سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم روز بزرگداشت سعدی امسال با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

سعدی

به گزارش ايسنا؛ کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی با اعلام این خبر گفت: مراسم فرخنده یادروز سعدی امسال با حضور جناب دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و سعدی‌پژوهان و سعدی‌دوستان در روزهای ۳۱ فروردین‌ماه و اول اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. سخنرانی دکتر روحانی پنج‌شنبه شب در آرامگاه سعدی انجام خواهد شد.

او در ادامه افزود: نشست علمی یادروز سعدی از ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین‌ماه در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس برگزار خواهد شد و استادان گرانقدر دکتر اصغر دادبه درباره «رندی در شعر سعدی»، دکتر محمدجعفر محلاتی درباره «صلح در سپهر اندیشه سعدی»، دکتر ضیاء موحد درباره «ترجمه‌های سعدی»، استاد احمد سمیعی گیلانی درباره «جدال سعدی با مدعی»، استاد یدالله کابلی خوانساری درباره «سی سال با سعدی» و کاوه بهبهانی درباره «سعدی و اخلاق فضیلت» سخنرانی خواهند کرد.

به گفته کمالی، همزمان با نشست علمی، نمایشگاه خوشنویسی «سی سال با سعدی» که روایت ۳۰ سال همنشینی یدالله کابلی، استاد سرآمد خط شکسته فارسی با سعدی است، برگزار خواهد شد.

او همچنین گفت: از دیگر برنامه پیش‌بینی‌شده برای این جشن فرهنگی، تبجیل از سعدی‌پژوهان برجسته کشور، برگزاری نمایشگاه آرامگاه سعدی به روایت اسناد در گالری تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، اجرای موسیقی سنتی بر اساس شعرهای سعدی توسط گروه «بیدل» به خوانندگی و سرپرستی حسام‌الدین سراج در آرامگاه سعدی، نمایشگاه گزیده کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپی سعدی، برگزاری نمایشگاه سعدی به روایت هنرمندان با عنوان «اول اردیبهشت‌ماه جلالی» در گالری هپتا در تهران با همکاری ایکوم ایران، سعدی‌خوانی در آرامگاه سعدی در روز اول اردیبهشت و نیز انتشار دفتر سوم دو فصلنامه «سعدی‌شناسی» است که در واقع بیست و یکمین جلد از مجموعه مقالات سعدی‌شناسی است.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر شیراز در برخی از شهرهای ایران و جهان، فرهنگ‌دوستان، روز سعدی را به جشن می‌نشینند و در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین‌ماه همایش «سعدی و ویکتور هوگو» در ادامه برنامه «دهه سعدی و شاعران بزرگ جهان» در مرکز فرهنگی شهر کتاب تهران برگزار خواهد شد. در این همایش دوروزه که به همّت مرکز فرهنگی شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه و مرکز مطالعات هوگو برگزار می‌شود، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، میرجلال‌الدین کزازی، فریدون مجلسی، طهمورث ساجدی، اصغر نوری، محمدرضا بایرامی، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدحسن شهسواری، مجید قیصری و مهدی یزدانی خرّم سخن خواهند گفت.

به گفته او، گلباران آرامگاه سعدی و بازدید رایگان از سعدیه در اول اردیبهشت‌ماه از دیگر برنامه‌های یادروز سعدی است که با همکاری استانداری فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، بنیاد فارس‌شناسی، مرکز فرهنگی شهر کتاب، ایکوم ایران و مرکز سعدی‌شناسی برگزار خواهد شد.

کمالی سروستانی همچنین گفت: سعدی، شاعر بزرگ ایران‌زمین، یگانه‌ای است که سِحر کلامش به غایت اعجاز دست می‌یازد. ذکر جمیلش در افواه عوام افتاده و صیت سخنش را که در بسیط زمین رفته، همچون شکر می‌خورند و رقعه منشآتش را چو کاغذ زر می‌برند. سعدی بزرگ‌مردی است که در نشیمن عزلت خویش روح سخن را چنان می‌پرورد که باد خزان را بر آن دست تطاول نمی‌باشد و گردش زمان، عیش ربیعش را به طیش خریف مبدل نمی‌سازد، چرا که پیوسته بر این باور است که «هر چه نپاید، دلبستگی را نشاید» و از این‌روی، برای نزهت ناظران و فسحت حاضران آثاری را در حسن معاشرت و آداب محاورت در لباسی که متکلّمان را به کار آید و مترسلان را بلاغت بیفزاید، تصنیف کرده است. اگر چه سالشمار عمر انفسی‌اش به قرن هفتم می‌رسد، اما روزشمار عمر آفاقی سعدی از حضور پیوسته و مداوم او از همان دوران تاکنون ما حکایت می‌کند، حضور پرشکوهی که اینک پس از قرن‌ها ما همچنان بر خوان او نشسته‌ایم و خوشه‌چین حکمت و دانش و زبان و هنرش هستیم.

کد خبر 367425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha