مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: کمتر از یک‌سال قبل کمیته نما به‌صورت رسمی فعالیت خود را در مناطق ۲۲گانه شهرداری آغاز کرد تا الزامات و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت نمای ساختمان‌های شهر ارائه کرده و آنها را پیش از اجرا مورد بررسی و تصویب قرار دهد و هم‌اکنون نمای تمامی ساختمان‌های جدید با نگاه علمی استادان شهرسازی و معماری مهر تأیید و اجرا دریافت می‌کنند.

ساختمان

استقبال سازندگان و مالكان بنا از بررسي نماي ساختمان‌ها نه‌تنها به مرور در حال افزايش است بلكه برخي سازندگان پا را فراتر گذاشته و به جز توجه به نما و ظاهر ساختمان به كيفيت مصالح و دوستدار محيط‌زيست بودن آن هم توجه كرده‌اند. كارشناسان معتقدند نماي ساختمان به‌عنوان يك محافظ بايد نسبت به برخي ازعوامل محيطي مانند سرما، گرما و صوت عايق باشد تا بتوان درمصرف انرژي صرفه‌جويي كرد. يك سيستم نماي موفق نمايي است كه زيبايي و بهره‌‌وري انرژي را

با هم داشته باشد. فاطمه همتيان كارشناس معماري اداره كل معماري وساختمان شهرداري به همشهري مي‌گويد: «نمايي كه عملكرد حرارتي خوبي داشته باشد، مستقيما مصرف انرژي را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. در نماي ساختمان استفاده از مصالحي كه ضريب انتقال حرارتي كمتري دارند، بايد مورد توجه قرار گيرند كه در اين راستا علاوه برمصالح سنتي، در دنيا مصالح نوين و مناسبي به بازار آمده‌اند كه استفاده از آنها به شرط هماهنگي با اقليم منطقه بسيار مفيد است.» به گفته وي درخصوص نماهاي عايق روش‌هاي اجرايي نيز بسيار حائزاهميت بوده و تأثير بسياري دارند «دوجداره ساختن جداره‌هاي بيروني ساختمان‌ها يكي از اين روش‌هاست.»

  • نماي زيبا، عايق و اقتصادي

‌مالك، معمار و ساكن يك ساختماني در منطقه 22‌ كه نماي ساختمانش نه‌تنها تأييد شد بلكه به كارگيري مواد عايق در نما نيز مورد توجه كارشناسان كميته قرار گرفته است، مي‌گويد: «اين مواد ضريب حرارتي را تا 27صدم درصد كاهش داده و حتي با بسته بودن در و پنجره‌ها نه‌تنها سرما و گرما بلكه صداي بوق خودروها نيز به داخل خانه منتقل نمي‌شود.» مصالح به‌كار رفته در مصالح عايق در نماي ساختمان، پلي استايرن يا همان يونوليت است كه تفاوتش با يونوليت‌هاي عادي در ميزان فشردگي بسيار زياد آن است و به همين دليل عايق بودنش را چند برابر مي‌كند.علي ميرزاده تأييديه مركز تحقيقات و مطالعات مسكن را نيز درخصوص اين نوع مصالح دريافت كرده است.

مصالحي كه وي در نماي ساختمانش به‌كار برده قابليت انواع رنگ‌پذيري را دارد و رنگ به‌كار رفته در آن پايه آبي و از نوع دوستدار محيط‌زيست است و ديگر مواد و مصالح به‌كار گرفته شده در احداث اين ساختمان نيز همين خصوصيت را دارند. به گفته ميرزاده ‌به كارگيري نماي عايق، استفاده از شيشه‌هاي دوجداره با كيفيت و داراي گاز آرگون و ‌ استفاده ازسيستم سولاريا همان انرژي خورشيدي براي آب گرم، قبض گاز اين ساختمان 3طبقه با 3واحد 140متري را به 50هزار تومان رسانده، چيزي 4برابر كمتراز ساختمان‌هاي مجاور. احداث اين ساختمان با مصرف اين مصالح در نما، هزينه بسيار كمتري نسبت به نماي سنگي داشته و‌نگهداشت و شست و شوي آن به‌مراتب راحت‌تر و كم هزينه‌تر از سنگ است.

  • فرهنگسازي‌ براي توسعه ساختمان‌هاي دوستدار محيط‌زيست

اسفند 94ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهر تهران 2ساختمان را در تهران به‌عنوان ساختمان‌هاي دوستدار محيط‌زيست معرفي و تقدير كرد. محمد مهدي گلمكاني در گفت‌وگو با همشهري اين اقدام را نوعي فرهنگسازي خواند و گفت: «قوانين تا جايي تأثير‌گذار خواهند بود و بعد از آن بايد با اقدامات مشاركتي و داوطلبانه به‌دنبال نتيجه‌بخشي مؤثر بود.» به گفته وي، چرخه عمر مصالح ساختماني و بازگشت آنها به طبيعت و ضرر نرساندن اين مواد و مصالح به طبيعت ازجمله فاكتورهايي است كه آنها را در زمره دوستداران محيط‌زيست قرار مي‌دهد.

به‌كار بردن رنگ‌هايي با پايه آب به جاي رنگ‌هاي شيميايي كه شسته شدن آنها طي سال‌ها به طبيعت و آب‌هاي زيرزميني ضرر مي‌رساند يكي از اين موارد است. ساختمان‌هايي كه دوستدار محيط‌زيست محسوب مي‌شوند مي‌توانند در سايت اين ستاد به نشاني esdo.tehran.ir ثبت‌نام كرده تا ملك آنها از سوي كارشناسان مورد بررسي قرار گيرد. به گفته گلمكاني اين ساختمان‌ها كه با فعاليتي داوطلبانه اينگونه احداث شده‌اند مورد تقدير قرار خواهند گرفت و احتمال دارد در آينده تسهيلات تشويقي نيز برايشان درنظر گرفته شود.

کد خبر 329746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha