سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در آستانه روز بزرگداشت سعدی همایش سعدی و کنفوسیوس برگزار می‌شود.

همایش سعدی و کنفوسیوس

ایران و چین، دو کشور باستانی قاره آسیا با سابقه‌ای طولانی و تاریخ و تمدنی غنی هستند و قدمت دوستی دیرینه و عمیق ایران و چین به بیش از دو هزار سال می‌رسد.

مردم دو کشور همواره با یکدیگر تماس داشته و افراد زیادی از دو ملت با یکدیگر رفت و آمد می‌کردند و با فرهنگ و هنر کشور مقابل آشنا می‌شدند. مردم چین همواره برای سعدی شیرازی و آثارش ارزش فراوانی قائل بوده و هستند و به او احترام می‌گذارند. سعدی نیز به دفعات از چین به زبان تحسین‌آمیزی یاد کرده است.

سعدی و کنفوسیوس دو شاعر متفکر از سرزمین ایران و چین هستند که آثارشان برای مردم دو کشور آشناست و از اشعار و آثار این دو حکیم بزرگ برمی‌آید که در مشاهده و بررسی جامعه انسانی از یک پایه و اساس مشترک برخوردار بودند که همان محبت و انسان‌دوستی است.

در آستانه‌ی روز بزرگداشت سعدی، به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین، دانشگاه پکن و دانشگاه خه‌بی چین، همایش دو روزه سعدی و کنفوسیوس در روزهای یکشنبه و دوشنبه 29 و 30 فروردین ساعت 16 با حضور سعدی‌‌شناسان و کنفوسیوس‌شناسان ایران و چین در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

سخنرانان و مقالاتی که در این همایش ارائه می‌شوند بدین شرح‌اند: دکتر فتح‌الله مجتبایی: «طبیعت و تربیت از دیدگاه کنفوسیوس و سعدی»، دکتر رضا داوری اردکانی: «شاعر پارسی و حکیم چینی»، دکتر ضیاء موحد: «کنفوسیوس و سعدی: دو پنجره‌ی اخلاقی ـ رفتاری به جهان»، چنگ من لی:«اهمیت عملی اندیشه‌های خیرخواهی سعدی و کنفوسیوس»، بای گوی:«از ترجمه «گلستان» نگاه به پدیده توسعه میان فرهنگی چین و ایران»، شازونگ پینگ: «مقایسه‌ی اندیشه‌های سعدی و کنفوسیوس»، دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور:«بررسی تطبیقی مکالمات کنفوسیوس با گلستان سعدی»، دکتر مهدی محبتی: «طبیعت انسانی از دیدگاه کنفوسیوس و سعدی»، دکتر محمد دهقانی: «مواجهه‌ی سعدی و کنفوسیوس با دوگانه‌ی سیاست و اخلاق»، دکتر غلامرضا خاکی: «کنفوسیوس و سعدی، اندرزگویان اخلاقی» و کوروش کمالی سروستانی: «با سعدی از شیراز تا پکن».

ورود به این همایش برای علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 330391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha