سیدحامد واحدی: اقتصاد ایران طی ۲ سال گذشته تلاشی سخت برای خروج از رکود اقتصادی را آغاز کرده و تا امروز در این مسیر به سختی پیش رفته است.

سیدحامد واحدی

فعالان اقتصادي نه تنها طي 2 سال گذشته كه در واقع در مدت 12 سال به سختي تلاش كرده‌اند تا اقتصاد ايران را به مسير توسعه‌اي هدايت كنند. البته اتفاقاتي مانند تحريم‌ها يا برخي تصميم‌گيري‌هاي نامطلوب داخلي موجب شد تا فرايند توسعه اقتصاد ايران با تأخير مواجه شود.

آنچه امروز به‌عنوان توسعه از آن ياد مي‌كنيم، شرايطي است كه بايد در پايان دهه80 به آن دست پيدا مي‌كرديم. در تمام سال‌هايي كه اقتصاد ايران از اين ريل خارج شد، رقباي منطقه‌اي و جهاني ما در جهت تسخير بازارها حركت كردند و برهمين اساس اقتصاد ايران حتي بازارهاي سنتي خود كه در آنها سرآمد بود، را نيز در خطر مي‌بيند. اما امروز در دوران پساتحريم و اجراي برجام مي‌توانيم همچنان اميدوار به اصلاح روندها و حركت در مسير درست باشيم. خوشبختانه مقام معظم رهبري با نامگذاري دقيق سال 95 با عنوان «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» دورنمايي مشخص براي برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي كشور تعيين كردند.

آنچه طي سال‌هاي گذشته موجب افسوس شد، عدم‌پايبندي به برنامه‌هاي دقيقي مانند اقتصاد مقاومتي است. اين برنامه تلاش مي‌كند با درنظر گرفتن شرايط كنوني كشور، تنگناها و مزيت‌هاي واقعي، مسير توسعه را در مقابل اقتصاد ايران قرار دهد. دولت در سال 95 با اجراي اين برنامه و همچنين توجه به پتانسيل‌هاي واقعي بخش خصوصي مي‌تواند تمامي حسرت‌هاي گذشته را به كاميابي و موفقيت تبديل كند. اگر اقتصاد ايران امروز در ركود مطلق قرار گرفته، يك دليل مشخص آن بي‌توجهي به بخش خصوصي بوده است. صاحبان كسب و كار در جريان 10سال تحريم ظالمانه عليه ايران، اثبات كردند كه با تعهد مي‌توانند چرخ‌هاي اقتصادي كشور را به حركت درآورند.

از سوي ديگر مسئولان كشور نيز تاكنون بارها تأكيد كرده‌اند كه اعتماد كافي به بخش خصوصي را دارند. همچنين بايد درنظر داشت كه سرمايه‌گذاران خارجي درصورت علاقه‌مندي به حضور در ايران، ترجيح مي‌دهند همكاري از بخش خصوصي كشور داشته باشند. برهمين اساس راه‌چاره مشخص امروز كشور براي رهايي از ركود توجه به دو مولفه است؛ اول آنكه اجراي برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌تواند به تقويت بنيه اقتصادي كشور كمك كند و دوم آنكه بخش خصوصي كشور امروز علاقه‌مند به حضور جدي در عرصه اقتصاد است و نياز همكاري بيشتر با سرمايه‌گذاران خارجي نيز اين الزام را بيشتر مي‌كند. راه رهايي اقتصاد ايران از ركود تنها از مسير باور به بخش خصوصي و اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي و اقتصادي مي‌گذرد.

  • عضو هيأت رئيسه اتاق تهران
کد خبر 329235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha