المللي اقتصاد شهري بر توجه جدي به اقتصاد مقاومتي در اقتصاد شهري تاكيد كرد و گفت: اقتصاد شهری مهم است و باید به آن توجه ویژه شود. وي در ادامه با اشاره به اينكه هم‌اکنون نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهرها تا سال 2050 به مرز 6 میلیارد نفر برسد، يادآور شد: اين در حالي است كه در سال 1950 جمعیت شهری 300 میلیون نفر بود.

پورزرندي درباره آمار جمعيت شهرنشين ايران نيز رقم 50‌ميليون نفر را ذكر كرد و گفت: براساس پیش‌بینی‌ها 80 درصد جمعیت ایران تا 10 سال آینده در شهرها زندگی خواهند کرد. مدیرعامل بانک شهر با تاکید براینکه بزرگ‌ترین کلانشهرها در اقتصاد جهانی‌شهرهای نیویورک و توکیو هستند که از درآمد و مدیریت پایدار شهری برخوردارند، ادامه داد:50 شهر در حال اداره کل اقتصاد جهان هستند و به عبارت ديگر 40 درصد از اقتصاد جهان در انحصار این 50 شهر است. ‌

پورزرندی با اشاره به جمعیت ایران در سال 1335 که 18 میلیون نفر بوده است، تصریح کرد: جمعیت کشورمان در سال90 به حدود 53 میلیون نفر رسید. همچنین در سال 1335، 6 میلیون نفر از 18میلیون نفر در شهرها زندگی می‌کردند اما در سال 90 ، 31‌میلیون نفر در شهرها ساکن شدند.

  • ‌ اقتصاد شهری و عدالت اجتماعی در شهرها

نایب رئیس شورای شهر تهران هم كه يكي از حاضران در همايش بين‌المللي اقتصاد شهري بود با بیان اینکه اداره کلانشهرها عملا بدون جلب مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست، گفت: با رشد و توسعه روزافزون شهرها، نیاز به تفویض اختیارات و جلب مشارکت شهروندان در اداره امور شهر بیش از پیش احساس می شود.

مرتضی طلایی همچنين به فعاليت شوراياران در پايتخت اشاره كرد و گفت: هم اکنون شورایاری‌های محله‌ها، حلقه ارتباطی میان مدیریت محلی و شهروندان هستند که در واقع به تمرین مشارکت مدنی در سطح محلی می‌پردازند. وی افزود: نقش شوراهای محلی در اقتصاد شهری از سال58 با فرمان حضرت امام(ره) پررنگ‌تر شد و آیین‌نامه تشکیل شوراهای محلی در 19 اردیبهشت سال 58 تدوین شد.

طلایی‌ تصریح کرد: امروز 5 هزار نیروی فعال و داوطلب در نهادهای محلی داریم که 85 درصد آنها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا هستند. وی در ادامه با تاکید براینکه نمی‌توان از تاثیر توسعه اقتصاد شهری در عدالت اجتماعی غافل شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هم اكنون شاهد فعالیت‌های گوناگونی در سطح جامعه مانند باجگیری،تکدیگری و ... هستیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به وجود اقتصاد غیررسمی در شهرها، عنوان کرد: اقتصاد غیررسمی آن بخش از فعالیت‌های اقتصادی در بازار و خدمات است که به صورت غیرقانونی در نظام دستمزد فعالیت دارند.طلایی با بیان اینکه شهروندان هرروز با عبور از معابر چشم‌شان به افرادی می‌افتد که در قالب اقتصاد غیررسمی فعالیت می‌کنند، گفت: ما ناگزیر به ساماندهی این وضعیت هستیم هرچند در همه کشورها این وضعیت کمابیش وجود دارد.

  • محورهای يك همايش

همایش بین‌المللی اقتصاد شهری پنجشنبه گذشته با حضور جمعی از چهره‌های علمی و اجرایی داخلی و خارجی برگزار شد. ‌ محورهای اصلی این همایش نيز عناويني چون «اقتصاد شهر هوشمند»، «اقتصاد گردشگری شهری»، «اقتصاد زیرساخت‌های شهری»، «فرهنگ اقتصادی شهر و آموزش شهروندی»، «معضلات شهری، محیط‌زیست و آلودگی‌هوا»، «مدیریت توسعه سرمایه‌های انسانی و اقتصاد شهر»، «نظام‌های بانکداری، بانکداری اجتماعی و اقتصاد شهری»، «الگوسازی اقتصاد مقاومتی در شهرها و پدافند غیرعامل شهری»، «قیمت‌گذاری خدمات شهری، تأمین مالی و درآمدهای شهری» و «مدیریت خدمات شهری، سازمان‌های مدیریت شهری و بخش خصوصی» بودند.

کد خبر 334478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha