همشهری آنلاین: فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی زمینی در سال ۹۵، چهار رزمایش بزرگ و ۱۷ رزمایش تخصصی برگزار می‌کند.

به گزارش ايسنا، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان در نشست خبری با اشاره به اینکه اولین رزمایش نیروی زمینی ارتش در تاریخ سوم خرداد در منطقه نصرآباد اصفهان و با نام بیت‌المقدس برگزار می‌شود، اظهار کرد: فضای این رزمایش‌ها، امنیتی و دفاعی بوده و ما با توجه به تهدید آمادگی خود را افزایش می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: رزمایش‌های تخصصی در حوزه موشکی، مهندسی، فرماندهی الکترونیک، پهپاد، هوانیروز، جنگ نوین و رهایی گروگان برگزار می‌شود.

به گفته امیر پوردستان، در سطح گردان‌های نیروی زمینی 300 تا 400 نوع تمرین و در رده تیپ 13 نوع تمرین روی نقشه و 14 تمرین پاسگاه فرماندهی نیز برگزار می‌شود علاوه بر آن پنج رزمایش در حوزه بحران و بلایای طبیعی و چند رزمایش امداد و نجات در سال 95 برگزار خواهد شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین با اشاره به رونمایی از دستاوردهای جدید این نیرو خاطرنشان کرد: در روز 25 فروردین سامانه پدافند هوایی 57 میلی‌متری خودکششی چرخدار، خودرو تاکتیکی بومی کیان، خودرو تجسسی شهرام رونمایی شده و تانک بهینه‌سازی شده چیفتن، سلاح تک‌تیرانداز پیشرفته و انواع خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین به یگان‌ها تحویل داده خواهد شد. بخشی از این سلاح‌ها و تجهیزات در رزمایش بیت‌المقدس استفاده خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست خبری درباره امنیت مرزهای کشورمان اظهار کرد: تهدیدات وسیع شده اما متناسب با تهدیدات ظرفیت‌های لازم را در خود ایجاد کرده‌ایم. اکنون پهپاد، رادارهای مراقبت زمینی و سیستم‌های تصویری در اختیار یگان‌های مستقر در مرزها قرار گرفته و تجهیزات و سلاح‌های لازم نیز فراهم شده است. تهدیدات خاصی در مرزها نداریم هرچند برخی کشورها تلاش می‌کنند تهدیدهای گروه‌های تروریستی را به مرزهای ما نزدیک کنند. در اسفندماه سال قبل یک گروه تروریستی به مرز ما نفوذ کرد اما در همان لحظه اول نیروی زمینی با آنها برخورد کرد و دو نفر که جلیقه انتحاری داشتند را از بین برد. ما هیچ مشکل امنیتی در مرزها احساس نمی‌کنیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین درباره اعزام تیپ 65 نوهد به سوریه نیز خاطرنشان کرد: ما سرباز نظامیم و هرجا نظام صلاح بداند با قوت و استحکام وارد می‌شویم. ما به عنوان مستشار در سطح یگان در سوریه حضور نداریم زیرا داعش را تهدید اصلی نمی‌دانیم که با یگان وارد سوریه شویم. ما با جنگ‌های نیابتی مواجه هستیم و وظیفه داریم که این تهدید را شناسایی کنیم. به همین منظور تعدادی از کارکنان خود و یگان‌های مختلف را به سوریه اعزام کردیم تا این تهدیدها را در فضای عملیاتی شناسایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما حضور یگانی در سوریه نداریم، اظهار کرد: نیروی زمینی یگان‌های واکنش سریع و مدرسه تک‌تیراندازی را برای مقابله با گروهک‌های تروریستی ایجاد کرده و ظرفیت و سلاح‌های کافی را برای مقابله با این تهدیدات طراحی کرده است.

امیر پوردستان در ادامه درباره خرید سلاح‌های جدید از روسیه گفت: پیشنهاد خرید تانک T90 و هواپیمای سوخو30 مطرح شده است که در ستاد کل نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفته و ما می‌خواهیم از همه امکانات کشورهای مختلف برای ارتقای توان دفاعی خود استفاده کنیم با این وجود به حوزه خطوط قرمز نظام مثل سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی وارد نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه خرید تانک T90 هیچ منافاتی با قطع‌نامه‌های سازمان ملل ندارد، خاطرنشان کرد: آمریکا در این زمینه یاوه‌گویی می‌کند اما ما تلاش می‌کنیم توان دفاعی خود را افزایش دهیم. در این زمینه از ظرفیت‌های موجود در کشور هم که ظرفیت‌های بسیار بالایی است استفاده می‌کنیم.

فرمانده نیروی زمینی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از این فاصله ایده تا محصول زیاد بود، گفت: اما اکنون ارتباط خوبی میان یگان‌ها در صنعت دفاعی و دانشگاه‌ها ایجاد شده و ما نیازهای خود را به صورت ایده مطرح کردیم و صنعت دفاعی و دانشگاه‌ها این ایده را در کوتاه‌ترین زمان به محصول تبدیل می‌کنند.

امیر پوردستان در مورد شعار سال (اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل) نیز تصریح کرد: از دو سال قبل قرارگاه اقتصاد مقاومتی در نیروی زمینی تشکیل شده و امسال سال عمل است. ما تلاش می‌کنیم تا آنجا که امکان دارد نیازهای خود را از داخل کشور تامین کنیم و یکی از اقدامات نیروهای مسلح در ارتباط با اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی در همه حوزه‌هاست که ما سعی می‌کنیم به این حوزه‌ها توجه کافی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش ابتدایی اظهارات خود با تبریک 29 فروردین روز ارتش و نیروی زمینی گفت: دیدار با خانواده‌های شهدا، تجلیل از جانبازان، آزادگان و بازنشستگان، برگزاری مسابقات ورزشی و قرآنی، سخنرانی فرماندهان در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری جشن سربازی، برگزاری صبحگاه مشترک، دیدار با وابستگان نظامی و رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی بخشی از برنامه‌های نیروی زمینی به مناسبت 29 فروردین است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رژه ارتش در 29 فروردین در جوار حرم حضرت امام و با حضور رئیس‌جمهور و حضور همه یگان‌های ارتش برگزار شده و همزمان شناورهای نیروی دریایی هم در خلیج فارس و دریای عمان رژه می‌روند.

کد خبر 330190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha