مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

زیرگذر جوادیه به‌عنوان نخستین پروژه عمرانی شهر در سال جدید بهره‌برداری شد. قرار است در سال جدید تمامی پروژه‌های نیمه تمام تهران به اتمام برسد تا جایی که ظرف ۶ماه آینده هرماه حداقل یک پروژه در پایتخت به بهره‌برداری خواهد رسید.

پل جوادیه

ازجمله اين پروژه‌ها مي‌توان به رمپ راستگرد نيايش- بزرگراه شهيد چمران، ادامه بزرگراه شهيد حكيم شرقي و تونل غزه به همراه 15تقاطع غيرهمسطح و 16كيلومتر مسيربزرگراهي، كاروانسراي سنگي، تصفيه خانه درياچه شهداي خليج‌فارس، تونل مكمل نيايش، نمايشگاه شهر آفتاب و... اشاره كرد. به گزارش همشهري، محمدباقر قاليباف شهردار تهران درمراسم افتتاحيه زيرگذر پل جواديه با اشاره به اينكه در سال 89و پس از افتتاح پل جواديه به‌عنوان يكي از سازه‌هاي مهم ملي متوجه شديم دسترسي محلي اهالي جواديه با مشكل مواجه شده، اظهار داشت:

در انجام آن پروژه، پل قديمي به ناچار بايد براي توسعه راه‌آهن برداشته مي‌شد كه دسترسي مردم به ميادين راه‌آهن و بهداري را دچار مشكل كرد، به همين دليل تلاش كرديم با احداث زير گذر جواديه، مشكل دسترسي مردم محله جواديه را برطرف‌سازيم. قاليباف علت طولاني شدن كار ساخت زير‌گذر جواديه را به‌دليل هماهنگي‌هايي دانست كه مي‌بايست با دستگاه‌هاي مختلف انجام مي‌شد وگرنه ساخت 500متر تونل زيرگذر جواديه به لحاظ فني كاري نداشت آن‌هم درشرايطي كه شهرداري تهران به تكنولوژي حفر 500متر تونل ظرف يك هفته دست يافته است.

  • آمادگي شهرداري براي انتقال ايستگاه راه‌آهن

شهردار تهران ديروز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درباره طرح انتقال راه‌آهن از محدوده فعلي آن گفت: آمار سنجش آلودگي هواي شهر تهران نشان مي‌دهد كه ميدان راه‌آهن هميشه يكي از آلوده‌ترين نقاط شهر تهران است ضمن اينكه خطوط راه‌آهن اهواز و تبريز مناطق 17و 15و 11را دچار مشكل كرده است به همين دليل شهرداري تهران طرحي را تهيه كرده كه براساس آن ايستگاه مركزي راه‌آهن به بيرون شهر و شمال حرم حضرت امام(ره) منتقل شود.

درعوض ما نيز متعهد خواهيم شد تا با ساخت ايستگاه‌هاي جديد مترو كار انتقال مسافران قطار را به درون شهر هموار‌سازيم. محمدباقر قاليباف در پاسخ به سؤال ديگري درباره نحوه هماهنگي برخي دستگاه‌ها در جريان ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي محله هرندي نيز گفت: البته شايد هماهنگي به شكل ايده‌آل خودش صورت نگرفته باشد اما نيروي انتظامي و دادستاني تهران همراهي خيلي خوبي دارند و حتما اين هماهنگي‌ها را با وزارت كشور و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نيز انجام خواهيم داد اما نكته مهم اين است كه مسئوليت مستقيم ساماندهي محله هرندي برعهده ما نيست اما وظيفه انساني و اسلامي ما اقتضا مي‌كند كه وارد اين ميدان شويم چرا كه مردم خيلي بين مسئولان تفكيك قائل نمي‌شوند و توقع دارند مجموعه نظام مشكلات را حل كند.

قاليباف درعين حال گفت كه آسيب‌هاي اجتماعي محله هرندي يك زخم كهنه 60، 70ساله است و نبايد توقع داشت كه طي يك سال به‌صورت كامل حل و فصل شود. وي درباره نحوه نظارت مهندسان سازمان نظام مهندسي برساخت و سازها هم گفت: وظيفه قانوني اين سازمان نظارت مهندسي است و حتما بايد اين كار را انجام دهند. ما هم مكلف هستيم بر مدار قانون عمل كنيم در اين ميان ابلاغيه شهرداري تهران تنها در حوزه ارجاع نظارت به كساني است كه تحت پوشش سازمان نظام مهندسي هستند.

  • چمران: مردم عملكرد عمراني شهرداري را مي‌بينند

رئيس شوراي شهر تهران نيز در مراسم افتتاحيه زيرگذر جواديه در سخناني گفت: من به‌عنوان نماينده مردم به‌ويژه محله‌هاي قديمي نظير جواديه از دست اندركاران ساخت اين زيرگذر تشكر مي‌كنم كه باعث شدند مشكل تردد مردم محل برطرف شود. مهدي چمران همچنين تأكيد كرد: نيازي به تعريف از عملكرد عمراني شهرداري تهران نيست. مردم تمام كارهاي شهرداري تهران را مي‌بينند و اگر كاري مشكل دارد مردم مي‌توانند نقد كنند تا مشكلات اصلاح شود.

وي اظهار اميدواري كرد كه امسال بزرگراه يادگار امام نيز با عبور از پادگان جي به پل شهيد كاظمي وصل شود و از آنجا به بزرگراه فتح برسد و همانند بزرگراه امام علي منجر به تحركات ترافيكي روان در شهر شود. چمران بابت رشد بي‌رويه و بدون برنامه شهر تهران ابراز تأسف كرد و گفت: اين گسترش بي‌رويه به همراه بافت‌هاي فرسوده، آلودگي هوا و ترافيك منجر به بروز مشكلات پيچيده و پرخرج براي شهر شده است.

  • اتمام نيمي از طرح‌هاي توسعه شهري پايتخت ظرف 10سال

عليرضا جاويد، معاون فني وعمراني شهرداري تهران نيز دراين مراسم طي سخناني با اشاره به اينكه تهران از 40سال پيش صاحب طرح‌هاي توسعه شهري بود، گفت: با اين همه طرح‌هاي جامع و تفصيلي كه از سال 90تا‌كنون در شهر تهران به اجرا درآمده باعث شده تا پايبندي به اجراي طرح‌هاي توسعه شهري مضاعف شود تاجايي كه مي‌توانم درسال 95اين نويد را بدهم كه بيش از 93درصد پروژه‌هاي عمراني و زير ساختي كه درنيم قرن گذشته در طرح‌هاي توسعه شهري گنجانده شده بود به سرانجام رسيده است. نكته مهم مورد اشاره از سوي جاويد اين بود كه بيش از 40درصد از 93درصد پروژه‌هاي زير ساختي و عمراني در دهه اخير و دوره مديريت كنوني مديريت شهري به نتيجه رسيده است و تلاش خواهد شد تا 7درصد باقيمانده نيز ظرف يكي دوسال آينده به اتمام برسد.

  • بهره‌برداري از زيرگذر ضربعلي‌زاده تا سال آينده

ميرزاقلي شهردار منطقه 16هم به‌عنوان ديگر سخنران مراسم افتتاح زيرگذر جواديه گفت: ما درناحيه 3 در محلات نازي آباد، خزانه و علي آباد با مشكل مشابه ساكنين جواديه مواجهيم البته مشكل دسترسي محلي ساكنين جواديه با افتتاح اين زيرگذر حل شد اما درنظر داريم با ساخت زيرگذر مشابهي به نام ضربعلي‌زاده مشكل محله‌هاي مورد اشاره را تا سال آينده برطرف‌سازيم. اتمام شبكه فاضلاب منطقه 16تا 98درصد و افزايش سرانه فضاي سبز منطقه از 8.6مترمربع به 12.3مترمربع از ديگر اتفاقات خوبي بود كه از سوي شهردار منطقه به آن اشاره شد. ديروز همچنين مراد خاني دبير شوراياري‌هاي منطقه 16 طي سخناني خواستار جمع‌آوري دكل‌هاي برق فشار قوي بعثت شـد. وي درعـيـن حال از آلودگي ترمينال شركت واحد در ياغچي آباد انتقاد كرد.ديروز شهردار تهران پس از پايان مراسم افتتاح زيرگذر جواديه در مراسم تقدير از بانوان فعال محله‌هاي شهر تهران شركت كرد. دراين نشست كه حدود 350نفر از بانوان موفق از تمام محله‌هاي تهران حضور داشتند، سخنان محمدباقر قاليباف به‌عنوان مهمان ويژه اين مراسم بارها ازسوي بانوان حاضر مورد تشويق قرار گرفت.محور سخنان قاليباف در اولويت قراردادن مباحث فرهنگي و اجتماعي در اقدامات شهرداري تهران بود.

وي گفت: همه دولت‌هاي بعد از انقلاب حرف از توسعه سياسي و اقتصادي و فرهنگي زدند اما هيچ وقت از هيچ‌كدام آنها شنيده نشد كه در ارتباط با توسعه اجتماعي سخني گفته باشند و اين يك غفلت بزرگ بود.اين درحالي است كه به گفته شهردار تهران توجه به مسائل اجتماعي مديران و مسئولان را به واقعيت‌هاي جامعه نزديك‌تر مي‌كند. قاليباف حتي با اشاره به نامگذاري سال95 به‌عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل گفت كه اقدام و عمل واقعي زماني است كه ما بر بستر رويكرد اجتماعي كار خود را آغاز كنيم.

  • اهميت توسعه اجتماعي

از نظر قاليباف اساسا اگر مي‌خواهيم توسعه سياسي، اقتصادي و فرهنگي به درستي به سرانجام برسد لازمه‌اش توسعه اجتماعي است. وي در اين‌باره به جلسات چند ماه قبل مقام معظم رهبري با مسئولان بلند پايه كشور اشاره كرد كه دراين جلسه رهبري درباره غفلت‌هاي صورت گرفته در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي انتقاد كردند. اين درحالي است كه به گفته قاليباف وي نه‌تنها در طول يك دهه كه از عمر فعاليتش در شهرداري تهران مي‌گذرد همواره رويكرد خود را بر محورمسائل فرهنگي و اجتماعي معطوف كرده بلكه حتي در دوران فرماندهي نيروي انتظامي نيز مبناي امنيت را برجامعه محور و توجه به توسعه اجتماعي قرار داده بود.وي در عين حال تاكيد داشت كه در شهرداري تهران نيز بر اين باور است كه ابتدا بايد مردم را درحيطه عمل به وظايف عمراني و خدماتي قانع كند و كارنامه درخشاني ارائه دهد و بعد از جلب اعتماد و اطمينان آنها وارد حوزه مسائل اجتماعي و فرهنگي شود.

شهردار تهران عملكرد خود در حيطه مسائل عمراني را نه بي‌عيب ونقص اما قابل دفاع دانست و گفت: در 20سال 80كيلومتر مترو درتهران ساخته شد اما در طول 10سال گذشته ما 100كيلومتر مترو ساختيم و مصمم هستيم كه در 20‌ماه باقيمانده از عمرمديريت شهري 100كيلومتر ديگر مترو بسازيم. يا هم‌اكنون كل شهر تهران حدود 560كيلومتر بزرگراه دارد كه 300كيلومتر اين بزرگراه‌ها در 10سال اخير و حدود 260كيلومتر در طول تاريخ بلديه ساخته شده است درواقع ما اين كارها را كرديم كه نگويند چون عرضه كارهاي عمراني ندارند حرف از رويكردهاي اجتماعي مي‌زنند.

قاليباف در ادامه سخنان خود به فلسفه تشكيل دولت‌هاي ملي در قرن هفدهم اشاره كرد و گفت: غربي‌ها معتقدند فلسفه شكل‌گيري دولت‌هاي جديد به‌خاطر امنيت سرمايه و سرمايه‌داري است اما ما در مباني ديني و اسلامي معتقديم نخستين وظيفه و مهم‌ترين رسالت دولت‌ها آگاهي بخشي به جامعه است و اين آگاهي بخشي از مقياس يك يكم يعني از فرد فرد ما و خانواده شروع مي‌شود و به جامعه تسري پيدا مي‌كند.

بنابراين به گفته قاليباف، شهرداري بدون اتكا به صدا وسيما بايد بتواند براي كار مادي و معنوي، اقتصاد مقاومتي و صرفه‌جويي، انتقادپذيري و يافتن اشكالات و طلب كمك و همراهي در خانه تك‌تك شهروندان را بزند و چهره به چهره با آنها ارتباط برقراركند و البته براي ادامه اين ارتباط مي‌تواند از فضاهاي مجازي كمك بگيرد اگر دراين كار موفق شويم مي‌توانيم شهر را هم خوب اداره كنيم. شهردار تهران ستون خيمه هرخانه را مادر آن خانواده دانست و گفت: حرف من اين است پرچم توسعه اجتماعي بايد دردست خانم‌ها باشد و همكاران من در شهرداري تهران بايد اين بحث را روشن كنند كه اين مهم در مسير خودش قرار گيرد.

  • كمك بانوان براي تلطيف فضاي جامعه

شهردارتهران تاكيد كرد كه مسئوليت بانوان درهر جايگاهي نبايد روي نقش مادري و همسري آنها سايه بيندازد چرا كه اگر اين اتفاق بيفتد، كانون اين جامعه دچار فروپاشي مي‌شود كه نمونه آن را در غرب مي‌بينيم اما متقابلا اگر زنان رسالت اجتماعي خودشان را انجام ندهند 50درصد نيروهاي خلاق را از دست داده‌ايم و هيچ عقل سليم و برداشتي از اسلام اين اجازه را نمي‌دهد كه نيمي از ظرفيت منابع انساني ناديده گرفته شوند.

از نظرمحمد‌باقر قاليباف با درنظرگرفتن اينكه ميزان خشونت، استرس و عصبانيت درجامعه بالاست حضور بانوان مي‌تواند به تلطيف و ترويج مهرباني كمك كند. از طرفي مهم‌ترين وجه مميزه تهران به‌عنوان يك شهر اسلامي با شهرهاي غيراسلامي اين است كه بتوانيم براي شهر امكانات مادي فراهم كنيم تا مردم با راحتي و اطمينان خدا را عبادت كنند. وي گفت: شهري كه تعليم و تكريم درآن در اولويت نباشد حتما به سمت فقر و تكاثر پيش خواهد رفت. در اين ميان رويكرد اجتماعي مي‌تواند اين معضل را مهار كند و بانوان هم پرچمدار اين مسير هستند. در انتهاي اين مراسم نيز چند تن از بانوان برگزيده و فعال شهر تهران از سوي قاليباف مورد تقدير قرار گرفتند.

  • ويژگي‌هاي عمراني زيرگذر جواديه

زيرگذر جواديه به طول 450متر با احتساب رمپ‌هاي ورودي و خروجي و عرض حدود ۸٫۳۰ متر است. اين زيرگذر همچنين از پياده‌روهايي با عرض ۰٫۶ متر در هر طرف برخوردار است. رمپ جنوبي پروژه از خيابان نوري در محله جواديه ‌آغاز و پس از عبور از زير خطوط راه‌آهن، به واسطه يك زيرگذر ۸۰ متري مسقف، وارد يك زيرگذر ترانشه باز مي‌شود.

اين مسير در ادامه به‌منظور عبور از زير يكي از معابر محلي منطقه كه قرار است در آينده با هدف دسترسي آسان به ايستگاه مترو درب پل جواديه احداث شود به يك زيرگذر ۱۳ متري مي‌رسد. رمپ شمالي زيرگذر جواديه كه اين مسير را به ميدان بهداري متصل مي‌كند، در‌واقع آخرين مقطع اجرايي پروژه به‌شمار مي‌رود. ساخت اين زير گذر از ابتداي سال 92آغاز شد و در فروردين سال 95به اتمام رسيد.

کد خبر 329501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha